Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bochni
PP/443-33/06
z 29 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-33/06
Data
2006.08.29



Autor
Urząd Skarbowy w Bochni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
samochód specjalistyczny


Pytanie podatnika
Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa służącego do napędu pojazdu komunalnego - śmieciarki?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, zawartego w piśmie z dnia 26.06.2006 r., ocenia jako nieprawidłowe stanowisko pytającego, iż Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w (...) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa służącego do napędu pojazdu komunalnego - śmieciarki.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a § 3 i 4 tejże ustawy następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartym w piśmie z dnia 26.06.2006 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w (...) eksploatuje pojazd samochodowy - śmieciarkę, za pomocą którego zbierane są odpady komunalne z terenu gminy. Jest to samochód specjalistyczny o masie całkowitej 3.500 kg z nadwoziem przystosowanym do specjalnej funkcji.

Ten typ pojazdu nie jest wymieniony w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie posiada stosownego zaświadczenia z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów potwierdzającego, że pojazd ten spełnia ustawowe wymagania określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego postawione zostało pytanie, czy przysługuje odliczenie podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu paliwa do w/w pojazdu służącego do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego do napędu w/w pojazdu.

Przedstawione we wniosku stanowisko pytającego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni ocenił jako nieprawidłowe, gdyż:

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

W myśl art. 86 ust. 3 cytowanej ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Jednocześnie art. 86 ust. 4 cyt. w/w ustawy stanowi, iż przepis ust. 3 nie dotyczy:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, który oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędziąprzedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą cześć przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 5 i 5a ustawy o podatku od towarów i usług spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię stosownego zaświadczenia należy dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Załącznik nr 9 do ustawy, o którym mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5, zawiera wykaz pojazdów specjalnych w stosunku do których pomimo dopuszczalnej masy całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie w pełnej wysokości bez spełniania dodatkowych warunków. Są to następujące pojazdy:
1) Agregat elektryczny/spawalniczy,
2) Bankowóz,
3) Do prac wiertniczych,
4) Koparka, koparkospycharka,
5) Ładowarka,
6) Oczyszczanie dróg,
7) Podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
8) Pomoc drogowa,
9) Zimowego utrzymania dróg,
10) Żuraw samochodowy.

Wobec tego pojazdy do wywozu odpadów komunalnych mimo, iż w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym posiadają status pojazdów specjalnych, nie zostały uwzględnione w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym pojazdy te nie stanowią samochodów specjalnych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc prawo do odliczania podatku naliczonego od paliwa wykorzystywanego do ich napędu uzależnione jest od uzyskania, zgodnie z art. 86 ust. 5 cytowanej ustawy, zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów stwierdzających, że pojazdy te spełniają ustawowe wymagania, o których mowa w w/w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Postanowiono zatem jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj