Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/PD/423-028/5/06/KK
z 23 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/PD/423-028/5/06/KK
Data
2006.05.23



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Podatnik ma wątpliwość, czy prawidłowo kwalifikuje przychody jako podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawych.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - przychód z tytułu najmu i odsetek od lokat bankowych a zwolnienie podatkowe

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka w 2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa). Zezwolenie zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:

  1. sekcja D podsekcja DL dział 30 grupa 30.0 - maszyny biurowe i komputery,
  2. sekcja D podsekcja DL dział 31 grupa 31.2 - aparatura elektryczna rozdzielcza i sterownicza,
  3. sekcja D podsekcja DL dział 31 grupa 31.3 - druty i przewody izolowane,
  4. sekcja D podsekcja DL dział 32 grupa 32.1 - lampy elektronowe i inne elementy elektroniczne,
  5. sekcja D podsekcja DL dział 32 grupa 32.2 - urządzenie nadawcze telewizyjne i radiowe, urządzenia i aparaty dla telefonii i telegrafii przewodowej,
  6. sekcja D podsekcja DL dział 32 grupa 32.3 - odbiorniki telewizyjne i radiowe, urządzenia do rejestracji i odtwarzania dźwięku i obrazu oraz akcesoria do nich,
  7. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.1 - sprzęt i urządzenia medyczne, w tym chirurgiczne oraz przyrządy ortopedyczne, inwalidzkie,
  8. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.2 - instrumenty i przyrządy pomiarowe i kontrolne, badawcze i nawigacyjne,
  9. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.3 - projektowanie i montaż systemów do sterowania procesami przemysłowymi,
  10. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.4 - instrumenty optyczne i sprzęt fotograficzny,
  11. sekcja K dział 72 grupa 72.1 - usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego,
  12. sekcja K dział 72 grupa 72.2 - usługi w zakresie oprogramowania,
  13. sekcja K dział 72 grupa 72.3 - usługi przetwarzania danych,
  14. sekcja K dział 72 grupa 72.4 - usługi baz danych,
  15. sekcja K dział 72 grupa 72.5 - usługi konserwacji i napraw maszyn biurowych, księgowych i liczących,
  16. sekcja K dział 72 grupa 72.6 - usługi związane z informatyka pozostałe,
  17. sekcja K dział 73 grupa 72.1 - usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Spółka za przychody z działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych uznaje przychody z tytułu wynajmu pomieszczeń na terenie Strefy oraz odsetki od lokat bankowych.

Podatnik ma wątpliwość, czy prawidłowo kwalifikuje w/w przychody jako podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawych.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Art. 12 ust. 5 ww. ustawy zawierał postanowienie, że Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art.4 ust.1, ustala m.in. przedmiot działalności, której prowadzenie uprawnia do zwolnień od podatku dochodowego oraz wysokość tych zwolnień. Zgodnie natomiast z art.16 ust.1 ustawy z dnia 20.10.1994r. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust.2, wymaga zezwolenia, które zgodnie z ust.8 określa m.in. przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy. Zezwolenie, zgodnie z art.16 ust.10 tej ustawy, stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 5 tej ustawy.

W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).

Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.

Tym niemniej - zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 02.10.2003r. - przedsiębiorca, który zyskał zezwolenie przed 01.01.2001r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę, polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art.5 tej ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku upływa z dniem 31 grudnia 2007r.

Artykuł 5 nowelizacji z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni w dalszym ciągu będą mieć prawo do 100% zwolnienia, ale prawo to jest ograniczone czasowo - odpowiednio do dnia 31.12.2011r. i dnia 31.12.2010r. (art.5 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 02.10.2003r.). Natomiast dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż mały albo średni, są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach pomocy publicznej, przy czym maksymalna dopuszczalna wielkość tej pomocy wynosi:

  1. 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
  2. 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
  3. 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).

Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność ta nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zezwolenie, jakie uzyskała Spółka w 2000r. zostało wydane na prowadzenie na terenie Strefy działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, enumeratywnie wymienionych w tym zezwoleniu.

Odnosząc powyższe do uzyskiwanego przez Podatnika przychodu z tytułu najmu pomieszczeń na terenie Strefy Organ I instancji podziela stanowisko Spółki, iż tego rodzaju usługa nie została wymieniona w zezwoleniu. Zatem dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W kwestii natomiast przychodu z tytułu odsetek z lokat na bankowych rachunkach terminowych Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż uzyskiwanie dochodów z tego tytułu wykracza poza zakres działalności gospodarczej (rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy), objętej zezwoleniem. Z tego względu dochód ten nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego. Należy bowiem podkreślić, że dochód z lokat bankowych uzyskiwany jest ze źródła przychodów odrębnego od prowadzonej działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, gdyż jest to dochód z kapitałów i z tego powodu nie podlega zwolnieniu.

Zatem stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj