Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/PD/423-0182/1/05/AP
z 27 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/PD/423-0182/1/05/AP
Data
2006.03.27



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
odliczenie od dochodu
pomoc publiczna
rozliczanie straty
specjalna strefa ekonomiczna
strata
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Jak rozliczyć stratę podatkową za 2002 rok w sytuacji, gdy Spółka prowadziła działalność w specjalnej strefie ekonomicznej i poza nią?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - sposób rozliczania straty

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka - nie będąca małym ani średnim przedsiębiorcą - w 2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa). Zezwolenie zostało wydane w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:

  1. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.2 klasa 15.20 - ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane
  2. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.71 - pasza dla zwierząt hodowlanych
  3. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.72 - karma dla zwierząt domowych
  4. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.1 klasa 15.13 - produkty mięsne, w tym drobiowe i królicze
  5. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.32 - soki owocowe i warzywne
  6. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.33 -owoce i warzywa przetworzone zakonserwowane pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane oraz produkcja uzupełniająca niezbędna do realizacji wyżej określonych celów.

Spółka do czasu wybudowania nowego zakładu na terenie Strefy prowadziła działalność gospodarczą w zakładzie w ....... Od lipca 2002r. w związku z przeprowadzeniem zakładu na teren Strefy zaprzestano produkcji w ........ Działalność gospodarcza na terenie Strefy została podjęta w dniu 11.09.2002r. i polegała na rozruchu nowego zakładu.

Większość przychodów Spółki w okresie od 11.09.2002r. do 31.12.2002r. na terenie Strefy pochodziła z produkcji zrealizowanej poza Strefą, tj. w zakładzie w ......... Ponoszone koszty po przeniesieniu działalności do Strefy, tj. w okresie od 11.09.2002r. do 31.12.2002r. dotyczyły również osiągniętych przychodów poza Strefą, np. koszty marketingu, promocji.

Zmiana adresu Spółki na adres w Strefie w KRS nastąpiła w dniu 11.02.2003r. Z tą datą również została wystawiona pierwsza faktura ze wskazaniem nowego adresu.

W latach 2000-2003 Spółka ponosiła straty podatkowe. Ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy Spółka nie korzystała do końca 2004r. Dochód podatkowy za 2004r. został rozliczony stratami z lat ubiegłych.

Podatnik stoi na stanowisku, iż w związku z tym, że produkcja na terenie Strefy miała charakter rozruchu zakładu, a większa część przychodów z tytułu sprzedaży w III i IV kwartale 2002r. pochodziła z produkcji w zakładzie w ......, tj. poza Strefą, jak też z produkcji zleconej, kwota całej straty za 2002r. jako straty poniesionej wyłącznie poza Strefą powinna być uwzględniona w odliczeniach od dochodu. Spółka wskazała także, iż nie jest w stanie wydzielić z ogólnej kwoty przychodów osiągniętych w okresie wrzesień-grudzień 2002r. przychodów z działalności prowadzonej na terenie strefy, objętej zezwoleniem.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy.

Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r., dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust.1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Jednakże w ust.5 pkt 1 powołanego art.12 ustawy zawarte zostało zastrzeżenie, że prawo do zwolnienia przysługuje podmiotowi, który spełnia warunki określone w rozporządzeniu wykonawczym.

Działalność na terenie słupskiej strefy ekonomicznej w 2000r. regulowało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 135, poz.905).

Zgodnie z §6 ust.1 rozporządzeniu z dnia 09.09.1997r. (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r.) zwolnienie od podatku dochodowego może uzyskać podmiot mający siedzibę i prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie na terenie strefy. Przy czym za dzień rozpoczęcia przez podmiot działalności gospodarczej na terenie strefy uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie (§6 ust.2 rozporządzenia z dnia 09.09.1997r.).

Z powyższego wynika, że z prawa do zwolnienia podatkowego mogą skorzystać tylko przedsiębiorcy mający siedzibę i prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie na terenie Strefy, po wystawieniu pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie Strefy. Zatem dopiero wystawienie pierwszej faktury z adresem siedziby na terenie Strefy uprawnia przedsiębiorcę do skorzystania ze zwolnienia podatkowego.

W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.). Uzupełnienie wyrażonej tym przepisem zasady praw nabytych stanowi ust.2 tego artykułu, zgodnie z którym w zakresie zwolnień i preferencji podatkowych przysługujących przedsiębiorcom, o których mowa w ust.1, stosuje się przepisy art.12-14 i 19 ustawy wymienionej w art.1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).

Takie uregulowanie warunków kontynuacji zwolnienia oznacza, że podatnikowi przysługuje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym, pod warunkiem, iż działania jego będą zgodne z warunkami określonymi w rozporządzeniach wykonawczych Rady Ministrów z dnia 09.09.1997r., tj. w tej konkretnej sprawie w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2000r., tj. również z wymogami stawianymi w §6 tego rozporządzenia.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku zmiana adresu siedziby nastąpiła w lutym 2003r., a pierwsza faktura z adresem siedziby na terenie Strefy wystawiona została w dniu 11.02.2003r. Zatem Podatnik korzystać ze zwolnienia podatkowego mógł dopiero począwszy od tej daty, tj. w roku podatkowym 2003.

Kwestię odliczania strat podatkowych reguluje natomiast przepis art.7 ust.5 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie, z którym o wysokość straty poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Jedynym ograniczeniem wynikającym z tego przepisu jest to, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty poniesionej straty.

Biorąc powyższe pod uwagę poniesiona przez Podatnika w 2002r. strata podlega - w następnych latach podatkowych - odliczeniu od dochodu nie podlegającego zwolnieniu.

Zatem stanowisko Spółki, iż strata za 2002r. poniesiona na działalności gospodarczej podlega odliczeniu od dochodu nie objętego zwolnieniem podatkowym jest prawidłowe, jakkolwiek z innej przyczyny niż wskazana we wniosku Spółki.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj