Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/104/06/MJS
z 3 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/104/06/MJS
Data
2006.08.03



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
budowle
miejsce świadczenia usług
miejsce wykonywania czynności
usługi naprawy
usługi związane z nieruchomościami


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy usługi naprawy torowiska wykonywanej przez Spółkę na terytorium Czech na zlecenie kontrahenta czeskiego oraz sposobu dokumentowania przedmiotowej usługi.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28.04.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi naprawy torowiska wykonywanej przez Spółkę na terytorium Czech na zlecenie kontrahenta czeskiego oraz sposobu dokumentowania przedmiotowej usługi, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wraz z pismem uzupełniającym wynika, iż Spółka na zlecenie czeskiego kontrahenta wykonuje na terytorium Czech usługę naprawy torowiska. Zarówno Spółka, jak i kontrahent unijny są czynnymi podatnikami zarejestrowanymi w swoich krajach dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W/w usługa należy go grupowania PKWiU 45.23.12 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad, dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych".

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik zadał pytanie, w jaki sposób i według jakiej stawki należy opodatkować podatkiem od towarów i usług przedmiotową usługę naprawy torowiska wykonywaną na terytorium Czech oraz, w jaki sposób należy tę usługę udokumentować.

Zdaniem Spółki, wykonywana na terytorium Czech usługa naprawy torowiska nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski - na podstawie art. 27 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. W opinii Spółki, obowiązkowi podatkowemu z tytułu tej usługi będzie podlegał na terytorium swojego kraju (Czech) nabywca usługi (zleceniodawca).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednakże na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustaw, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Według Słownika Języka Polskiego PWN "nieruchomości" to dobra materialne nieruchome, nieprzenośne, jak place, budynki, lasy, majątki ziemskie. Art. 46 § 1 ustawy z dnia 23.04.1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 293 ze zm.) stanowi, iż nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Ponadto, zgodnie z przepisem art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 07.07.1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), budowla to każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak m.in. lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne (...).

Z powyższego wynika, iż z nieruchomością mamy do czynienia zarówno w przypadku samych gruntów (obszarów ziemskich), jak i budynków (budowli) w potocznym rozumieniu tego słowa, czyli wytworów działalności budowlanej, których cechą jest wyodrębnienie w przestrzeni i połączenie z gruntem w sposób trwały. Torowisko niewątpliwie związane jest w sposób trwały z gruntem i jego cechą jest trwałe umiejscowienie w przestrzeni. Co więcej, nawet w świetle przepisów Prawa budowlanego stanowi ono budowlę (czy szerzej obiekt budowlany), co wskazuje na jego trwałe powiązanie z gruntem. W konsekwencji, wykonywaną przez Podatnika usługę naprawy torowiska, można zaliczyć do usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, szczególnie, że jak wskazuje Podatnik usługa ta jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 45.23.12 obejmującym "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad, dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych", a roboty budowlane z założenia są związane z nieruchomościami, czy budynkami w znaczeniu potocznym.

W obliczu powyższego należy stwierdzić, iż usługa naprawy torowiska wykonywana przez Podatnika na terytorium Czech nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, gdyż miejscem świadczenia i opodatkowania tej usługi nie jest Polska (na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług). Usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na terytorium Czech, czyli tam, gdzie położone jest torowisko. O miejscu opodatkowania usług związanych z nieruchomościami decyduje bowiem miejsce położenia danej nieruchomości.

Jednakże, wbrew twierdzeniom Spółki, co do zasady to Spółka jako wykonawca usługi, a nie nabywca tej usługi jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia w Czechach - według zasad obowiązujących w tym państwie - podatku należnego od wykonanej usługi, w którym to celu Spółka powinna zarejestrować się w Czechach jako podatnik podatku od wartości dodanej. Aby możliwe było rozliczenie podatku należnego od przedmiotowej usługi przez czeskiego usługobiorcę, rozwiązanie takie muszą przewidywać przepisy obowiązujące na terytorium Czech. Wówczas Spółka nie miałaby obowiązku zarejestrowania się w Czechach dla podatku od wartości dodanej, a obowiązek rozliczenia podatku od wartości dodanej od usługi naprawy torowiska obciążałby czeskiego kontrahenta.

Zgodnie bowiem z art. 21 (1) (a) VI Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1997r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), w ramach systemu wewnętrznego do zapłaty podatku od wartości dodanej zobowiązany jest podatnik dokonujący opodatkowanych dostaw towarów lub świadczenia usług (...), jeśli jednak opodatkowana dostawa towarów lub świadczenie usług dokonywana jest przez podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, Państwa Członkowskie mogą postanowić, przy spełnieniu określonych przez nie warunków, że do zapłaty podatku zobowiązana jest osoba, na rzecz której dokonywana jest opodatkowana dostawa towarów lub świadczenie usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Na podstawie § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2).

W związku z brzmieniem powyższych przepisów należy stwierdzić, iż usługę naprawy torowiska wykonywaną na terytorium Czech, a zatem podlegającą opodatkowaniu poza terytorium kraju (w państwie, gdzie znajduje się to torowisko), Podatnik ma obowiązek dokumentować przez wystawienie faktury VAT, o której mowa w art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jedynie wówczas, gdy nie jest zarejestrowany w Czechach dla celów podatku od wartości dodanej. W fakturze takiej nie zamieszcza się stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (na podstawie § 27 ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r.).

Reasumując, choć twierdzenie Podatnika, iż wykonywana na terytorium Czech usługa naprawy torowiska nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest prawidłowe, to należy jednak zaznaczyć, iż w przypadku tej usługi (należącej do usług związanych z nieruchomościami), co do zasady to Spółka (jako usługodawca), a nie jej czeski kontrahent, będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od tych czynności według zasad obowiązującym w Czechach, to jest państwie, na którego terytorium położone jest naprawiane torowisko. Ewentualna możliwość rozliczenia podatku przez usługobiorcę może wynikać jedynie ze szczególnych unormowań obowiązujących na terytorium Czech.

W konsekwencji, stanowisko w tym zakresie wyrażone przez Spółkę we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj