Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-18/06/2258/EU
z 24 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-18/06/2258/EU
Data
2006.07.24



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
gaz płynny
ubytki
zawieszenie poboru
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy w sytuacji, gdy zostają stwierdzone ubytki importowanego gazu płynnego wprowadzanego do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, urząd celny przy określaniu należnej od ubytków akcyzy (zwalnianiu zabezpieczenia akcyzowego) powinien uwzględniać dopuszczalne ubytki z tytułu transporu, które stosownie do postanowień ustawy o podatku akcyzowym, podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego?Czy dopuszczalne ubytki z tytułu transporu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mają zastosowanie do importowanego gazu objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX złożonym w piśmie z dnia 15.05.2006r. (data wpływu do Urzędu – 22.05.2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 05.06.2006r. (data wpływu do Urzędu – 14.06.2006)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego ubytków powstałych w trakcie przemieszczania importowanego gazu płynnego do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.05.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy, w związku z czym złożyła stosowne zabezpieczenie akcyzowe. Do składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę wprowadzony jest importowany przez Spółkę gaz płynny propan i butan objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Po dokonaniu odprawy celnej w urzędzie celnym granicznym, gaz przemieszczany był do składu podatkowego Spółki transportem samochodowym. W trakcie przyjmowania gazu do składu podatkowego stwierdzano, że jego ilość jest mniejsza niż wykazana w dokumentach potwierdzających ilość gazu załadowaną przez dostawcę.W związku z tym organ podatkowy odnotowywał wykonanie zobowiązania na potwierdzeniu zabezpieczenia akcyzowego w części odpowiadającej faktycznie stwierdzonej ilości gazu wprowadzanego do składu podatkowego. Dokonując saldowania zabezpieczenia nie uwzględniano norm dopuszczalnych ubytków, które powstają w transporcie, mimo iż Spółka posiada stosowną decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w tym zakresie.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Czy w sytuacji, gdy zostają stwierdzone ubytki importowanego gazu płynnego wprowadzanego do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, urząd celny przy określaniu należnej od ubytków akcyzy (zwalnianiu zabezpieczenia akcyzowego) powinien uwzględniać dopuszczalne ubytki z tytułu transportu, które stosownie do postanowień ustawy o podatku akcyzowym, podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego?

Czy dopuszczalne ubytki z tytułu transportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mają zastosowanie do importowanego gazu objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy?

Stanowisko Podatnika: Zdaniem podatnika, Naczelnik Urzędu Celnego powinien przy odsaldowywaniu zabezpieczenia akcyzowego uwzględniać dopuszczalne ubytki powstałe w trakcie transportu. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) zwalnia się ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstające podczas przewozu, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy.

Naczelnik w swojej decyzji ustalił dopuszczalne ubytki paliw ciekłych transportowanych do składu podatkowego w cysternach w wysokości 0,10%.

Jednocześnie stosownie do treści § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. Nr 63 poz. 585) w przypadku rozpoczęcia przez podatnika produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz.

Natomiast dla podatnika, który od dnia 1 maja 204r. stał się podatnikiem dokonującym czynności w zakresie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (a zatem Spółki) cytowany powyżej przepis ma odpowiednie zastosowanie.

W przekonaniu Spółki nie ma podstaw do tego, by nie stosować zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy w odniesieniu do ubytków powstałych w związku z przewozem dokonywanym w następstwie importu. Bowiem zarówno ustawa o podatku akcyzowym, jak i wskazane powyżej rozporządzenie posługują się w odniesieniu do kwestii związanych z ubytkami terminem przewóz, nie zawierając jednak własnej definicji tego pojęcia. W szczególności akty prawne nie ograniczają jego zakresu do niektórych tylko rodzajów przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, co zresztą uniemożliwiłoby nie tylko zwolnienie od akcyzy niektórych ubytków na podstawie art. 5 ust. 2 ww. ustawy, ale też pozbawiłoby prawa do ich opodatkowania na podstawie ust. 1 cytowanego artykułu, oba bowiem ustępy posługują się tym samym terminem. Tym samym terminem posługuje się również właściwy naczelnik urzędu celnego w decyzji określającej dla Spółki maksymalne normy ubytków.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z póżn. zm.) (zwaną dalej ustawą) opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. import wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może być zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego lub są przemieszczane do składu podatkowego.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Kwestia ubytków uregulowana została w art. 5 ustawy i w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. Nr 63, poz. 585), zwanym dalej rozporządzeniem w sprawie ubytków.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstające podczas wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, tj. w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy.

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego ustala dla poszczególnych podatników akcyzy, z urzędu lub na wniosek podatnika, normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstających w czasie wykonywania czynności, o których mowa wyżej, w wysokości nie wyższej niż określone w powołanym rozporządzeniu.

Stosownie do treści § 9 rozporządzenia w sprawie ubytków, w przypadku rozpoczęcia przez podatnika produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz. Natomiast dla podatnika, który od dnia 1 maja 2004 r. stał się podatnikiem dokonującym czynności w zakresie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (a zatem dla Spółki) cytowany przepis stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę, iż został dotrzymany sześciomiesięczny termin, o którym mowa w przepisie § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ubytków, (naczelnik urzędu celnego wydał Spółce decyzję ustalającą dopuszczalne ubytki paliw ciekłych transportowanych do składu podatkowego w dniu 10 listopada 2004 r.), w okresie od dnia 01.05.2004 r. do dnia 10.11.2004 r. Spółce przysługuje uprawnienie do rozliczenia powstałych ubytków w wysokości równej rzeczywistym stratom nie przekraczającym maksymalnych ubytków określonych w ww. rozporządzeniu, tj. 0,10% od wysłanej ilości gazu ciekłego.

Natomiast od dnia ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków powstających w czasie przewozu paliwa ciekłego - propanu i butanu, Spółce (w sytuacji gdy przy sprawdzeniu ilości gazu płynnego, wprowadzanego do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ilość wyrobu jest mniejsza, niż wskazana w dokumentach przewozowych) przysługuje uprawnienie do uwzględnienia dopuszczalnych ubytków gazu płynnego przy obliczaniu podatku akcyzowego od ubytków (zwalnianiu zabezpieczenia akcyzowego), w wysokości ustalonej powyższą decyzją.

Reasumując, przy odsaldowywaniu zabezpieczenia akcyzowego, należy uwzględnić dopuszczalne ubytki paliw ciekłych, w wysokości i za okresy, o których wyżej mowa. W przypadku powstania ubytków przekraczających dopuszczalne normy, podlegają one akcyzie na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj