Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/205/KA
z 23 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/205/KA
Data
2006.05.23



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kredyt
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
pośrednictwo finansowe
symbol statystyczny
usługi finansowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy świadczone w ramach umów o obsługę w domu usługi obejmujące przyjmowanie przez Pożyczkodawcę rat spłacanej pożyczki lub odpowiednio całej kwoty pożyczki jednorazowo (w przypadku tzw. chwilówek) w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy i na jego zlecenie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów o usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy oraz nie podlegają wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w poz. 3 załącznika nr 4 ustawy o VAT?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 09.02.2006r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 24.02.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dotyczący zasadności zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonej przez Spółkę usługi finansowej (mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 65.22.10-00.00 "Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym"), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście


p o s t a n a w i a


uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, w odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę, polegających na przyjmowaniu przez Pożyczkodawcę rat spłacanej pożyczki lub całej kwoty pożyczki jednorazowo w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy świadczonych na podstawie odrębnej umowy o świadczenie usług, tzw. umowy o pośrednictwo finansowe (dalej "Umowa o obsługę w domu").

Przedmiotem działalności Spółki jest udzielanie pożyczek gotówkowych klientom indywidualnym. Spółka działa na własny rachunek i nie jest pośrednikiem banku ani innych instytucji finansowych. Pożyczkodawca prowadzi swą działalność za pomocą przedstawicieli, którzy w jego imieniu zawierają umowy pożyczki z klientami indywidualnymi oraz dostarczają gotówkę do domu klienta. Spółka planuje rozszerzyć zakres świadczonych przez nią usług o przyjmowanie przez przedstawicieli Pożyczkodawcy rat spłaconej pożyczki lub całej kwoty pożyczki jednorazowo (tzw. chwilówki) w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy. Warunku, na jakich Spółka udziela pożyczek określane są w Umowie kredytu konsumenckiego - umowie pożyczki, zawieranej z każdym klientem indywidualnie oraz w Regulaminie kredytu konsumenckiego, który zawiera ogólne warunki umowy i stanowi integralną część każdej zawartej umowy pożyczki. Spółka zamierza świadczyć dodatkowe usługi polegające na odbiorze rat spłacanej pożyczki lub całej kwoty pożyczki jednorazowo w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy. W zamierzeniu Spółki, przedmiotowe usługi będą świadczone na podstawie odrębnej, zawieranej z każdym z klientów indywidualnie Umowy o obsługę w domu. W związku z powyższym, po wprowadzeniu dodatkowych usług przez Spółkę Pożyczkobiorca będzie miał możliwość wyboru jednego z dwóch wariantów spłaty rat pożyczki (ewentualnie całej kwoty pożyczki jednorazowo w przypadku tzw. chwilówek) na rzecz Pożyczkodawcy. Zgodnie z pierwszym wariantem spłata pożyczki odbywać się będzie w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy. W ramach tej opcji umowa pożyczki zawierana będzie u Pożyczkobiorcy, a w ustalonych terminach przedstawiciel Spółki będzie składał wizytę w miejscu zamieszkania pożyczkobiorcy celem umożliwienia mu uiszczenia raty lub odpowiednio całej kwoty pożyczki jednorazowo (w przypadku tzw. chwilówek) w formie gotówkowej bezpośrednio do rąk przedstawiciela Pożyczkodawcy. W ramach drugiego wariantu Pożyczkobiorca zobowiązany będzie dokonywać spłaty rat pożyczki lub odpowiednio całej kwoty pożyczki jednorazowo (w przypadku tzw. chwilówek) w formie bezgotówkowej, bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki. Klient będzie miał możliwość wyboru jednego z dwóch przedstawionych wariantów. Decyzja o skorzystaniu z nowych usług będzie wiązać się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów przez Pożyczkobiorcę, które stanowić będą wynagrodzenie za świadczone usługi obsługi w domu. Zgodnie z Umową o obsługę w domu, z tytułu przyjmowania przez Pożyczkodawcę spłacanych rat pożyczki lub odpowiednio całej kwoty pożyczki jednorazowo (w przypadku tzw. chwilówek) w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy, pobierana będzie opłata za obsługę w domu. Spółka pragnie podkreślić, że przedmiotowe usługi świadczone będą jedynie na rzecz własnych klientów (Pożyczkobiorców) oraz jedynie w związku z udzielonymi przez siebie pożyczkami. Warunki, na jakich będą one przez Pożyczkodawcę wykonywane określone zostaną każdorazowo w odrębnej, zawartej pomiędzy Pożyczkodawcą a Pożyczkobiorcą umowie o obsługę w domu. W oparciu o art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej, Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację statystyczną obsługi w domu. W uzyskanej w odpowiedzi opinii interpretacyjnej z dnia 5 grudnia 2005r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych stwierdził, że usługi polegające na udzielaniu pożyczek przez podmiot niebędący bankiem, łącznie z przyjmowaniem przez Pożyczkodawcę spłaconej pożyczki w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy świadczone na podstawie odrębnej umowy o obsługę w domu mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.22.10-00.90 "Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym, pozostałe" zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie, w związku z §2 powyższego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w opinii Urzędu Statystycznego opisane usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 65.22.10-00.00 "Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym".

W związku z opisanym wyżej stanem faktycznym Spółka zwróciła się z prośbą o zweryfikowanie stanowiska, iż świadczone w ramach umów o obsługę w domu usługi obejmujące przyjmowanie przez Pożyczkodawcę rat spłacanej pożyczki lub odpowiednio całej kwoty pożyczki jednorazowo (w przypadku tzw. chwilówek) w miejscu zamieszkania Pożyczkobiorcy i na jego zlecenie świadczone w ramach wykonywania usługi pożyczki podlegają zwolnieniu od podatku od towarów o usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy oraz nie podlegają wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w poz. 3 załącznika nr 4 ustawy o VAT.

W dalszej części podania Wnioskodawca zacytował wymienione przepisy ustawy oraz przedstawił argumenty potwierdzające własne stanowisko w sprawie.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku usługi pośrednictwa finansowego, mieszczące się w sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU ex 65 - 67, gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania), z wyłączeniem:
1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
W praktyce poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy wszystkich usług mieszczących się w sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj. w działach:
- PKWiU 65 "Usługi pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem ubezpieczeń i funduszy emerytalno - rentowych",
- PKWiU 66 "Usługi ubezpieczeniowe i funduszów emerytalno - rentowych, bez gwarantowanej prawnie opieki społecznej",
- PKWiU 67 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami",
z wyjątkiem usług enumeratywnie wymienionych w tym przepisie. Zaznaczyć należy, że dla celów podatkowych w dalszym ciągu obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Usługi opisane w przedmiotowym wniosku, objęte grupowaniem PKWiU 65.22.10-00.00 "Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym", niewątpliwie mieszczą się w sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a nie są objęte żadnym z wyłączeń ze zwolnienia, wymienionych w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest z przedstawionym w przedmiotowym wniosku stanowiskiem Spółki. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Należy jednak pamiętać, że niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przedstawiony przez Spółkę opis stanu faktycznego, w tym podaną w przedmiotowym wniosku klasyfikację PKWiU, zatem zastosowanie zwolnienia od podatku zależy od prawidłowości tej klasyfikacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj