Interpretacja Urzędu Skarbowego w Głogowie
PP.443/1/20/06
z 7 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP.443/1/20/06
Data
2006.07.07



Autor
Urząd Skarbowy w Głogowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
powstanie obowiązku podatkowego
refakturowanie
telefon


Pytanie podatnika
Czy prawidłowo dokonano rozliczenia podatku od towarów i uslug należnego z tytułu otrzymanych od pracowników wpłat za prywatrne rozmowy przeprowadzone z telefonów słuzbowych ?


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. - ost. zm. Dz. U. z 2006 r. Nr 66, poz. 470) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w "X" - przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej rozliczenia podatku od towarów i usług należnego z tytułu otrzymanych od pracowników wpłat za prywatne rozmowy przeprowadzone z telefonów służbowych, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 7 czerwca 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głogowie wpłynął wniosek z dnia 5 czerwca 2006 r. Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w "X" o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl przepisu art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w "X" w maju 2006 r. wykorzystali służbowe telefony do celów prywatnych. Należne kwoty za przeprowadzone rozmowy prywatne w maju 2006 r. zostały określone na podstawie bilingu i wpłacone przez pracowników do kasy wnioskodawcy w czerwcu 2006 r. W opisanym przypadku termin zapłaty nie został określony żadną umową, ani fakturą VAT. Kwoty należnego podatku zostały wyliczone w całych otrzymanych kwotach wskaźnikiem 18,03 %. Pracownicy nie żądali wystawienia faktur VAT.
Wnioskodawca pyta czy przedmiotowe wpłaty winny zostać zaewidencjonowane i rozliczone w deklaracji VAT-7 za maj czy też za czerwiec 2006 r., oraz czy prawidłowo wyliczył należny podatek wskaźnikiem 18,03 % i udokumentował otrzymane wpłaty za pomocą dokumentów wpłat należności, stojąc na stanowisku, że za maj 2006 r., oraz, że jego postępowanie było prawidłowe.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Na mocy uregulowań art. 29 ust. 1 zd. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - ost. zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (art. 29 ust. 1 zd. 1, 2 i 3). Stosownie do zapisu przepisu art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Podatnicy ci nie mają jednak obowiązku wystawiania tychże faktur, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4).
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1). Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 2). W przypadku świadczenia usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje jednak z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla tych rozliczeń (art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c).
Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż, ponieważ termin płatności wskazanych kwot nie został określony we właściwej umowie, obowiązek podatkowy w przedmiotowej sprawie powstał, zgodnie z cyt. przepisem art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, z chwilą wykonania usług (rozmów telefonicznych), w konsekwencji czego należny podatek VAT winien zostać ujęty w ewidencji sprzedaży wnioskodawcy i rozliczony w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za maj 2006 r. Stosownie do cyt. przepisów art. 29 ust. 1 zd. 1, 2 i 3 ustawy o VAT, przypisana w bilingu danemu pracownikowi i otrzymana od niego kwota należna z tytułu wykonanych rozmów prywatnych jest tzw. kwotą brutto, tj. zawierającą już podatek od towarów i usług, który wylicza się w całej otrzymanej kwocie tzw. "metodą w stu", czyli stanowi on jej 18,03 %. Z uwagi na fakt, iż pracownicy nie wystąpili z żądaniami wystawienia faktur VAT dokumentujących wskazane transakcje, z punktu widzenia potrzeb podatku od towarów i usług, nie ma przeciwwskazań do potwierdzania pracownikom ich dokonania jedynie wystawionymi stosownymi dowodami kasowymi.
Zgodnie z przepisem art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Jak stanowi przepis art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj