Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2170/415/11/2006/AK
z 16 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2170/415/11/2006/AK
Data
2006.10.16



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
środki pomocowe
wolontariat
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy wypłacone wynagrodzenie dla pracownika będzie korzystało ze zwolnienia w myśl art.21 ust.1 pkt46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Na podstawie art.14a§1, §3 i §4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia X z siedzibą w Radomiu przy ul. X NIP X z dnia 17.07.2006r. (data wpływu - 17.07.2006r.) uzupełnionego w dniu 05.10.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na zapytanie zawarte we wniosku,
- czy wypłacone wynagrodzenie dla pracownika będzie korzystało ze zwolnienia w myśl art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E
Stowarzyszenie X z siedzibą w Radomiu przy ul. X NIP X w dniu 17.07.2006r. złożyło wniosek o interpretację przepisów podatkowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 05.10.2006r. jednostka złożyła uzupełnienie przedmiotowego wniosku.
Stan faktyczny przedstawiony przez stronę:
Środki finansowe, które otrzymuje Polsko - Amerykańska Fundacja Wolności w Warszawie pochodzą z bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych, następnie środki te otrzymuje Stowarzyszenie Y w Lublinie. W ramach zawartej umowy dotacji nr 1/VII/RKP/2006 pomiędzy Stowarzyszeniem Y w Lublinie a Stowarzyszeniem X w Radomiu, Stowarzyszenie X w Radomiu otrzymuje w/w środki na realizację celu programu - wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z miejscowości do 20 tyś. mieszkańców wynikającego z umowy zawartej pomiędzy Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności w Warszawie a Stowarzyszeniem Y w Lublinie.Realizacją w/w celu zajmować się będą wolontariusze (przeprowadzą zajęcia z dziećmi i młodzieżą). Przy realizacji celu programu Stowarzyszenie X w Radomiu zatrudni osobę na umowę o pracę, której zadaniem będzie przygotowywanie wolontariuszy i szkół do realizacji programu. Umowy o dzieło i umowy zlecenia nie będą występować w ramach realizacji tego zadania .

Pytanie Wnioskodawcy:
Czy wypłacane wynagrodzenie dla w/w pracownika zatrudnionego na umowę o pracę będzie korzystało ze zwolnienia w myśl przepisu art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Stanowisko Wnioskodawcy:
W ocenie jednostki nie należy naliczać i przekazywać należnego podatku z tytułu zawartej umowy.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.
Stosownie do brzmienia art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie z opodatkowania dochodów stosownie do regulacji ustawowej ma zastosowanie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w powołanym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania uzależnione jest również od podstawy prawnej ich przyznania, którą może być:
- jednostronna deklaracja, lub
- umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez : Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe,
- w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków bezzwrotnej pomocy.
W przypadku spełnienia drugiej z przesłanek ze zwolnienia z opodatkowania korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy - podmiotem, który jako pierwszy otrzymał środki z bezzwrotnej pomocy, także w sytuacji, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków i bezpośrednio realizują cel programu pomocowego wykonując w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym. W tym przypadku nie ma znaczenia rodzaj umowy na podstawie której realizowane są zadania programu pomocowego.
Z treści przedmiotowego wniosku jak też materiałów dowodowych załączonych do niego wynika, iż środki finansowe jako bezzwrotna pomoc w pierwszej kolejności otrzymuje Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności w Warszawie na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych. Następnie środki te otrzymuje Stowarzyszenie Y w Lublinie. W dniu 01.07.2006r. umową dotacji Wnioskodawca (Stowarzyszenie X w Radomiu) zawarł umowę dotacji, która dotyczy współpracy przy realizacji umowy zawartej pomiędzy Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności a Polskim Stowarzyszeniem Y dla Programu Wolontariat Studencki III. Umowa dotacji stanowi podumowę do umowy głównej zarejestrowanej w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Przedmiotem tej umowy jest współpraca Wnioskodawcy jako Regionalnego Koordynatora Programu przy realizacji umowy programu. Z treści załączonej umowy wynika, iż Polskie Stowarzyszenie Y w Lublinie udziela dotacji dla Stowarzyszenia X w Radomiu na realizację programu określonego w umowie dotacji.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych do wniosku dokumentów wynika, iż Wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem bezzwrotnej pomocy, a więc nie jest wypełniona jedna z przesłanek, o której mowa w art.21 ust.1 pkt 46 updof niezbędna do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ponadto, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, że warunkiem skorzystania z ulgi w myśl art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wskazanie, iż zadania powierzone konkretnej osobie bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, iż zapłata za wykonywanie tych zadań pochodzi ze środków pomocowych to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi byłoby możliwe jedynie po przeprowadzeniu indywidualnej analizy sytuacji każdej osoby otrzymującej wynagrodzenie, w tym umów o pracę, lub innych umów o podobnym charakterze. Wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym (np. wykładowcy) będą korzystały w myśl w/w przepisu ze zwolnienia z opodatkowania, natomiast wykonujących czynności o charakterze pomocniczym (administracyjnym) będą podlegały opodatkowaniu. Zwolnieniu w myśl art.21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy przepisu podlegają jedynie dochody osób bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy odróżnić prace o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia osób za czynności i prace o charakterze merytorycznym czyli związane bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych . Natomiast zwolnieniu nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym, np. obsługa księgowości, sekretariatu, promocja oraz prace o charakterze organizacyjnym np. funkcje kierownicze, nadzorcze czy koordynacyjne, które pomimo tego, że są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu.
Reasumując, w myśl powyższego wynagrodzenie pracownika zatrudnionego przez Stowarzyszenie X w Radomiu na umowę o pracę, którego zadaniem będzie przygotowywanie wolontariuszy i szkół do realizacji programu nie wypełnia przesłanek o których mowa w art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie zatem podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika/płatnika, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Zgodnie z art.14b §1 i §2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art.14a §4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 §2 pkt 1 w/w ustawy). Zażalenie zgodnie z przepisem art.222 w związku z art.239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14 b§5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj