Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kartuzach
PP/443-P16/06/JK
z 18 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-P16/06/JK
Data
2006.04.18



Autor
Urząd Skarbowy w Kartuzach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
rezygnacja ze zwolnienia
usługi prawnicze
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje czy ma prawo skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:

  • art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.)

po rozpatrzeniu wniosku ................ z dnia 23.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii stosowania przepisów art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w odniesieniu do usług prawniczych świadczonych przez magistra prawa

stwierdza

że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 23.01.2006 r. ................ złożyła w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca od prowadzi działalność gospodarczą polegająca na świadczeniu usług prawniczych na podstawie art. 1 pkt 1 oraz art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 163, poz. 1361), który stanowi, iż pomoc prawną mogą świadczyć także osoby posiadające wyższe wykształcenie prawnicze, z wyjątkiem zastępstwa procesowego, chyba że osoby te działają na podstawie art. 87 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego w charakterze pełnomocnika pozostającego w stałym stosunku zlecenia, jeżeli przedmiot sprawy wchodzi w zakres tego zlecenia, bądź też sprawującego zarząd majątkiem lub interesami strony. Prowadzona przez Podatnika działalność w głównej mierze opiera się na świadczeniu usług określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla celów fiskalnych jako: usługi prawne w zakresie dokumentów, pozostałe, z wyjątkiem usług notarialnych (PKWiU 74.11.15-00.90). Dodatkowo Podatnik świadczy:

  • usługi w zakresie doradztwa prawnego w dziedzinie prawa karnego (PKWiU 74.11.11-00.00),
  • usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu ustawowym

  • w kolegiach, komisjach arbitrażowych itp. (PKWiU 74.11.13-00.00),
  • usługi doradztwa w zakresie praw autorskich (PKWiU 74.11.14 -00.00),
  • usługi związane z przetargami i aukcjami (PKWiU 74.11.16-00.00),
  • usługi doradztwa prawnego i informacji prawnej pozostałe (PKWiU 74.44.17-00.00).

Przy czym Podatnik przewiduje, iż usługi polegające na świadczeniu reprezentacji przed sądami oraz przed kolegiami i komisjami arbitrażowymi, będzie wykonywał tylko wyjątkowo, o ile możliwość świadczenia takich usług będzie przewidziana ramami przepisów dla tych postępowań, gdyż nie przewiduję pozostawania ze swoimi klientami w stałym stosunku zlecenia. Nie będzie natomiast świadczył usług zastępstwa procesowego w dziedzinie prawa karnego. Działalność gospodarcza prowadzona przez Podatnika stanowi zatem działalność prawniczą oznaczoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem 74.11.Z i jako taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 22 %. Jednoczenie Podatnik przewiduje, iż przychody osiągane z tytułu prowadzonej działalności nie przekroczą w ciągu roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, zwłaszcza z uwagi na fakt, iż jestem aplikantem sądowym i przez dwa dni w tygodniu ma zajęcia praktyczne oraz teoretyczne, i nie będzie mógł w tym czasie świadczyć usług prawniczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na gruncie powstałych wątpliwości Podatnik wystąpił do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego poprzez wskazanie, czy w przypadku osiągnięcia przychodu z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług prawniczych na podstawie art. 1 pkt 1 oraz art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 163, poz. 1361) przez osobę nie będącą notariuszem, adwokatem ani radcą prawnym, nie przekraczającego kwoty wyrażonej w złotych polskich odpowiadającej 10.000 euro, będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ?

Jednocześnie zdaniem Podatnika, w opisanym stanie faktycznym, ma prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W myśl ust. 9 tego przepisu, podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8. Dalej w art. 113 ust. 13 pkt 2 tej ustawy czytamy, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do (...) podatników (...) świadczących usługi prawnicze. Natomiast w § l pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, późn. 798) czytamy, iż rozporządzenie określa (...) listę towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt l lit. a i pkt 2 ustawy. Lista ta znajduje się w załączniku do tego rozporządzenia, który w pozycji 38 wskazuje, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 113 ust. l i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy jedynie usług prawniczych świadczonych przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych. Ponieważ rozporządzenie to do dnia dzisiejszego nie uległo zmianie, ani też ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 163, póz. 1361) nie wprowadziła regulacji, nakazujących traktowanie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług osób posiadających wyższe wykształcenie prawnicze, świadczących usługi prawnicze tak jak notariuszy, adwokatów oraz radców prawnych, oraz przy wyraźnym rozdzieleniu przez ustawodawcę usług prawniczych (PKD 74.11.Z) od usług w zakresie doradztwa, w związku z obowiązującą zasadą racjonalnego ustawodawcy, jak też zgodnie z zasadą prawdy obiektywnej określoną w art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - w myśl której wątpliwości rozstrzyga się na korzyść strony i nie dopuszcza się wykładni rozszerzającej albowiem obowiązek podatkowy może zostać nałożony jedynie w drodze jasno brzmiącego przepisu prawa powszechnie obowiązującego (art. 217 Konstytucji) należy przyjąć, iż podatnik posiadający wyższe wykształcenie prawnicze, a nie będący jednocześnie notariuszem, adwokatem ani też radca prawnym, prowadzący działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług prawniczych, podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług określonemu w art. 113 ust. l i ust 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Przy czym zgodnie z art. 113 ust. 9 w/cyt. ustawy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 w/cyt. ustawy nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie (art. 113 ust. 13 pkt 2 w/cyt. ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 113 ust. 14 pkt 2 w/cyt. ustawy, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, późn. 798 z późn. zm.) określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 38 powołanego wyżej załącznika do rozporządzenia wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy usług prawniczych, świadczonych przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności stanu faktycznego sprawy w zestawieniu z przepisami podatkowymi - przy założeniu, że Podatnik świadczy usługi prawnicze nie będąc jednocześnie notariuszem, adwokatem, czy też radcą prawnym - stwierdzić należy, że Podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Jednocześnie nadmienia się, iż w sytuacji, gdy wykonywana działalność gospodarcza będzie dotyczyła usług prawniczych świadczonych przez notariuszy, adwokatów lub radców prawnych, Podatnik nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do świadczonych usług. Niezależnie od wartości sprzedaży opodatkowanej, tj. wysokości przychodu uzyskiwanego z tytułu wykonywanych czynności, świadczone usługi będą wówczas podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj