Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/523/36/2006/AS
z 29 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/523/36/2006/AS
Data
2006.03.29



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
dokumenty
dokumenty handlowe (dokumentacja handlowa)
dokumenty przewozowe
miejsce świadczenia usług
usługi na majątku rzeczowym
usługi serwisowe


Pytanie podatnika
Czy spółka ma prawo przenieść opodatkowanie wykonywanych usług oraz sprzedanych w związku z tą naprawą towarów na ich nabywcę?
Jakie warunki muszą być spełnione?
Jaka dokumentacja jest niezbędna aby spółka miała prawo przenieść obowiązek podatkowy za sprzedane usługi i towary na nabywcę usługi?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6 marca 2006r. (data wpływu do tut. Urzędu ) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego w sprawie art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze .zm)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

Stan faktyczny
Spółka świadczy w Polsce usługi serwisowe pojazdów oraz naczep na rzecz podatników z innych państw unijnych. Podmioty te podają spółce aktualny numer identyfikacji podatkowej, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska. Po dokonaniu naprawy pojazdy te opuszczają granice Polski. Są to pojazdy użytkowe wykonujące transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy, w związku z tym znajdują się w ciągłym ruchu. W celu wykonania danej usługi spółka zużywa części zamienne i inne materiały eksploatacyjne. Usługa oraz zużyte do jej wykonania towary ujmowane są na jednej fakturze lecz wymienione jako odrębne pozycje.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego
Zdaniem spółki w świetle art. 28 ust 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług ma ona prawo nie opodatkowywać w Polsce opisanych wyżej usług, jak również towarów w tym celu użytych. Świadczone przez Spółkę usługi należy zakwalifikować jako usługi na majątku ruchomym. Powinna ona wystawiać faktury z adnotacją, że podatek VAT płaci nabywca, zawierające aktualny NIP unijny kontrahenta. Zdaniem spółki wystarczającą dokumentacją uprawniającą do przeniesienia opodatkowania na nabywcę usługi jest faktura, oświadczenie klienta o wywiezieniu pojazdu poza granice Polski w ciągu 30 dni oraz prowadzona dla potrzeb takich napraw ewidencja przyjmowanych pojazdów zawierająca:datę przyjęcia pojazdu do serwisu,markę, numer rejestracyjny, nr VIN pojazdu,dane zlecającego usługę,numer faktury,datę odbioru pojazdu, podpis wydającego, podpis odbierającego.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wykonuje usługi serwisowe tj. naprawy samochodów należących do kontrahentów z krajów Unii Europejskiej (posługującymi się numerem identyfikacji podatkowej nadanym w tym kraju). W celu wykonania tych usług Spółka dokonuje montażu niezbędnych części zamiennych. Samochody po naprawieniu opuszczają na własnych kołach teren Polski i wyjeżdżają do krajów Unii Europejskiej.Świadczone przez Spółkę usługi należy zakwalifikować jako usługi na majątku ruchomym.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust.2-6 i art.28.Od powyższej zasady istnieje szereg wyjątków spowodowanych specyfiką poszczególnych usług.l tak zgodnie z treścią art. 28 ust. 7 w/w ustawy o podatku od towarów, w przypadku usług o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d - na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.W przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przepis ust.7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania usług, wywiezione poza terytorium kraju.Wobec powyższego w przypadku świadczenia usług napraw samochodów, wykonywanymi na zlecenie kontrahenta z kraju Unii Europejskiej przez polskiego podatnika, miejscem świadczenia usługi będzie kraj Unii Europejskiej, pod warunkiem, że nabywca usługi (podatnik kraju UE) poda polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę naprawy samochodów, numer pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej oraz, że samochody zostaną wywiezione z terytorium Polski niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług napraw (serwisowych). Istotne jest czy usługobiorca usługi jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w którymkolwiek państwie członkowskim i czy podał swój numer identyfikacji podatkowej - NIP.W takim przypadku transakcja podlega opodatkowaniu w kraju Unii Europejskiej (zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym kraju), który nadał nabywcy usługi numer identyfikacyjny.Fakt, że w ramach świadczenia przedmiotowych usług do towarów poddanych tym procesom dołączane są nowe towary (części zamienne) nie stanowi przeszkody dla zastosowania szczególnej zasady ustalania miejsca świadczenia, na mocy której miejsce świadczenia usług przenoszone jest poza Polskę.Obowiązujące przepisy nie warunkują w żaden sposób ustalania miejsca świadczenia w zależności od rodzaju prac na majątku ruchomym np. usług serwisowych. Logiczną konsekwencją poddania towarów pracom ulepszeniowym jest to, że określone rzeczy zostaną dadane do naprawianego towaru jako jego nowe części składowe.Tak długo jednak, jak istotą świadczenia podatnika jest wykonanie określonych prac na rzeczach ruchomych zastosowanie będzie miała szczególna metoda ustalania miejsca świadczenia.

Dokonanie połączenia zakupionych towarów z towarami ulepsznymi nie powoduje braku możliwości zastosowania szczególnej zasady ustalania miejsca świadczenia usług - prac na rzeczach ruchomych.Zgodnie z § 27 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, póz. 798) faktura stwierdzająca dokonanie świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli dla tych czynności podatnik wystawiający fakturę nie jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej, powinna zawierać wszystkie niezbędne dane wynikające z § 9 ww rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.Faktury dokumentujące usługi na ruchomym majątku rzeczowym, dla których podatnikiem jest usługobiorca unijny, powinny zawierać, zgodnie z ust. 4 § 27 ww rozporządzenia, numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.Dodatkowym obowiązkiem podatników, w przypadku przywozu towarów do Polski w celu wykonania na nich usług, jest - zgodnie z art. 109 ust.9 ustawy o VAT - prowadzenie ewidencji otrzymywanych towarów zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na identyfikację towarów oraz datę wydania towaru po wykonaniu usługi przez podatnika.Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie stawiają specjalnych wymagań, w jaki sposób udokumentować wywóz rzeczy ruchomej z terytorium kraju po wykonaniu na niej usługi. Jednakże, w przypadku kontroli podatnik powinien wykazać, że posiada dowód lub dowody, które jednoznacznie potwierdzają dokonanie wywozu rzeczy ruchomej poza granicę Polski we właściwym terminie.Takimi dokumentami może być w szczególności ewidencja takich napraw z danymi zapropowanymi przez wnioskodawcę oraz :dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóztowarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone domiejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju -w przypadku gdy przewóz jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi) -korespondencja handlowa z nabywcą usługi lub jego zamówienie,- dowód potwierdzający przyjęcie przez zlecającego usługę rzeczy na terytorium kraju innego niżPolska.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj