Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PP-406/10/AZ/06
z 3 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-406/10/AZ/06
Data
2006.08.03



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług
przyczepa
zapłata podatku


Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych przyczep i naczep do samochodów lub ciągników siodłowych ?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz.60 z 2005r ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 30.06.2006r. (data wpływu do tutejszego organu 12.07.2006r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych przyczep i naczep do samochodów lub ciągników siodłowych.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 12 lipca 2006r. do tutejszego organu wpłynął wniosek w którym informuje Pan, iż sporadycznie dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć używanych naczep lub przyczep do samochodów lub ciągników siodłowych. W związku z czym zapytuje Pan czy takie nabycie na gruncie przepisów art.103 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług jak również rozporządzenia Rady Europy nr 1777/2005 z 17.10.2005r ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, rodzi obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Pana zdaniem skoro ustawa w załączniku nr 1 wśród towarów zaliczanych do nowych środków transportu nie wymienia przyczep i naczep, to towary te nie mogą być także traktowane jako inne środki transportu w rozumieniu art.103 ust.4. Tym samym nie dotyczy ich obowiązek zapłaty podatku w ciągu 14 dni. Uważa Pan także, że sytuacja nie uległa zmianie z dniem 1 lipca br. wraz z wejściem w życie rozporządzenia Rady Europy nr 1777/2005 z 17.10.2005r albowiem art.10 tego rozporządzenia stanowi, iż przyczepy i naczepy są uznawane za formy środków transportu jedynie do celów art.9 ust.2 lit.e tiret ósme dyrektywy 77/388/EWG który dotyczy tylko i wyłącznie najmu rzeczy ruchomych.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art.103 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w przypadku o którym mowa w art.99 ust.9 i 10 , podatnicy są obowiązani bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.W świetle art.103 ust.4 cytowanej ustawy przepis ust.3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art.99 ust.1-3 lub 8 (dotyczy podatników składających deklaracje rozliczeniowe w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu lub kwartale rozliczeniowym), jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Zgodnie z brzmieniem art.103 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w przypadku o którym mowa w art.99 ust.9 i 10 , podatnicy są obowiązani bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

W świetle art.103 ust.4 cytowanej ustawy przepis ust.3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art.99 ust.1-3 lub 8 (dotyczy podatników składających deklaracje rozliczeniowe w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu lub kwartale rozliczeniowym), jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art.99 ust.9 i 10 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnicy wymienieni w art.17 ust.1 pkt.4 i 5 (będący usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju oraz nabywający towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju) i podatnicy, o których mowa w art.15 (osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art.15 niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o której mowa w ust.1-3 lub w ust.8 , dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklaracje podatkową składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Jak wynika z powyższego podatnik podatku od towarów i usług (rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych), jeżeli przywozi nabyty z innego państwa UE środek transportu, który będzie chciał zarejestrować na terytorium Polski (lub jeżeli ten środek transportu nie podlega rejestracji, ale będzie użytkowany na terytorium Polski) jest zobowiązany wpłacić należny podatek od towarów i usług w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Podatnik jest także zobowiązany do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego na określonym formularzu (VAT-23) informacji o nabytym środku transportu, wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu. Informacja wraz z kopią faktury oraz dowodem zapłaty będą stanowiły dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wydania z urzędu zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu.

Należy jednakże zaznaczyć, iż jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego dokonuje Pan wewnątrzwspólnotowego nabycia naczep i przyczep samochodowych klasyfikowanych wg PKWiU do grupy 34.20.23. Podkreślić należy, iż przepisy art.103 ust.3 i 4 ww. ustawy o VAT, dotyczące zapłaty podatku dokonują rozróżnienia środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, przy czym za inne środki transportu winny być uznawane pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu (w przypadku pojazdów lądowych są to pojazdy wymienione w poz. 1-4 (PKWiU 34.10.2 do 5), 9-10 (PKWiU 35.20.1 do 2), 15-20 (PKWiU 35.41.11 do 13 oraz 35.43.11-90.20 i 35.43.11-90.90) załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów), nie spełniające warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu w postaci przebiegu lub okresu który upłynął od dopuszczenia takiego środka do użytku. W załączniku nr 1 do ustawy o podatku od towarów i usług nie ma natomiast wymienionych towarów o symbolu 34.20.23. Zatem jeśli naczepy i przyczepy nie spełniają definicji "innych środków transportu" nie wystąpi wobec nich obowiązek uiszczenia podatku w terminie określonym w art.103 ust.4 ustawy o VAT lecz na zasadach ogólnych, tj. do 25 dnia następnego miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu lub kwartale rozliczeniowym.

Na powyższe ustalenia nie ma wpływu również regulacja zawarta w rozporządzeniu Rady Europy nr 1777/2005 z 17.10.2005r ustanawiająca środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Należy bowiem zaznaczyć, iż przepis art.10 przywołanego rozporządzenia uważa przyczepy, naczepy i wagony kolejowe za środki transportu jedynie na potrzeby stosowania przepisu art.27 ust.4 pkt.6 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącego ustalenia miejsca świadczenia usług wynajmu, dzierżawy lub podobnych, których przedmiotem są rzeczy ruchome.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 pkt.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz.2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj