Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-61/06/JW
z 17 maja 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-61/06/JW
Data
2006.05.17
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
korekta podatku
reklamacje
uznanie
Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie swojego stanowiska dotyczącego ustalenia okresu rozliczeniowego, w którym winno nastąpić zmniejszenie wartości wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 16.02.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.02.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia właściwego okresu rozliczeniowego, w którym winno nastąpić zmniejszenie wartości wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, z tytułu uznanych przez Podatnika reklamacji,w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT stwierdza, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego Uzasadnienie W 2005r. Podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Anglii, opodatkowanej stawką 0% (zostały spełnione wszelkie wymogi ku temu) i wystawił z tego tytułu fakturę sprzedaży. W styczniu 2006r. kontrahent zagraniczny zgłosił reklamację w związku z wadami części wyrobów, na co Spółka (po oględzinach) reklamację uznała. Spółka zamierza wyroby przywieźć do kraju i poddać naprawie, jednakże podjęto decyzję, iż powrót do kraju nastąpi w momencie, kiedy ilość reklamowanych wyrobów osiągnie rozmiar pozwalający na pełny załadunek samochodu ciężarowego, co zminimalizuje jednostkowe koszty transportu wyrobów. W związku z powyższym fizyczny powrót wyrobów może nastąpić nawet po upływie kilku miesięcy. Kontrahent zagraniczny wyraził zgodę na "depozyt" towaru. Spółka w momencie uznania reklamacji wystawiła kontrahentowi fakturę korygującą ze stawką podatku VAT 0% oraz pomniejszyła wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2006r. tj. w miesiącu uznania reklamacji oraz wystawienia faktury korygującej. W momencie wystawienia korekty Podatnik z oczywistej przyczyny nie dysponuje CMR (towary wrócą dopiero w przyszłości np. w ciągu 12 miesięcy). Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie swojego stanowiska dotyczącego ustalenia okresu rozliczeniowego, w którym winno nastąpić zmniejszenie wartości wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zdaniem Podatnika, w analizowanej sprawie, należy pomniejszyć wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w deklaracji VAT-7 w miesiącu styczniu 2006r. tj. w miesiącu uznania reklamacji oraz wystawienia faktury korygującej. Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik w ramach prowadzonej działalności dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (z Polski do Wielkiej Brytanii). W niektórych przypadkach odbiorca składa reklamacje, które są następnie uznawane przez Podatnika. Jednakże towary faktycznie powrócą do kraju dopiero wówczas, gdy ilość reklamacji osiągnie taki wolumen, aby transport powrotny zareklamowanych towarów stał się opłacalny (minimalizacja kosztu). W miesiącu uznania reklamacji Podatnik wystawia korektę faktury, dotyczącą tych towarów, zmniejszającą obroty z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:
Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, które dokumentowane są poprzez wystawienie faktur sprzedaży. W wyniku zdarzeń występujących po wystawieniu faktur pierwotnych (np. uznane reklamacje) Spółka wystawia faktury korygujące. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Natomiast na podstawie delegacji ustawowej zawartej m.in. w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), w którym określono m.in. szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz faktur korygujących. Zgodnie z § 16 cyt. rozporządzenia faktury korygujące wystawia się w przypadku:
Stosownie do treści § 16 ust. 2 cyt. rozporządzenia faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3, b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem; Natomiast stosownie do treści § 16 ust. 4 rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT. A zatem cyt. powyżej przepis nie będzie miał zastosowania w analizowanej sprawie, bowiem obowiązek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, nie dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W przedstawionym stanie faktycznym, uznanie reklamacji będzie skutkowało korektą wykazanego przez Podatnika obrotu z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W ocenie tut. Organu podatkowego przesłanką decydującą o momencie wykazania obrotu z tytułu korekty wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest charakter zdarzenia powodującego konieczność dokonania korekty faktury. A zatem w analizowanej sprawie dla rozstrzygnięcia, za jaki okres rozliczeniowy należy skorygować deklarację VAT-7, istotna będzie kwestia czy zdarzenia będące przyczyną skorygowania przedmiotowej faktury istniały już w momencie jej wystawienia czy też zaistniały dopiero po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W przypadku, gdy zdarzenia powodujące konieczność wystawienia faktury korygującej istniały już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to Podatnik winien skorygować deklarację za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (art. 20 ust. 1-3 ustawy o VAT), bowiem faktura pierwotna nie odzwierciedlała w sposób właściwy i zgodny z rzeczywistym charakterem danej czynności. Natomiast w sytuacji, gdy korekta obejmuje czynności, których dokonanie nastąpiło dopiero po wystawieniu faktury pierwotnej, to Podatnik powinien wykazać skutki z nich wynikające w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym dla danej czynności powstanie obowiązek podatkowy (w analizowanej sytuacji z chwilą zaistnienia przyczyn-okoliczności mających odzwierciedlenie w wystawieniu faktury korygującej). W przedstawionym stanie faktycznym, faktury korygujące są wystawiane w wyniku zdarzeń występujących po wystawieniu faktury pierwotnej - uznane reklamacje. A zatem okoliczności te nie były znane w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Mając powyższe na uwadze należy zatem stwierdzić, iż w analizowanej sprawie prawidłowe będzie ujęcie przedmiotowej faktury korygującej w miesiącu jej wystawienia (uznania reklamacji). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.