Interpretacja Urzędu Celnego w Krośnie
404000-PA-9101-6/2006/PJ
z 7 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
404000-PA-9101-6/2006/PJ
Data
2006.08.07



Autor
Urząd Celny w Krośnie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą


Słowa kluczowe
olej opałowy
sprzedaż krajowa


Pytanie podatnika
Czy dokonując wysyłki oleju opałowego podlegającego na podstawie przepisów art.66 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi znakowania i barwienia, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, i opodatkowując takie transakcje sprzedaży właściwą stawką podatku akcyzowego, nadawca zobowiązany jest do wystawienia stosownych atestów i dołączania ich do dokumentów przewozu.


Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek Strony z dnia 28.06.2006r ( data wpływu do UC 30.06.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie postanawia :

uznać za nieprawidłowe stanowisko strony przedstawione we wniosku, iż dokonując wysyłki oleju opałowego podlegającego na podstawie przepisów art.66 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi znakowania i barwienia, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, i opodatkowując takie transakcje sprzedaży właściwą stawką podatku akcyzowego, nie jest zobowiązany do wystawienia stosownych atestów i dołączania ich do dokumentów przewozu, tym bardziej, że na wysyłkę tych wyrobów nie sporządza się administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz dokumentu przewozu.

Uzasadnienie

W dniu 30.06.2006r do tut. Urzędu wpłynął wniosek XXXXXX o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym przedstawiono następujący stan faktyczny: XXXXXX dokonuje w obrocie krajowym sprzedaży oleju opałowego podlegającego obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie przepisów art. 66 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r o podatku akcyzowym ( Dz. U . Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) jedynie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W związkuz przedmiotową sprzedażą wystawiane są faktury VAT oraz przyjmuje się od nabywców oświadczenia o przeznaczeniu nabywanego wyrobu zgodnie z § 4 ust.1 pkt.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm. ). Jednocześnie XXXXXX deklaruje z tytułu powyższej sprzedaży należny podatek akcyzowy naliczany według stawki 232 zł/1000 litrów produktu zawartej w poz. 2 lit a załącznika nr 1 do cyt. rozporządzenia.
Z uwagi na fakt, że wysyłki w/w oleju opałowego realizowane są poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie zgłasza się ich w komórce stałego nadzoru podatkowego tut. Urzędu. Rejestrowane są natomiast w ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą wydanych ze składu podatkowego.
Ponadto wystawia się także w dwóch egzemplarzach atest, z których jeden przekazywany jest osobie transportującej olej opałowy.

XXXXXX prezentując swój pogląd w niniejszej sprawie przytoczyła, że zgodnie z § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego ( Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm. ) na każdą przesyłkę oleju opałowego lub napędowego, podlegających cyt. na wstępie obowiązkowi barwienia i znaczenia, podmiot dokonujący odprawy przesyłki wystawia w dwóch egzemplarzach atest, z których jeden dołącza do dokumentu przewozu. Atest powinien zawierać następujące dane:
1)nazwę, adres podmiotu, numer atestu oraz datę jego wystawienia;
2)imię i nazwisko oraz podpis przedstawiciela podmiotu wystawiającego atest;
3)nazwę i adres odbiorcy;
4)wykorzystanie oleju opałowego lub napędowego;
5)stwierdzona przez podmiot ilość znakowanego i barwionego oleju opałowego lub napędowego oraz rodzaj i numery naczyń użytych do jego przewozu;
6)zawartość nieusuwalnego znacznika oraz barwnika dodanego do oleju opałowego lub napędowego, w mg/l oleju, których dodatek określają przepisy wydane na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy.

Jednocześnie XXXXXX podkreśliła, że zgodnie z § 60 ust.1 i ust. 2a tego samego rozporządzenia podmiot zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zamiar odprawienia przesyłki wyrobów, objętych procedura zawieszenia poboru podatku akcyzowego, co najmniej na 3 dni przed terminem tej czynności, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzoną odprawą. Dodatkowo środki transportu, a przypadku przesyłki wyrobu luzem - naczynia służące do transportu, powinny być urzędowo zabezpieczone, a rodzaj i liczbę zabezpieczeń oraz ich cechy należy odnotować w dokumencie przewozu.
Mając na uwadze powyższe, w ostatecznej konkluzji XXXXXX stwierdziła, iż jej zdaniem dokonując wysyłki oleju opałowego podlegającego na podstawie przepisów art.66 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi znakowania i barwienia, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, i opodatkowując takie transakcje sprzedaży właściwą stawką podatku akcyzowego, nie jest zobowiązana do wystawienia stosownych atestów i dołączania ich do dokumentów przewozu, tym bardziej, że na wysyłkę tych wyrobów nie sporządza się administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz dokumentu przewozu.
Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego ( Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm. ) na każdą przesyłkę oleju opałowego lub napędowego, podlegających na podstawie przepisów art.66 ust. 2 cyt. ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi znakowania i barwienia, podmiot dokonujący odprawy przesyłki wystawia w dwóch egzemplarzach atest, z których jeden dołącza do dokumentu przewozu. Atest ten powinien zawierać konkretne dane wymienione w pkt 1-6.
W opinii Naczelnika tut. Urzędu stanowisko strony wyrażone w rozpatrywanym wniosku sugerujące, iż powyższa regulacja znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku wysyłki towaru realizowanej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego ( ADT ), do którego załącza się dokument przewozowy jest niesłuszne. Strona formułując pogląd, iż :
(.....) dokonując wysyłki oleju opałowego podlegającego na podstawie przepisów art.66 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi znakowania i barwienia, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, i opodatkowując takie transakcje sprzedaży właściwą stawką podatku akcyzowego, nie jest zobowiązany do wystawienia stosownych atestów i dołączania ich do dokumentów przewozu, tym bardziej, że na wysyłkę tych wyrobów nie sporządza się administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz dokumentu przewozu (.....)
uzależnia faktycznie wystawienie przedmiotowego atestu od zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z jednoczesnym wystąpieniem dokumentu przewozowego oraz ADT.
Po pierwsze takie stanowisko jest sprzeczne z celem jakiemu ma służyć atest.

Z uwagi na fakt, iż przepisy przytoczonego rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004r w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego nie zawierają definicji legalnej tego pojęcia, Naczelnik tut. Urzędu dokonując wykładni językowej za stosowne uznał oprzeć się na jego znaczeniu występującym w języku potocznym. W myśl Uniwersalnego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 r, tom I, str. 142 ) atest to dokument stwierdzający, że dany produkt spełnia obowiązujące normy, może być dopuszczony do sprzedaży i jest bezpieczny dla użytkownika.
Należy stwierdzić, iż przytoczone rozumienie atestu znajduje potwierdzenie w katalogu wymogów wymienionych w § 31 ust. 1 pkt 1-6 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego. Wynika z nich, że atest jest skierowany przede wszystkim do odbiorcy. Zaświadcza on, że wysyłany wyrób akcyzowy spełnia kryteria nałożone przez obowiązujące normy techniczne i prawne. W niniejszej sprawie ma to istotne znaczenie, gdyż dotyczy oleju opałowego, podlegającego przed wprowadzeniem do obrotu oznaczeniu znacznikiem i zabarwieniu na kolor czerwony w związku z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r w sprawie znakowania barwienia i paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu ( Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm. ).
Naruszenie tych przepisów poprzez użycie nieprawidłowo oznaczonego i zabarwionego oleju opałowego, na mocy art. 65 ust 1a cyt. ustawy z dnia 23 stycznia 2004r o podatku akcyzowym powoduje konieczność zastosowanie stawki podatku akcyzowego w wysokości 2000 złotych od 1000 litrów gotowego wyrobu. W opinii Naczelnika tut. Urzędu brak przedmiotowego atestu stwarza więc sytuację, gdzie odbiorca nie jest należycie poinformowany o parametrach zakupionego oleju opałowego.
Po wtóre zdaniem Naczelnika tut. Urzędu powołując się ponownie na § 31 ust. 1cyt. rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, dokument atestu winien zostać wystawiony na każdą przesyłkę przedmiotowego w niniejszej sprawie oleju opałowego niezależnie, czy jest ona objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy czy nie. Do przyjęcia takiego stanowiska uprawnia treść § 4 ust.2 w/w rozporządzenia, który dopuszcza sprawowanie szczególnego nadzoru podatkowego w zakresie zawartości barwnika i nieusuwalnego znacznika w olejach opałowych z zapłaconą akcyzą.
W konsekwencji w oparciu o art. 6a ust.2 pkt 1 i art. 6c ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1999r o Służbie Celnej ( Dz. U. z 2004r Nr 156, poz. 1641 z późn. zm.) możliwe jest więc przeprowadzenie kontroli przesyłki w/w produktu skierowanej do odbiorcy pod katem prawidłowego oznaczenia i zabarwienia. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenie, właściwym jest, aby odbiorca ze względu na bezpieczeństwo obrotu zawsze posiadał stosowny egzemplarz atestu.
Podsumowując, zdaniem Naczelnika tut. Urzędu XXXXXX z powodów przedstawionych w niniejszym uzasadnieniu powinna wystawiać w dwóch egzemplarzach atest, z których jeden będzie towarzyszył przesyłce oleju opałowego bez względu na fakt czy zastosowana zostanie procedura zawieszenia poboru akcyzy i czy wystąpią dokumenty przewozowe oraz ADT. Podkreślić należy, że przedmiotowy atest nie jest jedynie formalnym załącznikiem do tych dokumentów zależącym od ich wystawienia. Jest odrębnym zaświadczeniem sporządzanym w celu stwierdzenia, iż sprzedawany olej opałowy spełnia kryteria nałożone przez obowiązujące przepisy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj