Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NL/LF/II/415-140/05/EK
z 6 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NL/LF/II/415-140/05/EK
Data
2006.02.06
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
rachunek wyodrębniony
środki pomocowe
umowa cywilnoprawna
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację Programu podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w chwili, gdy wypłata wynagrodzenia następuje z konta podstawowego Stowarzyszenia a następnie refundowana z rachunku wydzielonego.
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 1998r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2003r. nr 15 poz. 148 z późn.zm.) i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju ( Dz.U. z 2004r. nr 116 poz. 1206 z późn.zm.) środki finansowe, przekazywane w ramach PIW EQUAL są kwalifikowane jako publiczne środki krajowe i publiczne środki wspólnotowe, do których wydatkowania stosuje się przepisy o dotacjach celowych (art.3 ust.1 pkt.2 w związku z art. 30a ustawy o finansach publicznych. Stowarzyszenie w 2005 i 2006 realizując bezpośrednio cel Programu finansowego ze środków przekazywanych na wykonanie zadań mieszczących się w obszarach działania PIW EQUAL wypłaca wynagrodzenia w oparciu o zawarte umowy o pracę i umowy cywilnoprawne osobom bezpośrednio realizującym cel Programu. Zgodnie z § 7 Umowy dofinansowania Działania 1 w ramach Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, płatności na rzecz Stowarzyszenia przekazywane są w transzach na wydzielony rachunek bankowy przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. W praktyce mają miejsce znaczne opóźnienia w przekazywaniu środków. W związku z tym Stowarzyszenie jest zmuszone wypełniać swoje zobowiązania wobec osób bezpośrednio realizujących cel Programu w ramach zawartych umów o pracę i umów cywilnoprawnych, wypłacając należne wynagrodzenia z rachunku bieżącego, a nie specjalnie w tym celu wydzielonego. Po otrzymaniu kolejnej transzy dotacji ZG PSOUU dokonuje refundacji poniesionych kosztów (wydatków) - w tym wynagrodzeń - z rachunku wydzielonego na rachunek bieżący.
Wskazane powyżej przepis zawiera zwolnienie od podatku, dochodów osób fizycznych pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, z tym że zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku dochodów osób fizycznych którym podatnik - bezpośrednio realizujący cel programu - zlecił bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Z powyższego przepisu wynika, iż zarówno dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umów o pracę jak i umów cywilnoprawnych, zawartych z podmiotem, który jako pierwszy otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, spełniają przesłanki do zastosowania art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym Tak więc wynagrodzenia otrzymane przez osoby bezpośrednio realizujące cel PIW EQUAL - zatrudnione przez Stowarzyszenie na podstawie umów o pracę jak również umów cywilnoprawnych, wypłacane z środków pomocowych są z zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast wynagrodzenia wypłacane osobom realizującym cel Programu z rachunku bieżącego Stowarzyszenia a nie ze specjalnie wydzielonego rachunku bankowego,na który zostają przekazywane środki przez Instytucję Zarządzającą EQUAL nie korzystają ze zwolnienia na mocy w/w art. 21 ust.1 pkt.46 . Powyższy obowiązek wypłaty wynagrodzeń ze specjalnie wydzielonego rachunku bankowego nie wynika wprost z przepisów rangi ustawa lub rozporządzenie, jednakże w dalszym ciągu w przedmiotowej sprawie obowiązuje pismo Ministerstwa Finansów dnia 23 stycznia 1997r. (PO 5/AHR-0100/97) oraz z dnia 23 lutego 1998r. (PO 4/AK-802-79/1/98), z których jednoznacznie wynika, iż zapłata za wykonanie prac służących realizacji celu pomocy ma pochodzić ze środków pomocowych, tj. z rachunku dysponenta, beneficjenta, bezpośredniego wykonawcy, na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe.. Mając powyższe na uwadze organ podatkowy postanowił ja w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.