Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łęczycy
USIII/443-5/2006
z 30 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443-5/2006
Data
2006.06.30



Autor
Urząd Skarbowy w Łęczycy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
powiat
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
samorząd terytorialny
starostwo


Pytanie podatnika
Czy Starostwo Powiatowe powinno dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług ?


Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Starostwo Powiatowe i Powiat posiadają dwa odrębne numery NIP. Przedstawiając stan faktyczny oraz stanowisko Ministerstwa Finansów, które uznało, że podatnikiem zawsze jest urząd działający za osobę prawną, Starostwo Powitowe stoi na stanowisku, iż jedynie Starostwo Powiatowe jako urząd powinno być podatnikiem podatku VAT i stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP.

Z uzasadnienia Starostwa Powiatowego wynika, iż jednostka samorządu terytorialnego jako organ władzy publicznej mający jednocześnie osobowość prawną działa poprzez swoje organy wykonawcze tj. w przypadku powiatu - zarząd powiatu. Organy te obsługiwane są przez odpowiednie urzędy (starostwo powiatowe). Stanowią o tym przepisy ustawy ustrojowej - art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Osoby prawne nie posiadają struktur organizacyjnych np. siedziby, adresu a ich strukturami są właściwe urzędy. Urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów obsługujących od strony techniczno-prawnej te osoby prawne. Potwierdzają to przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szcegółowych zasad rachunkowosci i planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku reprezentacji Skarbu Państwa, który jako osba prawna w obrocie występuje zawsze tylko za pośrednictwem odpowiednich jednostek organizacyjnych - najczęściej urzędów różnych szczebli. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami Starosta jest organem reprezentującym Skarb Państwa w ramach realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w stosunkach prawnych dotyczących nieruchomości. Zdaniem Starostwa Powiatowego w Łęczycy, nie ma podstaw aby w tym przypadku podatnikiem był powiat bo starosta jednoosobowo jako organ administarcji publicznej reprezentuje Skarb Państwa. Podatnikiem i podmiotem wystawiającym faktury VAT powinno być Starostwo Powiatowe jako urząd obsługujący zarówno osobę prawną jaką jest Powiat, jak i Skarb Państwa. Starostwo Powiatowe jako urząd powinno dokonać rejestracji jako podatnik podatku VAT i składać jedną deklarację rozliczeniową.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się natomiast za podatnika, zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. W oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek Dlatego też powiat i starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP.sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752) należy stwierdzić, że urząd gminy (powiatu) i urząd marszałkowski nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Dlatego też powiat i starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP.

Powiat w myśl art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Zgodnie z art. 33 ww. ustawy o samorządzie powiatowym zarząd powiatu, jako organ wykonawczy powiatu, wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego. Z powyższego wynika, iż starostwo powiatowe uczestnicząc w realizacji określonych zadań powiatu, a skutkujących obowiązkiem podatkowym, na przykład w zakresie podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna działająca w imieniu i na rzecz powiatu. Na dokumentach wymagających oznaczenia numerem identyfikacji podatkowej, sporządzanych i wystawianych przez starostwo z tytułu czynności przypisanych prawnie powiatowi powinien być umieszczany numer NIP osoby prawnej, w imieniu której wykonywane są te czynności, czyli w takim przypadku numer NIP powiatu. Podkreślić przy tym należy, iż w takiej sytuacji starostwo powiatowe posługuje się numerem identyfikacji podatkowej powiatu tylko i wyłącznie dlatego, że działa jako jego reprezentant.

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) stanowi, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP. Na podstawie ust. 2 i 3 ww. artykułu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków, płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne; podmioty te również otrzymują NIP. Oznacza to zatem, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Nie jest natomiast prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. NIP nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP i nazwę.

Uwzględniając powołane wyżej uregulowania Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż podatnikiem podatku od towarów i usług jest powiat jako osoba prawna. Starostwo powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj