Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
I-415/27/29/2006/AD
z 26 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I-415/27/29/2006/AD
Data
2006.09.26
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
beneficjent
budżet państwa
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Pytanie podatnika
Czy środki otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa przeznaczone na cele projektu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych ?
W dniu 27.06.2006 r. został skierowany wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiotowej indywidualnej sprawie. W dniu 13.07.2006 r. wniosek został uzupełniony poprzez przedstawienie własnego i jednoznacznego stanowiska w sprawie z przytoczeniem przepisów prawa obowiązujących w tym zakresie oraz oświadczenie podatniczki , iż w sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i załączonej umowy o dofinansowanie Projektu "Zwiększenie mobilności zawodowej poprzez szkolenie psychologiczno - językowe" w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie wynika, że "Instytucja Wdrażająca" (Wojewódzki Urząd Pracy) przyznaje Beneficjentowi (firmie, której podatniczka jest współwłaścicielem) na realizację Projektu dofinansowanie w formie dotacji w kwocie nie większej niż: 450.122,00 (słownie: czterysta pięćdziesiąt tysięcy sto dwadzieścia dwa złote) z tego:
Jednocześnie podatniczka wyjaśnia, że sposób finansowania Działania nr 2.1 na etapie realizacji projektu wygląda w następujący sposób: transze dofinansowania przekazywane przez Wojewódzki Urząd Pracy pochodzą z krajowych środków publicznych (budżet państwa), następnie wydatki zatwierdzane na podstawie składanych do Wojewódzkiego Urzędu Pracy wniosków beneficjenta o płatność, przedstawiane są poprzez Instytucję Pośredniczącą, Instytucję Zarządzającą oraz Instytucję Płatniczą do refundacji z Europejskiego Funduszu Społecznego. Ponadto podatniczka informuje, iż refundacja z Europejskiego Funduszu Społecznego będzie wynosiła 75% zatwierdzonych wydatków kwalifikowanych, krajowy wkład publiczny w zatwierdzonych wydatkach kwalifikowanych będzie wynosił 25%. We wniosku podatniczka zwróciła się o wyjaśnienie, czy środki otrzymane na realizację projektu w ramach dofinansowania podlegają zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zdaniem podatniczki otrzymane środki dotacji podlegają zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto podatniczka stwierdza, iż logicznym jest zwolnienie dotacji od podatku dochodowego, gdyż obciążenie dotacji podatkiem dochodowym spowodowałoby zachwianie płynności finansowej firmy. W ten sposób właściciele musieliby zapłacić ten podatek z własnych środków pieniężnych od nieistniejącego dochodu, co uniemożliwiłoby prawidłową realizację projektu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady ( WE ) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 roku ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji ( WE ) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 roku ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady ( WE ) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc, jaką podatniczka otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26.11.1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005 roku, jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 01.01.2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Pomoc jaką podatniczka uzyskała jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym. Tak więc przy stosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę, jaką spełnia podmiot uczestniczący w realizacji określonego Działania. W tych Działaniach Projektodawca (ostateczny odbiorca) w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc "usług", których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca). Środki otrzymane przez podatniczkę z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażającej nie podlegają zatem zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle przytoczonych przepisów stanowisko zaprezentowane przez podatniczkę w rozpatrywanym wniosku należy uznać - za nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.