Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tychach
NUS/PP/443/64/2006/ASz
z 28 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NUS/PP/443/64/2006/ASz
Data
2006.09.28



Autor
Urząd Skarbowy w Tychach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy


Słowa kluczowe
egzekucja z nieruchomości
komornik sądowy
licytacja
płatnik
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy komornik sądowy jest płatnikiem podatku od towarów i usług od sprzedaży egzekucujnej nieruchomości w trybie licytacji publicznej?


Z przedstawionego przez stronę stanu faktycznego wynika, iż Pan XXX jest Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym w XXX. W egzekucji z nieruchomości komornik wykonuje jedynie techniczne czynności mające na celu jej zainicjowanie oraz zapewnienie jej skuteczności- dokonuje jedynie zajęcia nieruchomości poprzez wysłanie stosownych pism dłużnikowi (właścicielowi) i sądowi wieczystoksięgowemu, realizuje opis i oszacowanie posługując się biegłym do spraw wyceny nieruchomości, obwieszcza o licytacji , przyjmuje rękojmie, przeprowadza licytację pod nadzorem obecnego na miejscu sędziego , który prawomocnie rozstrzyga skargi na czynności komornika w toku licytacji, w tym wskazanie licytanta, który zaofiarował najwyższą cenę. Komornik także zamyka licytację po ustaniu postąpień, z czym nie wiążą się żadne skutki prawne w zakresie zmiany podmiotu prawa własności nieruchomości. W tej fazie zatem, gdzie czynności wykonuje komornik, nie dochodzi do obrotu będącego podstawą opodatkowania.Zmiana własności nieruchomości nabywanej na publicznej licytacji w toku egzekucji następuje w wykonaniu takich czynności jak udzielenie przybicia i przysądzenie własności. Przybicia udziela sąd, wydając jako organ egzekucyjny stosowne postanowienie. Już po wydaniu przez sąd postanowienia o udzieleniu przybicia komornik niezwłocznie przedstawia akta sądowi. Następuje to przed przysądzeniem własności przez sąd. Od tej pory komornik nie posiada faktycznej ani prawnej łączności ze sprawą egzekucyjną z nieruchomości. Akta sprawy uzyskuje powrotnie dopiero po wykonaniu przez sąd planu podziału sumy uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości.W dalszym ciągu wszelkie czynności postępowania egzekucyjnego, w tym przysądzenie własności i sporządzenie planu podziału należy do sądu. Osoba na rzecz której udzielono przybicia , uzyskuje, jeżeli wykona warunki licytacyjne prawo do przysądzenia jej własności nieruchomości. Przybicie jako czynność sądu , wskazuje ostateczną cenę jaką ma obowiązek uiścić nabywca. Wykonanie warunków licytacyjnych sąd sprawdza w postępowaniu związanym z wydaniem postanowienia o przysądzeniu własności, gdyż po uprawomocnieniu się postanowienia o przybiciu sąd wzywa licytanta, który uzyskał przybicie (nabywcę), albo w ciągu dwóch tygodni od otrzymania wezwania złożył do depozytu sądowego cenę nabycia z potrąceniem rękojmi złożonej w gotówce, a jeżeli nabywca nie wykonał w terminie warun-ków licytacyjnych co do zapłaty ceny, traci rękojmie, a skutki przybicia wygasają. Uiszcze-nie ceny nabycia następuje na konto depozytowe sądu, nie komornika. Własność nierucho-mości na nabywcę przenosi dopiero prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności wydawane przez sąd jako organ egzekucyjny W związku z powyższym jednostka pismem z dnia 08.09.2006 r. zwróciła się do Naczelnika tut. Urzędu z zapytaniem czy komornik sądowy jest płatnikiem podatku od towarów i usług od sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości w trybie licytacji publicznej.

Zgodnie ze stanowiskiem strony, w hipotezie normy art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) chodzi o komornika, który w danej sprawie egzekucyjnej wykonuje czynności egzekucyjne skutkujące dostawą w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. W egzekucji z nieruchomości tego typu czynności ko-mornik nie wykonuje. Dopiero z działalnością sądu wiąże się skutek prawny w postaci prze-niesienia prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel. Przepis art. 18 ustawy o VAT dotyczyć może komornika wyłącznie w zakresie dostaw, które realizowane jako skutek czynności komornika, to jest zwłaszcza egzekucji z nieruchomości.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego organ podatkowy stwierdza co następuje:Zgodnie z treścią art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2002 r. nr 110, poz. 968 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozu-mieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.Z literalnego brzmienia powyższego przepisu wynika, iż jedynym warunkiem koniecznym dla uznania, iż komornik sądowy jest płatnikiem podatku od towarów i usług od dostawy dokonanej w trybie egzekucji, jest wykonywanie przez niego czynności egzekucyjnych. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach proce-sowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.W myśl art. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz.U. z 1997 r. nr 133 , poz. 882) komornik sądowy wykonuje czynności egzekucyjne w sprawach cywilnych oraz inne czynności przekazane na podstawie odrębnych przepisów. Z treści art. 759 § 1 ustawy z dnia 17.11.2006 r. Kodeks postępowania cywilnego wynika , iż czynności egzekucyjne są wykonywane przez komorników , z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla sądów. Należy zauważyć, iż na określony rodzaj egzekucji (np. egzekucji z nieruchomości) składa się szereg czynności egzekucyjnych , z których tylko nieliczne wykonywane są przez sąd. Wykonywanie przez sąd niektórych czynności, takich jak przybicie, wezwanie do zło-żenia do depozytu sądowego oraz przysądzenie, które skutkują przeniesieniem własności nieruchomości na nabywcę, nie oznacza, że w przypadku egzekucji z nieruchomości komornik nie wykonuje żadnych czynności egzekucyjnych. Zgodnie bowiem z przedstawionym przez stronę stanem faktycznym, w trakcie egzekucji z nieruchomości w trybie egzekucji publicznej komornik wykonuje szereg czynności egzekucyjnych takich jak : zajęcie nieruchomości poprzez wysłanie stosownych pism dłużnikowi i sądowi wieczystoksięgowemu, realizuje opis i oszacowanie, obwieszcza o licytacji, przyjmuje rękojmię, przeprowadza licytację pod nadzorem sędziego, zamyka licytację.W związku z powyższym należy przyjąć, iż w świetle art. 18 ustawy o VAT komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy dokonanej w wyniku prowadzenia określonego rodzaju egzekucji, jeżeli podejmuje czynności egzekucyjne. W przepisie tym brak jedno-znacznego wymogu, aby komornik jako przyszły płatnik dokonywał - w trakcie prowadzenia określonego rodzaju egzekucji - czynności, której bezpośrednim skutkiem jest przeniesienie prawa własności określonego towaru.Za takim stanowiskiem przemawia również ratio legis powyższego przepisu. Wprowadzenie obowiązku pobrania i odprowadzenia podatku VAT przez komornika w przypadku dostawy dokonanej w trybie egzekucji jest uzasadnione szczególnym charakterem tej dostawy. Skoro istnieją bowiem podstawy do przyjęcia, iż podatnik jest niesolidnym dłużnikiem, to moż-na przypuszczać, iż nie dokona zapłaty należnego podatku. Ponadto należy zauważyć, iż podatnik –dłużnik zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów dokonywanych w ramach egzekucji. Zatem ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem podatku VAT ma zapewnić, iż należny podatek od dostawy w trybie egzekucji , zostanie odprowadzony na konto właściwego urzędu skarbowego.Jednocześnie informujemy, iż w związku ze zgłaszanymi przez podatników oraz organy podatkowe problemami dotyczącymi stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług odnośnie dostawy nieruchomości dokonanej w trybie egzekucji , w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, Minister Finansów, na podstawie art.14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej wydał interpretację nr PP5-0331-04/MZ/2006/PP-249 z dnia 28.02.2006 r. Przedmiotowa interpretacja została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 2006 r. nr 3 poz.31. Mając na względzie powyższe stanowisko przedstawione we wniosku strony uznano za nieprawidłowe .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj