Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/PD/423-0019/06/AP
z 5 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/PD/423-0019/06/AP
Data
2006.05.05



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy ciąży na Spółce obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie Strefy a tym samym konieczność odpowiedniego zastosowania przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie metodologii ustalania cen transferowych w stosunkach pomiędzy Spółką a jej działem marketingu?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - dział marketingu spółki zlokalizowany poza terenem strefy a obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy i konieczności stosowania przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka w 2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" (obecnie Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, dalej "Strefa"). Zezwolenie zostało wydane w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:

  1. sekcja D podsekcja DE dział 21 grupa 21.2 klasa 21.25 - wyroby z papieru i tektury pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane
  2. sekcja D podsekcja DE dział 22 grupa 22.2 klasa 22.22 - wyroby i usługi poligraficzne, gdzie indziej nie sklasyfikowane
  3. sekcja D podsekcja DE dział 22 grupa 22.2 klasa 22.25 - usługi pozostałe związane z poligrafią
  4. sekcja D podsekcja DE dział 22 grupa 22.3 klasa 22.23 - usługi reprodukcji komputerowych nośników informacji
  5. sekcja D podsekcja DG dział 24 grupa 24.6 klasa 24.65 - nośniki informacji, nie zapisane, gotowe
  6. sekcja D podsekcja DH dział 25 grupa 25.2 - wyroby z tworzyw sztucznych
  7. sekcja D podsekcja DL dział 30 grupa 30.0 klasa 30.02 - komputery i inne urządzenia do przetwarzania informacji
  8. sekcja D podsekcja DL dział 32 grupa 32.1 klasa 32.10 - produkcja elementów elektronicznych
  9. sekcja K dział 72 - usługi informatyczne
  10. sekcja K dział 73 grupa 73.1- usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych
  11. sekcja K dział 74 grupa 74.3- usługi w zakresie badań i analiz technicznych

Prowadzona przez Spółkę na podstawie w/w zezwolenia działalność polega na wytwarzaniu kart mikroczipowych o różnym przeznaczeniu, m.in. kart do telefonów komórkowych, kart telefonicznych.

W styczniu 2006r. Spółka dokonała zakupu przedsiębiorstwa innego podmiotu z siedzibą w Warszawie z grupy, do której należy Spółka. Podmiot ten prowadził wcześniej działalność marketingową i promocyjną, a obecnie w strukturze organizacyjnej Spółki pełni funkcję kilkuosobowego działu marketingowego wykonującego zadania wyłącznie na potrzeby Spółki. Dział marketingu usytuowany jest poza terenem Strefy i pełni funkcję pomocniczą w stosunku do działalności Spółki, nie prowadząc działalności generującej przychód - podejmowane działania marketingowe i promocyjne nie mają charakteru zarobkowego. Ich celem jest jedynie zwiększenie wolumenu sprzedaży poprzez dotarcie z informacją o ofercie handlowej Spółki do jak największej ilości potencjalnych klientów. Natomiast funkcje związane z zawarciem transakcji (podpisanie kontraktu, wystawianie faktur, itp.) mają miejsce bezpośrednio na terenie Strefy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma wątpliwości, czy ciąży na niej obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie Strefy, a tym samym konieczność odpowiedniego zastosowania przepisów art.11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie metodologii ustalania cen transferowych w stosunkach pomiędzy Spółką a jej działem marketingu.

Podatnik stoi na stanowisku, iż nie ma obowiązku wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w Strefie oraz zastosowania art.11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dział marketingu zlokalizowany w Warszawie nie generuje samodzielnych przychodów, lecz pełni jedynie funkcje działu pomocniczego w ramach struktury organizacyjnej Spółki. Tym samym nie można uznać działań podejmowanych przez warszawski dział Spółki za prowadzenie działalności gospodarczej, a tym bardziej za prowadzenie działalności gospodarczej poza terenem Strefy, gdyż działania te są funkcjonalnie i gospodarczo niezbędne dla działalności strefowej. W związku z powyższym działalność wykonywaną przez dział marketingu należy traktować jako objętą zezwoleniem.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).

W myśl art.16 ust.10 ustawy z dnia 20.10.1994r., w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2001r., zezwolenie stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art.12 ust.5 tej ustawy.

A zatem w odniesieniu do przedsiębiorców działających na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" w oparciu o zezwolenia wydane przed 01.01.2001r. miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" (Dz.U. Nr 135, poz. 908) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2001r.

Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001r. (Dz.U. Nr 84, poz. 909) doszło do połączenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" i Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Żarnowiec" w specjalną strefę ekonomiczną pod nazwą "Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna". Zgodnie z §8 tego rozporządzenia zezwolenia wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" i Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Żarnowiec" uprawniają do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz do korzystania ze zwolnień i preferencji podatkowych na zasadach określonych w przepisach obowiązujących w dniu udzielenia zezwolenia.

Następnie na mocy art.69 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Nr 123, poz. 1291) z dniem 30.10.2004r. uchylone zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11.07.2001r. w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270 z późn. zm.).

Przy czym - jak stanowi przepis §10 wym. rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. - zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie powołanego rozporządzenia zachowują ważność.

Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy przed dniem 01.01.2001r., mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji (inwestycje w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne) lub z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy - odpowiednio zgodnie z §5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004r.

Stosownie do postanowień wynikających z § 5 ust. 3 wymienionego rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku wynika, że Spółka działalność gospodarczą prowadzi wyłącznie na terenie Strefy w ramach otrzymanego zezwolenia, a jedynie dział marketingu zlokalizowany jest poza obszarem Strefy. Dział marketingu niewątpliwie związany jest z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy i co do zasady generuje koszty uznawane dla celów podatkowych za koszt uzyskania przychodu.

Zatem jeżeli Podatnik jest w stanie wykazać, iż koszty ponoszone przez dział marketingu zlokalizowany poza obszarem Strefy związany jest z przychodem osiąganym z działalności prowadzonej na terenie Strefy, to brak jest podstaw do wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej.

Stąd stanowisko przedstawione przez Podatnika we wniosku jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj