Interpretacja Prezydenta Miasta Oświęcimia
FP.IX.3110/5-3/06
z 17 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FP.IX.3110/5-3/06
Data
2006.07.17



Autor
Prezydent Miasta Oświęcimia


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
budowle
działalność gospodarcza
grunty
rekultywacja
składowanie odpadów (śmieci)


Pytanie podatnika
Czy budowla oraz grunty pod tymi budowlami od momentu zamknięcia składowiska nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, mimo, że rekultywacja techniczna będzie trwała jeszcze 6 miesięcy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 - j. t. ze zm.), art. 1a ust 1 pkt 2 i pkt 3, art. 2, art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 - j. t. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13 marca 2006 r. ... Sp. z o.o. z siedzibą w O. ul. ... w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości stwierdzam, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące pytania: czy budowla oraz grunty pod tymi budowlami od momentu zamknięcia składowiska t. j. czerwiec 2006 nie bedą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, mimo że rekultywacja techniczna będzie trwała jeszcze 6 miesięcy jest nieprawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.

Uzasadnienie

W dniu 31 marca 2006 r. sp. zoo złożyła wniosek znak: L.dz./567/OŚ/PAp/2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie sposobu opodatkowania budowli oraz gruntu po zamknięciu składowiska odpadów i przeprowadzeniu rekultywacji gruntu uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2006 r. znak: L. dz.929/OŚ/PAp/2006 r. Tutejszy organ podatkowy dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Pytanie dotyczy następującego stanu faktycznego:
Sp. z o.o. obecnie eksploatuje cztery składowiska odpadów przemysłowych. W latach 2006-2008 zostaną zamknięte i zrekultywowane trzy z nich. Rekultywacja składowisk zostanie wykonana zgodnie z dokumentacją określającą sposób zamknięcia składowisk i zatwierdzona decyzją administracyjną wydaną przez ... Urząd Wojewódzki w K. Po zamknięciu i przeprowadzeniu rekultywacji technicznej i biologicznej składowisk, grunty objęte składowiskami zostaną przekwalifikowane jako użytki rolne. Na zrekultywowanych składowiskach nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza.
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca jest zdania, że na podstawie art. 1a ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, budowle, jakimi są składowiska odpadów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, ponieważ ze względów technicznych po dacie zamknięcia składowisk, określonej w decyzjach Wojewody ..., nie będą mogły być wykorzystywane do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Składowiska w świetle obowiązującego prawa są to budowle przeznaczone wyłącznie do składowania odpadów w związku z tym nie mogą być eksploatowane w żaden w inny sposób. Fakt zamknięcia składowisk jest zdarzeniem niezależnym od Spółki wynika ze zmiany przepisów prawa regulujących kwestie funkcjonowania składowisk. Organ administracyjny stwierdził, iż tego typu składowiska nie mogą dalej funkcjonować ze względu na brak możliwości technicznego przystosowania ich do prawidłowej eksploatacji, w świetle nowych regulacji prawnych. Spółka uważa również, iż grunty, na których położone są składowiska nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości w okresie od daty zamknięcia składowisk określonej w decyzji administracyjnej do daty przekwalifikowania tych gruntów na użytki rolne bądź leśne po zakończeniu procesu rekultywacji. Grunty te nie będą mogły być wykorzystane w tym okresie ze względów technicznych z uwagi na fakt, iż są skażone chemicznie i bakteriologicznie.

Dokonując oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy organ podatkowy zważył co następuje:
Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku Sp. z o.o. w latach 2006-2008 zamierza zamknąć i zrekultywować trzy składowiska. Spółka przedłożyła tutejszemu organowi trzy kopie decyzji wydanych przez Wojewodę ... zezwalających na zamknięcie trzech składowisk odpadów t. j.: decyzja z dnia 14 marca 2006 r. znak sprawy: ..., decyzja z dnia 14 marca 2006 r. znak sprawy: ... oraz decyzja z dnia 17 marca 2006 r. znak sprawy: .... Z powyższych dokumentów wynika, iż składowisko odpadów niebezpiecznych "starego" w O. zostanie faktycznie zamknięte 30 czerwca 2006 roku, natomiast termin zamknięcia pozostałych dwóch składowisk został wyznaczony na 30 kwietnia 2007 r. Po upływie powyższych terminów na podatniku spoczywa obowiązek zaprzestania przyjmowania odpadów na przedmiotowe składowiska. W wyniku przeprowadzenia przez wnioskodawcę rekultywacji technicznej i biologicznej właściwy organ t. j. Starosta wyda stosowną decyzję o zakończeniu rekultywacji co stanowić będzie podstawę do przekwalifikowania nieruchomości w kierunku rolnym.
Wobec powyższego do ustalenia jak należy opodatkować budowle oraz grunty pod tymi budowlami po zamknięciu składowiska odpadów t. j. czerwiec 2006 r. niezbędne jestpowołanie się na art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 - j. t. ze zm.), który stanowi, iż za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrownie wodne, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Omawiane wyłączenie z zakresu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej dotyczy sytuacji, gdy przedmiot ten nie jest i jednocześnie nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, a powodem tego jest zdarzenie niezależne od podatnika, dotyczące stanu technicznego nieruchomości. W przypadku gruntów nastąpi to m. in. w przypadku utraty lub ograniczenia wartości użytkowej gruntów (zdewastowanie lub zdegradowanie), które podlegają rekultywacji (Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Nr 4/62, kwiecień 2006 r.,Tax Press, W-wa, str. 39-40). Z uwagi na fakt, iż pojęcie względów technicznych nie zostało przez ustawodawcę wyjaśnione, należy przyjąć do ich oceny interpretację Ministerstwa Finansów z dnia 20 listopada 2003 r. wyrażoną w Piśmie LK-1601/Lp/03/PP Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru zgodnie z którą nieruchomość traci swój związek z działalnością gospodarczą gdy:
1) nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej,
2) jednoczenie nie może być wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej,
3) a powodem tego jest zdarzenie niezależne od podatnika, dotyczące stanu technicznego nieruchomości.
Z przedstawionego stanu faktycznego i dokumentów będących w posiadaniu organu podatkowego wynika, iż podatnik deklaruje podatek od nieruchomości za grunty, budynki i budowle według najwyższych stawek t. j. z działalnością gospodarczą (dowód - deklaracja podatkowa na 2006 r. a dnia 2 stycznia 2006 r.). Stosownie do powoływanego wyżej pisma, organ podatkowy uznał, iż w przypadku zamknięcia składowiska odpadów i zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej na przedmiotowych nieruchomościach przez Spółkę wszystkie trzy wyżej wymienione przesłanki kumulatywnie zostaną spełnione. Brak możliwości wykorzystywania budowli oraz gruntów pod tymi budowlami ze względów technicznych, zarówno w chwili obecnej jak i w przyszłości potwierdzają decyzje wydane przez Wojewodę, które nakładają na podatnika wprost obowiązek zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej oraz zamknięcia trzech składowisk odpadów we wskazanych terminach. Od momentu zamknięcia składowiska Wnioskodawca nie będzie mógł wykorzystywać budowli oraz gruntu pod składowiskiem do prowadzenia działalności gospodarczej ze względu na zły stan techniczny, a powodem tego będzie zdarzenie niezależne od Spółki.
Ponadto organ wskazuje, iż stwierdzenie przez właściwy organ braku możliwości użytkowania ze względów technicznych i nie wykorzystywanie przedmiotów opodatkowania do prowadzenia działalności gospodarczej, nie powoduje zwolnienia z podatku od nieruchomości, a stanowi jedynie wyłączenie ich z kategorii gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, opodatkowanych według najwyższych stawek. Omawiane przedmioty będą podlegać opodatkowaniu według stawek jak dla gruntów pozostałych z wyjątkiem budowli, które jako niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie będą opodatkowane podatkiem od nieruchomości.

Wobec powyższego należało postanowić jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie ul. Lea 10 za pośrednictwem Prezydenta Miasta O. ul. Zaborska 2, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postąnowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj