Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
BD-F/415-3/06/Z
z 28 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BD-F/415-3/06/Z
Data
2006.02.28
Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
bilety
fundusz świadczeń socjalnych
pracodawca
pracownik
świadczenie rzeczowe
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Pytanie podatnika
Czy koszty dojazdów autokarem na koncert lub kabaret, sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w całości, stanowią przychód pracownika?
Z akt sprawy wynika, że S.A. pismem z dnia 30.09.2005r. wystąpiła do organu podatkowego o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, różnego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników sfinansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, po analizie stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawnych uznał, iż bilet na koncert lub kabaret jest świadczeniem rzeczowym, które korzysta z wyżej wskazanego zwolnienia. Natomiast sfinansowane koszty dojazdu nie są świadczeniem rzeczowym i stanowią przychód danego pracownika. Na postanowienie z dnia 28.12.2005r. S.A. złożyła zażalenie, w którym podnosi, iż opłacenie kosztów transportu z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie może stanowić przychodu, bowiem nie można go przyporządkować do danego pracownika. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje: Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy, a także treści w/w postanowienia oraz odnosząc się do przedmiotowego zagadnienia - stwierdzam, że przedstawione stanowisko Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu jest prawidłowe. Zgodnie z przepisem art.21 ust.1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń, otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zauważa się, że wyżej powołana ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego. W tej sytuacji należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Definicje rzeczy wprowadza Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz.93 z późn. zm.) Z definicji zawartej w art.45 Kc wynika, że rzeczami są tylko przedmioty materialne. Świadczenie - wg znaczenia ze słownika języka polskiego to przedmiot zobowiązania lub uprawnienia. Świadczenia rzeczowe można więc otrzymywać lub ponosić. W tej sytuacji należy podzielić stanowisko wyrażone w wydanym postanowieniu, iż poniesione przez firmę na rzecz pracowników koszty wynajmu autokaru nie są świadczeniem rzeczowym. Uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym, tj. rzeczowym. Przedmiotem świadczenia jest koszt zakupionej usługi - wynajmu autokaru - przypadający na pracownika. Wartość tego świadczenia stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 cyt. ustawy podatkowej i podlega opodatkowaniu według zasad określonych w art. 32 tej ustawy. Dopiero w złożonym zażaleniu S.A. podnosi zarzut, iż nie można tego przychodu opodatkować bowiem nie można go przyporządkować określonemu pracownikowi. W ocenie organu odwoławczego jest to zarzut chybiony, bowiem organ podatkowy pierwszej instancji wydaje interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę. Natomiast ze stanu faktycznego przedstawionego w pkt 2 wniosku z dnia 30.09.2005r.wynika, że usługa transportowa była świadczeniem rzeczowym zindywidualizowanym, otrzymanym przez pracownika, nie zaś przypadającym na pracownika. Dlatego też zmiana stanu faktycznego w postępowaniu zażaleniowym dokonana przez wnioskodawcę nie może stanowić przesłanki do stwierdzenia, iż postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 28.12.2005r. jest nieprawidłowe. Podkreślić należy, iż kwestia dotycząca wynajmu autokaru, którego koszt został sfinansowany w całości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych podniesiona też w pkt 1 wniosku z dnia 30.09.2005r. została rozstrzygnięta postanowieniem Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 22.12.2005r. W postanowieniu tym organ podatkowy pierwszej instancji podzielił stanowisko wnioskodawcy, iż usługa transportowa nie jest świadczeniem rzeczowym i nie stanowi przychodu, ze względu na fakt, że nie można go przypisać konkretnej osobie fizycznej. Powyższe wskazuje również, że wnioskodawca posiadał wiedzę o możliwości przypisania określonych świadczeń danemu pracownikowi. Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.