Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wadowicach
PD1a/415-5/06
z 26 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD1a/415-5/06
Data
2006.04.26



Autor
Urząd Skarbowy w Wadowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
Fundusz Pracy
osoba bezrobotna
refundacja
zakup towarów


Pytanie podatnika
Czy wartość zakupionych towarów handlowych sfinansowanych z otrzymanych środków z Urzędu Pracy wprowadzonych do podatkowej księgi przychodów i rozchodów remanentem początkowym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 oraz § 4 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 23.01.2006 r. (data wpływu 14.02.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z wniosku z dnia 14.02.2006 r. wynika, że w miesiącu maju 2005 r. otrzymała Pani z Urzędu Pracy jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, które przed rozpoczęciem działalności gospodarczej (t. j. 20.06.05 r.) zostały wydatkowane na zakup towarów handlowych (zgodnie z wymogami Urzędu Pracy) i drobne wyposażenie sklepu.
Wątpliwość Pani sprowadza się do wyjaśnienia kwestii czy wartość zakupionych towarów handlowych sfinansowanych z otrzymanych środków z Urzędu Pracy wprowadzonych do podatkowej księgi przychodów i rozchodów remanentem początkowym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Zdaniem podatnika zakupione towary handlowe nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, gdyż pochodzą ze środków wolnych od podatku.
Z danych zawartych w piśmie wynika, iż przedmiotowa pomoc finansowa została przyznana Pani na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018).
Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt. 2 wyżej powołanej ustawy, starosta ze środków Funduszu Pracy, może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Szczegółowe zasady dotyczące warunków i trybu przyznawania przez starostę bezrobotnemu jednorazowo środków na podjecie działalności gospodarczej, określone zostały w w/w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy.
Przyznane bezrobotnemu jednorazowo środki na określony cel t. j. na podjęcie działalności gospodarczej, przed jej rozpoczęciem nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast stanowią przychód z innych źródeł na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14 poz. 176 ze zm.), w stosunku do którego na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 70 poz. 630), zaniechano za 2004 i 2005 poboru podatku dochodowego od przyznanych bezrobotnemu na ten cel środków z Funduszu Pracy.
Ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 164, poz. 1366) wprowadzone zostały zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozszerzeniu uległ katalog zwolnień przedmiotowych bowiem do art. 21 ust. 1 ustawy dodano pkt 121, na mocy którego ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.). Poprzednio należności te były objęte zaniechaniem poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 70 poz. 630). Komentowany przepis wszedł w życie z dniem 30 sierpnia 2005 r. i ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2005 r.
Dodać należy, iż jednorazowe środki z Funduszu Pracy przyznawane bezrobotnemu, (po spełnieniu określonych warunków), na podjęcie działalności gospodarczej w momencie ich otrzymania nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej tylko przyczyniają się do powstania źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym.
Zatem jeżeli przyznane środki w całości lub w części zostaną przeznaczone na uruchomienie działalności gospodarczej to wydatki np. związane z zakupem towarów handlowych, materiałów (...) będą kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej pod warunkiem, iż podatnik wybierze opodatkowanie na ogólnych zasadach oraz zaprowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów a zakupione towary i materiały zostaną ujęte w remanencie początkowym sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności.
W myśl. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztami uzyskania przychodów, z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Użyte sformułowanie ?wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów?, wskazuje, iż za koszt uzyskania przychodów może być uznany jedynie wydatek, który pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym ze źródłem przychodów. Oznacza to, iż wydatek sfinansowany ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Funduszu pracy na podjęcie działalności gospodarczej, będzie stanowił koszt uzyskania przychodów ze źródła jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, o ile spełnia kryterium zaliczania do kategorii kosztu i jednocześnie nie jest wymieniony w art. 23 ustawy.
Wydatki te jednak podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów dopiero z chwilą uruchomienia działalności.

W myśl § 27 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) - podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, (...), zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Spis z natury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego.Natomiast sposób obliczania dochodu z działalności gospodarczej u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów został określony w art. 24 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym. W myśl powołanego przepisu u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.
W związku z powyższym stwierdzam, iż zakupione przez Panią przed rozpoczęciem działalności gospodarczej towary handlowe prawidłowo zostały ujęte w remanencie początkowym, który to remanent podlegał wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Z powyższego wynika, iż zakupione towary handlowe zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, dopiero w momencie ustalania dochodu z uwzględnieniem różnicy remanentowej co będzie miało miejsce w w/w sytuacjach o których mowa w § 27 ust. 1 i 2 w/w rozporządzenia.
W świetle powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:
1. dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
2. nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Z posiadanych danych przez tutejszy organ podatkowy wynika, że w dacie wydania niniejszego postanowienia wobec Pani nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 r.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj