Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/006/126/PP/443/67/2006
z 20 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/006/126/PP/443/67/2006
Data
2006.09.20



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
ewidencja gruntów
grunt niezabudowany
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż gruntu leśnego i zadrzewionego lasu, nieużytku będzie zwolniona z podatku od towarów i usług ?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 11.07.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Wnioskodawca w dniu 11.07.2006 r., wystąpił do tut. Urzędu Skarbowego z pismem o interpretację dotyczącą zagadnienia czy sprzedaż gruntu leśnego i zadrzewionego, lasu, nieużytku będzie zwolniona z podatku VAT.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca nosi się z zamiarem sprzedaży gruntu stanowiącego zwarty kompleks.

Nieruchomości te w ewidencji gruntów figurują jako grunty zadrzewione i zakrzewione, lasy, łąki trwałe i nieużytki. Na dzień dzisiejszy Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego nieruchomości te znajdują się na terenach istniejących lasów.

Zdaniem Jednostki sprzedaż gruntu leśnego i zadrzewionego, lasu, nieużytku na dzień sprzedaży jest zwolniona z podatku VAT.

W przedstawionym zapytaniu Jednostka pyta :

- czy sprzedaż gruntu leśnego i zadrzewionego, lasu, nieużytku będzie zwolniona z podatku VAT.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Wnioskodawcy, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z przedstawionego przez Jednostkę zapytania i stanu faktycznego wynika, że posiadana przez nią nieruchomość gruntowa, która ma być przedmiotem dostawy, bezspornie spełnia pierwszy z określonych w ww. art. 43 ust. 1 pkt 1 warunek - stanowi teren niezabudowany.

Dla przedmiotowej nieruchomości gruntowej nie ustalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który jako prawo miejscowe ma decydujące znaczenie dla określenia czy dany teren stanowi teren budowlany czy inny.

Jednak w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego przedmiotowy teren przyporządkowano do terenów "istniejących lasów".

Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Polityka przestrzenna gminy wyrażona jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego uchwalenie jest niezbędnym etapem uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 9 cyt. ustawy stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania terenu przestrzennego.

Ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa - jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wypisy w niej się znajdujące są tylko odzwierciedleniem (potwierdzeniem) stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień dokonania wpisu.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu a nie jego klasyfikacją gleboznawczą.

Gmina, będąca właścicielem przedmiotowej nieruchomości gruntowej, poprzez jej ujęcie w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego jako terenu istniejących lasów określiła przeznaczenie tejże nieruchomości.

W związku z powyższym w świetle zawartych wyjaśnień oraz po przeanalizowaniu stanu faktycznego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości gruntowej jako terenu istniejących lasów będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj