Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-503/12-2/AG
z 15 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-503/12-2/AG
Data
2012.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
nagrody w konkursach
płatnik
sport
wygrana
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy w sytuacji, kiedy w oparciu w szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd, Wnioskodawca przyznawałby swoim zawodnikom klubowym oraz trenerom nagrody, kilka razy do roku, po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, bądź zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów, a ich konkretna wysokość uzależniona byłaby od trzech czynników:
  • od całościowej wartości nagrody dla wszystkich zawodników klubowych oraz trenerów za określony system współzawodnictwa,
  • od miejsca zajętego przez klub po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek lub zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów,
  • od współczynnika udziału w nagrodzie za określony system współzawodnictwa, ustalonego uprzednio w regulaminie, odmiennego dla każdego zawodnika oraz trenera
    - prawidłowym będzie przyjęcie, że nagrody te, w sytuacji, kiedy ich wartość przekroczy 760 zł, będą podlegały w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


  • Wniosek ORD-IN 321 kB

    INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

    Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wypłacanych zawodnikom i trenerom – jest nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 17 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wypłacanych zawodnikom i trenerom.

    W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

    Wnioskodawca jest klubem sportowym, który uczestniczy we współzawodnictwie sportowym, w ramach rozgrywek I ligi piłki siatkarskiej. Od uzyskanego przychodu, z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej zawodników oraz trenerów, klub nalicza podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 18%.

    Wnioskodawca zamierza w oparciu o szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd, przyznawać nagrody swoim zawodnikom klubowym oraz trenerom. Nagrody te byłyby przyznawane zawodnikom klubowym oraz trenerom po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, lub zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów. Nagrody byłyby przyznawane kilka razy do roku.

    Konkretna wysokość nagrody, dla każdego zawodnika oraz trenera z osobna, uzależniona byłaby od trzech czynników:

    • od całościowej wartości nagrody dla wszystkich zawodników klubowych oraz trenerów za określony system współzawodnictwa,
    • od miejsca zajętego przez klub po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, bądź zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów,
    • od współczynnika udziału w nagrodzie za określony system współzawodnictwa, ustalonego uprzednio w regulaminie, odmiennego dla każdego zawodnika oraz trenera.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

    Czy w sytuacji, kiedy w oparciu o szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd, Wnioskodawca przyznawałby swoim zawodnikom klubowym oraz trenerom nagrody oraz nagrody te byłyby przyznawane zawodnikom klubowym i trenerom po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, bądź zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów, przy czym nagrody byłyby przyznawane kilka razy do roku, a ich konkretna wysokość dla każdego zawodnika oraz trenera z osobna, uzależniona byłaby od trzech czynników:

    • od całościowej wartości nagrody dla wszystkich zawodników klubowych oraz trenerów za określony system współzawodnictwa,
    • od miejsca zajętego przez klub po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek lub zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów,
    • od współczynnika udziału w nagrodzie za określony system współzawodnictwa, ustalonego uprzednio w regulaminie, odmiennego dla każdego zawodnika oraz trenera

    - prawidłowym będzie przyjęcie, że nagrody te w sytuacji, kiedy ich wartość przekroczy 760 zł, będą podlegały w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

    Zdaniem Wnioskodawcy, należy tu mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 powołanej powyżej ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przez którą rozumie się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

    Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potracone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

    Według art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust 1. są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy bądź wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

    Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

    Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

    Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej, jak również przychody z uprawiania sportu jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane wg skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

    Jednakże, z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w kwocie 10% wygranej lub nagrody.

    Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Powyższe regulacje wskazują, iż wygrane w konkursach powodują odrębne od ogólnych skutki podatkowe. Wykładnia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, interpretowanym a contrario, pozwala przyjąć, iż wygrane w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, gdy wartość tych wygranych lub nagród przekracza kwoty 760 zł, są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w kwocie 10% wygranej lub nagrody.

    Ustawa o podatku dochodowym nie posługuje się definicją konkursu. W związku z brakiem legalnej definicji konkursu, zgodnie z dyrektywą interpretacyjną, naturalnej wykładni językowej (jeżeli w danym akcie normatywnym nie ma definicji legalnej danego pojęcia to zwrotom języka prawnego nie należy nadawać innego znaczenia niż to, które zwroty owe mają na gruncie języka naturalnego) zasadne jest przyjęcie powszechnej definicji przedmiotowego pojęcia określonej w słowniku języka polskiego. Zgodnie z nim, za konkurs należy uznać przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców uczestników, którzy zostają wyróżnieni nagrodami.

    W konsekwencji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że rozgrywki ligowe piłki siatkowej, w każdym rodzaju systemu współzawodnictwa, bezsprzecznie są konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją, mającą na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy poprzez przyznanie nagrody, a wpłatę nagrody, za zajęcie przez drużynę siatkarską Wnioskodawcy czołowego miejsca w klasyfikacji lub za pokonanie określonego etapu rozgrywek, zdecydowanie należy uznać za zdarzenie wchodzące w zakres pojęciowy ,,wypłaty nagrody za wygraną w konkursie z dziedziny sportu”.

    Mając na uwadze powyższe argumenty, zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji kiedy w oparciu o szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd, Wnioskodawca będzie przyznawać swoim zawodnikom klubowym i trenerom nagrody oraz nagrody te będą przyznawane zawodnikom klubowym i trenerom po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, lub zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów, przy czym nagrody będą przyznawane kilka razy do roku, a konkretna wysokość nagrody dla każdego zawodnika oraz trenera z osobna, uzależniona będzie od trzech czynników:

    • od całościowej wartości nagrody dla wszystkich zawodników klubowych oraz trenerów za określony system współzawodnictwa,
    • od miejsca zajętego przez klub po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, bądź zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów,
    • od współczynnika udziału w nagrodzie za określony system współzawodnictwa, ustalonego uprzednio w regulaminie, odmiennego dla każdego zawodnika oraz trenera

    - to nagrody te, w sytuacji, kiedy ich wartość przekroczy 760 zł, będą podlegały w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

    Dodano, iż organy podatkowe zajmowały dotychczas stanowisko zbieżne z powyżej przedstawionym stanowiskiem Wnioskodawcy.

    W interpretacji podatkowej …. z dnia …. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż ,,jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z zajęciem klasyfikowanego miejsca w rozgrywkach ligowych, są przychodem przez nich uzyskanym w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej i zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, a nie są to jedynie nagrody za całokształt działalności sportowej, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy”.

    Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w drodze interpretacji ….. z dnia …. wskazując, iż ,,opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podlegają w całości wygrane, których wartość przekracza 760 zł”.

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej ……z dnia …. stwierdził, że ,,mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż od wypłaconych zawodnikom i trenerom nagród sportowych, których jednorazowa wartość przekroczy 750 zł podatek wynosi 10%, natomiast nagrody sportowe, których jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł, zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych, należy uznać za prawidłowe”.

    Wskazaną linię interpretacyjną ugruntował Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji …. z dnia ….. konstatując, iż ,,nagrody, których wartość przekroczy 760 zł, wypłacone Wnioskodawcy przez klub, w oparciu o regulamin opracowany przez zarząd klubu za osiągnięcie rezultatu określonego w regulaminie, będą podlegały w całości opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

    Rekapitulując, mając na uwadze powyżej przedstawione argumenty, a także dotychczasowe stanowisko organów podatkowych, zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko powinno zostać uznane za prawidłowe.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

    W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

    Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy powoduje, iż na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

    Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

    W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

    Powyższy przepis zwalania od podatku m.in. wygrane w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

    W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie z definicją słownikową (internetowy słownik języka polskiego PWN) konkurs, to "impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp." Według ogólnej definicji zawartej w Słowniku języka polskiego termin „konkurs” oznacza przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem, wskutek konkursu winno dojść do wyłonienia najlepszych w danej konkurencji; w przypadku rozgrywek sportowych będą to najlepsi w danej konkurencji sportowej. Ponadto, aby można mówić o konkursie niezbędne jest sporządzenie jego regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, wskazany organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w oparciu o zatwierdzony przez Zarząd regulamin, kilka razy do roku, zamierza przyznać nagrody swoim zawodnikom klubowym oraz trenerom. Nagrody te, byłyby przyznawane po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, lub zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa (Puchar Polski lub Liga Mistrzów). Wysokość nagrody uzależniona byłaby od całościowej wartości nagrody dla wszystkich zawodników klubowych oraz trenerów za określony system współzawodnictwa, od miejsca zajętego przez klub po zakończonej rundzie lub sezonie, lub po zakończonych etapach rozgrywek, bądź zakończonych rozgrywkach w innych systemach współzawodnictwa oraz od współczynnika udziału w nagrodzie za określony system współzawodnictwa, ustalonego uprzednio w regulaminie, odmiennego dla każdego zawodnika oraz trenera.

    Z opisanego zdarzenia przyszłego nie wynika zatem, by zostały spełnione przesłanki do uznania wypłaconych nagród za wygrane w konkursach w rozumieniu wyżej przedstawionym. Co prawda Wnioskodawca zatwierdził regulamin rozgrywek, ustalający nagrody, jednakże ww. nagrody nie są wypłacane zawodnikom i trenerom jako wyłonionym przez organizatora zwycięzcom, za uzyskanie przez te osoby najlepszych wyników w dziedzinie sportowej, jaką jest piłka siatkowa. Nie stanowią one zatem wygranych w konkursach, lecz faktycznie element nagradzania przez klub zawodników i trenerów.

    Z uwagi na powyższe wskazane wyżej nagrody nie są objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższych względów nie jest również możliwe ich opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W przedstawionej wyżej sytuacji kwoty wypłaconych nagród stanowią dochód zawodników i trenerów z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od ww. dochodów Wnioskodawca obowiązany będzie pobrać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, a następnie przekazać je na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostaną pobrane, stosownie do art. 42 ust. 1 powyższej ustawy. Natomiast w terminie do końca stycznia roku następnego winien przesłać zawodnikom i trenerom roczną deklarację PIT-11, zgodnie z art. 42 ust. 1a wymienionej ustawy.

    Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy podkreślić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego. Przy tym zostały one wydane w odmiennych od przedstawionego we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. stanach faktycznych.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj