Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1-443/074/06
z 12 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/074/06
Data
2006.09.12



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
eksport towarów
korekta podatku
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Jak zinterpretować następującą treść przepisu: "dokumemt potwierdzający wywóz towaru poza terytorium wspólnoty"?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 14.06.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 19.06.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz.535 ze zm.), w sprawie dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty oraz możliwości dokonania korekty podatku należnego w miesiącu otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 14 czerwca 2006 r. Spółka XYZ , zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że XYZ. w czerwcu 2004 r. dokonała wywozu towarów do firmy ABC w Chorwacji. Z uwagi na brak potwierdzenia wywozu towarów poza granice wspólnoty, czyli karty SAD 3 opatrzonej odpowiednią pieczęcią, w deklaracji VAT-7 za lipiec 2004 r. ujęła przedmiotową dostawę jako krajową i opodatkowała 22% stawka VAT. Pomimo starań, karty SAD 3, Spółka nie odzyskała.

W dniu ....... 2004 r., XYZ. pismem MM..... wystąpiła do Urzędu Celnego w Udvar (Węgry), z prośbą o potwierdzenie wywozu towarów poza granice Unii Europejskiej. W dnia 07.03.2006 roku Spółka otrzymała z Ministerstwa Finansów w Warszawie:

• potwierdzenie o numerze 123 z listopada 2005 r., w którym HUGARIAN CUSTOMS AND FINANSE GUARD CUSSTOMS OFFICE UDVAR potwierdza, że dostawa opuściła terytorium Węgier przy przejściu granicznym w Udvar oraz została zarejestrowana pod numerem 1234567.
• potwierdzenie o rejestracji z Urzędu Celnego w Udvar, z którego wynika, że towar przekroczył granicę w dniu .. czerwca 2004 r.. Dostawcą towaru jest XYZ, ponadto zgodne są z kartą SAD 1 następujące pozycje: znaki przynależności państwowej środka transportu przy wyjściu (pole 18 i 19 SAD), kod towaru (pole 33), masa brutto (pole 35 SAD). Różnica dotyczy ilości i nazwy towaru tj. przedmiotem dostawy były dwie prasy i wózek T-150/1, natomiast w potwierdzeniu o rejestracji figurują „prasy szt. 3”.

Zdaniem XYZ otrzymane dokumenty potwierdzają dostawę eksportową towarów do Chorwacji i uprawniają do skorygowania dostawy krajowej oraz podatku od towarów i usług, a także eksportu towarów w deklaracji VAT-7 za marzec 2006 r., tj. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Ustawa nie określa wprost, że dowodem potwierdzającym wywóz towaru jest karta SAD 3, ale dokument potwierdzającym wywóz jakim są opisane wyżej potwierdzenia.

Wniosek taki XYZ wywodzi również z treści art.194 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa stanowiącego, iż dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa, przez powołane do tego organy władzy publicznej lub inne jednostki, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów, uprawnione są do ich wydawania – stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

XYZ twierdzi, iż HUGARIAN CUSTOMS AND FINANSE GUARD CUSSTOMS OFFICE UDVAR, jest organem uprawnionym do wydania ww. dokumentów.

W załączeniu Spółka dostarczyła kserokopie poniżej wymienionych dokumentów:
1. f-ra ......... z dnia ....06.2004 r.
2. f-ra ....... z dnia 09.0.2004 r.
3. Commercial Invoice No PL....... z dnia ....06.2004 r.
4. pismo ..... z dnia ....10.2004 r. oraz tłumaczenie,
5. potwierdzenie o rejestracji oraz tłumaczenie,
6. potwierdzenie z dnia ....11.2005 r. VAMHIVATAL Udvar,
7. pismo Urzędu Celnego Udvar nr 7654 z dnia ....12.2004 r. oraz tłumaczenie,
8. pismo Urzędu Celnego Udvar nr 8765z dnia ....11.2005 r. oraz tłumaczenie,
9. karta 1A oraz tłumaczenie.

Ustosunkowując się do powyższego tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

W myśl art.2 pkt8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym przed 01.06.2005 r., za eksport towarów uznaje się potwierdzony przez urząd celny wyjścia, wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, w wykonaniu czynności określonych w art.7 ust.1 pkt1-4, jeżeli wywóz dokonywany był przez:
- Dostawcę lub w jego imieniu, lub
- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu

Natomiast zgodnie z art.2 pkt8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 01.06.2005 r. - eksportem towarów jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, w wykonaniu czynności określonych w art.7 ust.1 pkt1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:
- Dostawcę lub na jego rzecz, lub
- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Jednocześnie z art.19.ust.6 ustawy o VAT wynika, iż w eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych, wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty.

Art.41 ust.4 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0 %. Stawkę tę stosuje się jednak pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Dalej art.41 w ust.7 ustawy o VAT mówi; jeżeli warunek, o którym mowa w ust.6 nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art.109 ust.3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust.6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu, w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Przy tym należy zauważyć, że przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, nie zawierają definicji dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, ani nie określają formy w jakiej właściwy urząd celny dokonuje potwierdzenia wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty. Wobec czego zasadnym jest posiłkowanie się przepisami prawa celnego regulującymi te zagadnienia.

Zgodnie z art. 205 ust.1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 02.07.1993 r. (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993 r, str 1 ze zm.) dokumentem, na którym następuje potwierdzenie eksportu towarów jest Jednolity Dokument Administracyjny SAD.

Co prawda XYZ nie posiada dokumentu SAD 3, na którym dokonano by potwierdzenia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty, jednakże zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Ceł zamieszczonym na stronach internetowych Ministerstwa Finansów w dziale Służba celna RP, w przypadku zagubienia karty SAD 3 – za dokument celny potwierdzający eksport, można uznać zaświadczenie potwierdzające wywóz towarów poza obszar celny wspólnoty, wystawiony przez urząd celny, który był właściwy do potwierdzenia na dokumencie SAD 3 wywozu towarów poza obszar Wspólnoty. Z przedstawionych przez Spółkę materiałów dowodowych wynika, iż od marca 2006 r. dysponuje dokumentami wskazującymi na fakt, że przedmiotowy towar opuścił terytorium Wspólnoty pod nr rejestracyjnym 12345678 – potwierdzenie o rejestracji Urzędu Celnego w Udvar z dnia ....11.2005 r.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż wymogi art.41 ust.6 ustawy będzie spełniało wystawione na podatnika zaświadczenie Urzędu Celnego w Udvar, potwierdzające wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty występujące razem z uwierzytelnionym przez właściwy urząd celny, odpisem zgłoszenia towarów do wywozu (karta SAD nr1).

Zgodnie z art.41 ust.9 ustawy o podatku od towarów i usług, (w brzmieniu obowiązującym do końca maja 2005 r.) otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust.7, upoważniało podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazał dostawę towarów.

Od dnia 01.06.2005 r. art.41 ust.9 uzyskał następujące brzmienie: otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust.7, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. Brak przepisów przejściowych w ustawie z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw dowodzi, iż w stosunku do zdarzeń, które zaistniały przed dniem 01.06.2005 r., ale trwały także po zmianie ustawy, zasadne jest stosowanie przepisów znowelizowanej ustawy.

Stanowisko takie zajął Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z dnia 10 maja 2004 r. (sygn. SK 39/03) wskazał, iż zakres obowiązywania przepisu należy analizować funkcjonalnie, tj. w ścisłym związku z kwestią jego stosowania w czasie. Ustawodawca nie regulując wyraźnie kwestii intertemporalnej, otwiera drogę do tego aby w danej sytuacji stosować zasadę tempus regit actum. Tak więc należy stosować ustawę nową od momentu wejścia jej w życie do stosunków nowopowstałych i tych, które trwając w momencie wejścia ustawy w życie – nawiązały się wcześniej.

Reasumując, otrzymanie po dniu 01.06.2005 r. dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, w sytuacji gdy eksport został opodatkowany stawką krajową, przed ww. datą, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Stąd, stanowisko przedstawione przez XYZ we wniosku zgodnie, z którym dokumentem potwierdzającym wywóz towarów jest w przypadku braku karty SAD 3, również zaświadczenie wydane przez właściwy urząd celny (jednakże pod warunkiem posiadania uwierzytelnionego odpisu karty SAD nr 1) oraz odnośnie możliwości dokonania korekty w miesiącu otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty - należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 i art.239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj