Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/BF/415-59/GJ/06
z 20 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/BF/415-59/GJ/06
Data
2006.09.20



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odsetki od kredytu
zapłata


Pytanie podatnika
Czy odsetki od kredytu w części przeznaczonego na zakup nieruchomości dla celów działalności gospodarczej oraz inne koszty związane z zakupem stanowią koszt uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ), art. 22 ust.1, art. 22f ust. 4 , art. 22g ust. 1 pkt 1) oraz ust. 3, art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a) oraz art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000r. Dz. U. nr 14, poz. 176 z późn. zm. ), § 12 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm. ) w związku z wnioskiem z dnia 20.06.2006r.( data wpływu do tut. Organu - 26.06.2006r.) uzupełnionym w dniu 06.09.2006r. w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej odsetek od kredytu hipotecznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza Pani stanowisko i uznaje je za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę:

Wnioskodawca prowadząc wraz z mężem firmę rodzinną zaciąga kredyt hipoteczny na zakup zabudowanej nieruchomości, która w części wykorzystywana będzie do działalności gospodarczej a części do celów mieszkalnych. Czy odsetki od kredytu w części przeznaczonego na zakup nieruchomości dla celów działalności oraz inne koszty związane z zakupem stanowią koszt uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności. Czy dla ich określenia winna być dokonana wycena rzeczoznawcy? Jak powinny być udokumentowane poniesione wydatki?

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy z uwagi na to, że zakupiona nieruchomość na cele gospodarcze stanowić będzie 75% całości, w takiej proporcji będą odliczane odsetki od kredytu oraz inne koszty związane z zakupem. Dowodem poniesionych kosztów będą wpłaty, pokwitowania i inne dokumenty wystawione imiennie na wnioskodawcę i jej męża. Budynki wykorzystywane w działalności będą amortyzowane.

Ocena prawna stanowiska:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r, nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie zawiera wykazu wydatków, które przesądzają o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Zatem, aby można uznać jakiś wydatek za koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

1.poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu z działalności. Przyjmuje się , iż " kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów"-wyrok NSA z dnia 13.03. 1998r. , sygn. akt I SA/Lu 230/97.

2.wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów negatywnych określonych w art. 23 ustawy.

Art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym w pkt 8 stanowi, iż kosztem uzyskania przychodu są wydatki na spłatę skapitalizowanych odsetek od pożyczek ( kredytów ), a w pkt 32, iż odsetki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem , że są zapłacone.

W przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt, że kredyt zaciągnięty na zakup całej nieruchomości ( w jej skład wchodzą cztery budynki, w tym jeden będzie służył do celów mieszkalnych ) tylko w części stanowi kredyt na zakup składników majątku firmy, odsetki od kredytu również w części będą stanowiły koszt uzyskania przychodów. Ponieważ zakupione na działalność budynki będą amortyzowane, kwestię, w jakiej wysokości odpisy amortyzacyjne mogą być uznane za koszty z tytułu działalności gospodarczej ( to samo można odnieść do wysokości odliczanych odsetek od kredytu i innych wydatków związanych z zakupem nieruchomości) ustawodawca uregulował w art. 22f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, że jeżeli tylko część nieruchomości jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej- odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości. Z powyższego wynika , że aby podatnik miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne i inne koszty związane z nabyciem składnika majątku ( środka trwałego ) musi prawidłowo ustalić wartość początkową tego składnika. Wartością początkową środka trwałego w razie nabycia w drodze kupna jest cena ich nabycia. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług ( art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) . Do kosztów związanych z zakupem składnika majątkowego ustawodawca zalicza również opłaty notarialne, skarbowe , odsetki, prowizje itp. Wycena biegłego do wyliczenia proporcji odsetek podlegających zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów w oparciu o to co powiedziano wyżej nie jest konieczna.

Koszty związane z zakupem środka trwałego naliczone do dnia przyjęcia do używania tego środka , zwiększają wartość początkową środka trwałego; koszty naliczone po dniu przekazania środka trwałego do używania , są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Sprawę prawidłowego dokumentowania poniesionych wydatków regulują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, które spełniają warunki określone w § 12 ust 3 w/w rozporządzenia. Są to dowody takie jak:

1.faktury VAT

2.inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron(nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b) datę wystawienia dowodu,

c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość ,

d) podpisy osób uprawnionych

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na ich podstawie.

Na udokumentowanie zapisów w księdze dotyczących np. opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sądowych i notarialnych mogą być sporządzone dowody wewnętrzne.

Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza stanowisko wnioskodawcy określone we wniosku z następującymi uwagami:
1. Zakup nieruchomości mający na celu rozwój firmy, będzie miał wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Wydatki związane z jej zakupem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów; jako środki trwałe podlegają amortyzacji i to odpisy amortyzacyjne od wartości budynków przeznaczonych na cele działalności gospodarczej będą stanowić koszty uzyskania przychodów. Amortyzacji natomiast nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów ( art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Możliwość zaliczenia odsetek od kredytu na zakup nieruchomości ( budynków ) do kosztów uzyskania przychodów powstaje pod warunkiem ich zapłacenia. Wynika to wyraźnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym , według którego, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz nie zapłaconych odsetek od kredytów.

2.Ponadto przy zaliczeniu wydatków związanych z zakupem środka trwałego do wartości początkowej środka trwałego czy też bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, kryterium decydującym o tym jest czas ich naliczenia- przed lub po dniu przyjęcia środka trwałego do używania. Rodzaj opłat związanych z zakupem środka trwałego wskazuje, iż w przeważającej części są one naliczane przy samej transakcji zakupu, a zatem przed przekazaniem środka trwałego do używania, wobec czego stanowić będą element jego wartości początkowej, która będzie stanowić podstawę do odliczania jako kosztów - odpisów amortyzacyjnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj