Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415-PD-129/06/AM/2
z 15 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415-PD-129/06/AM/2
Data
2006.09.15



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
program pomocowy
środki finansowe
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych przedstawione we wniosku z dnia x.- o udzielenie interpretacji jako - nieprawidłowe.

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Wnioskodawca był pracownikiem firmy S. Sp. z o. o z siedzibą w X zatrudnionym na kontrakt od 13 września 2004r. do 30 listopada 2005r. bezpośrednio przy realizacji budowy autostrady A2 Konin -Koło-Dąbie. Kontrakt ten jest realizowany na podstawie umowy zawartej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, przez: Konsorcjum (...) - odcinek Konin-Koło, oraz S. - odcinek Koło - Dąbie. Firma S. z siedzibą w Koloni /Niemcy/, jako firma "matka" zleciła realizacje całego zadania firmie "córce" S. sp. z o .o z siedziba w X (umowa nr ....dot. odc. Konin-Koło i nr .... dot. odc. Koło-Dąbie. Obie umowy z dnia 02.08.2004r. na podstawie Decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 29 grudnia 2004r. projekt: Budowa autostrady A2, odcinek Konin- Dąbie- Emilia" otrzymały pomoc w ramach Funduszu Spójności w wysokości 82 % wartości projektu (bezzwrotna pomoc). Spółka S. jako bezpośredni wykonawca robót otrzymała środki pomocowe przekazane przez ich dysponenta - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Przedmiot interpretacji: Czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem podatnika uzyskane dochody z pracy na kontrakcie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części obejmującej bezzwrotną pomoc tj. w 82%.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Stosownie do przepisów art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. Nr 14, poz.176 ze .zm./- opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wśród dochodów zwolnionych na podstawie art.21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdują się również dochody wymienione w pkt 46 tj. dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz, b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego, są nimi: - bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansujących, - bezpośrednia realizacja przez podatnika - uzyskującego te dochody - celu programu finansowanego z tych środków. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca -bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wynagrodzenia pracowników i honoraria osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację założonych celów projektu - finansowanego ze środków Unii Europejskiej - nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Osoby te bowiem nie są beneficjentami środków unijnych i realizują programy objęte tą pomocą na podstawie zawartych umów o pracę i umów cywilnoprawnych z podmiotem, który otrzymał te środki pomocowe - tym samym do tych osób odnosi się przepis art.21 ust.1 pkt 46 lit b) zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przedstawione przez Pana stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia za pracę, pochodzących ze bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest nieprawidłowe. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w wniosku przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Ocenie prawnej nie zostały poddane dokumenty załączone przez Wnioskodawcę do wniosku.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj