Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-2/06/TS
z 10 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-2/06/TS
Data
2006.03.10



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
alkohol etylowy skażony
dostawa wewnątrzwspólnotowa


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy może sprzedawać zakupiony ze składu podatkowego w Polsce destylat rolniczy, skażony ketonem etylowo - metylowym w ilości 1 litra na 100 litrów alkoholu etylowego 100% do odbiorcy w Niemczech jako zwolniony z podatku akcyzowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U.Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 12.12.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2005 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął wniosek XX z dnia 07.12.2005r. o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

We wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
Firma XX po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego chciałaby zakupiony ze składu podatkowego w Polsce (gorzelni) destylat rolniczy, skażony ketonem etylowo-metylowym w ilości 1 litra na 100 litrów alkoholu etylowego 100% sprzedawać do odbiorcy w Niemczech. Rozporządzenie w sprawie środków dopuszczonych do skażenia alkoholu etylowego stanowi, że ilość ketonu etylowo-metylowego winna wynosić nie mniej niż 3 litry na 100 litrów alkoholu etylowego 100%. Kontrahent z Niemiec oczekuje aby dostarczony wyrób skażony został ketonem etylowo-metylowym w ilości 1 litra na 100 litrów alkoholu etylowego 100% co jest zgodne, jak twierdzi strona z przepisami obowiązującymi w Niemczech.

Strona uważa, że może sprzedawać zakupiony destylat rolniczy skażony ketonem etylowo-metylowym w ilości 1litra na 100 litrów alkoholu etylowego 100% do odbiorcy w Niemczech jako destylat rolniczy skażony zwolniony z akcyzy.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stwierdza:

Podstawowym aktem prawnym regulującym kompleksowo funkcjonowanie podatku akcyzowego na terytorium kraju jest ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.).
Zwolnienia z akcyzy wyrobów akcyzowych zawarte zostały w rozdziale 6 ustawy. Minister Finansów na podstawie art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 ww. ustawy wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

    Przepis § 18 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zwalnia się od akcyzy m.in. alkohol etylowy:
  1. wprowadzony do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz.WE L 288 z 23.11.1993; Dz.Urz.UE Polski wydanie specjalne, rozdz. 09, t.1 str. 249 z późn. zm.),
  2. skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytworzeniu wyrobów tytoniowych (Dz.U.Nr 31, poz. 353 z 2002r, Nr.166, poz.1362 oraz z 2004r. Nr 29, poz.257 i 173, poz. 1808) i wykorzystanych do wytworzenia produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Przytoczone zwolnienie dotyczy skażonego alkoholu etylowego, którego konsumentem będzie Polski podatnik. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Firma XX jako skład podatkowy może natomiast korzystać w myśl art. 26 ustawy z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

    Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łącznie spełnienie przez podatnika następujących warunków:
  1. dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  2. złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terenie kraju i miedzy państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmoniozowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Szczegółowe regulacje w zakresie sposobu wystawiania, sposobu wypełniania i obiegu poszczególnych kart ADT zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. W sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. 81, poz. 744 z póżn. zm.)

Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy Spółka może dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej skażonego alkoholu etylowego do kontrahenta zagranicznego upoważnionego do stosowania tej procedury. Jednocześnie po otrzymaniu przez Spółkę potwierdzonej przez odbiorcę karty 3 ADT wygasną zobowiązania z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Mając powyższe na uwadze postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b§ 1i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U Nr 86, poz. 960 z późn. zm ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5, 00zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj