Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/178/KA
z 2 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/178/KA
Data
2006.05.02



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
usługi notarialne
usługi o charakterze niematerialnym
usługi prawnicze


Pytanie podatnika
Czy w przypadku świadczenia usług prawniczych (notarialnych) na rzecz spółki z siedzibą w innym kraju Unii Europejskiej, posiadającej na terenie Polski stałe miejsce prowadzenia działalności, zastosowania znajdzie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 02.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie w jakim wniosek dotyczył zastosowania art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług prawniczych (notarialnych) na rzecz spółki z siedzibą w innym kraju Unii Europejskiej, posiadającej na terenie Polski stałe miejsce prowadzenia działalności, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym podaniu Kancelaria wystąpiła z wnioskiem o potwierdzenie, iż w podanych stanach faktycznych ma zastosowanie odpowiednio art. 27 ust. 3 pkt 2 lub art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Następnie przedstawiono dwa stany faktyczne:

I. Kancelaria Notarialna z siedzibą w Warszawie świadczy usługę na rzecz Spółki posiadającej siedzibę w kraju Unii Europejskiej oraz nie posiadającej na terenie Polski stałego miejsca prowadzenia działalności. W komparycji aktu notarialnego opisane jest miejsce sporządzenia aktu - Warszawa. Usługobiorca jest podatnikiem VAT i posiada NIP unijny.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Od wynagrodzenia notariusza nie pobrano za dokonanie usługi notarialnej podatku VAT. Podatek rozlicza nabywca usługi.

II. Kancelaria Notarialna dokonała usługi na rzecz Spółki posiadającej swoją siedzibę w kraju Unii Europejskiej i stałe miejsce prowadzenia działalności na terenie Polski.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według reguły ogólnej z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, według siedziby usługodawcy, tzn. w Polsce.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie drugiej spośród wymienionych wyżej kwestii (pierwszą sprawę rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Ustawa o podatku od towarów i usług wprowadza zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju,
- odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Dalsze przepisy szczegółowo definiują wyżej wymienione czynności. Nie podlegają zatem opodatkowaniu czynności, które nie spełniają warunków ściśle dla nich określonych w przedmiotowej ustawie. Ze względu za zakres przedmiotowego wniosku, spośród wskazanych powyżej czynności analizy wymaga jedynie odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdyż pozostałe czynności związane są z obrotem towarowym. Ponieważ zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług podlega opodatkowaniu wyłącznie w przypadku, gdy dokonywane jest na terytorium kraju (tj. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy), rozpatrzenie wniosku wymaga określenia miejsca świadczenia przedmiotowej usługi.

Miejsce świadczenia usług określają przepisy art. 27 i 28 ust. 1 - 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 28 ust. 9 ustawy, tj. § 4b - 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), przy czym zastosowanie poszczególnych przepisów zależy od rodzaju usług, a także od charakteru usługobiorcy i świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 w związku z ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2), prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1, w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3), przetwarzania danych i dostarczania informacji, tłumaczeń, świadczonych na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego (tj. poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 ustawy), lub
- podatnikówmających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty Europejskiej, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę,
miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

We wniosku nie wskazano wyraźnie czy w drugim stanie faktycznym usługobiorca jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej. Skoro jednak posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski, jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 tj. podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą. W przedmiotowej sprawie niewątpliwie znajdzie zastosowanie cytowany wyżej przepis art. 27 ust. 3 w związku z ust. 4 pkt 3, tj. w odniesieniu do usług notarialnych, zaliczanych do grupy usług prawniczych, mieszczących się grupowaniu PKWiU 74.1, świadczonych na rzecz spółki posiadającej siedzibę na terytorium innego niż Polska kraju Wspólnoty Europejskiej oraz stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. Istotne jest również czy usługa świadczona jest właśnie dla tego miejsca prowadzenia działalności znajdującego się na terytorium Polski. Jeśli świadczona przez Kancelarię usługa związana jest z działalnością gospodarczą usługobiorcy prowadzoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to zgodnie z cytowanym przepisem - należy uznać, że miejsce świadczenia tej usługi znajduje się na terytorium Polski. Tym samym usługa, o której mowa we wniosku, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy podkreślić, że w analizowanej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 3, który jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisu art. 27 ust. 1, wskazanego przez Wnioskodawcę. Opinia Kancelarii wyrażona we wniosku, iż przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu w Polsce jest zatem prawidłowa. Nieprawidłowe jest natomiast stwierdzenie, iż miejsce świadczenia przedmiotowej usługi należy ustalić na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy.

Jeśli natomiast usługobiorca nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, cytowany przepis art. 27 ust. 3 nie znajdzie zastosowania. Z uwagi na brak przepisu szczególnego odnoszącego się do tej sytuacji, należy zastosować ogólną zasadę wyrażoną w art. 27 ust. 1 tj. iż miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. Siedziba i miejsce prowadzenia działalności Kancelarii znajduje się na terytorium Polski, a zatem również w tym przypadku usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis ten nie dotyczy jednak sytuacji opisanej we wniosku, w którym wyraźnie wskazano, iż nabywca usługi posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski, a zatem jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 tj. podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą.

Ponieważ, jak wskazano powyżej przedstawione stanowisko tutejszego organu nie jest w całości zgodne ze stanowiskiem Kancelarii wyrażonym w przedmiotowym wniosku, iż usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według reguły ogólnej z art. 27 ust. 1 ustawy. Z tego względu Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście nie mógł uznać przedstawionego stanowiska za prawidłowe. Stanowisko Wnioskodawcy prawidłowe jest jedynie częściowo tj. w zakresie stwierdzenia, iż przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W związku z powyższym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 02.02.2006r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj