Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-582/12-3/DG
z 1 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-582/12-3/DG
Data
2012.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Zeznania podatkowe


Słowa kluczowe
majątek
odsetki
podział
rozliczanie (rozliczenia)
składnik majątkowy
zaliczka


Istota interpretacji
za nieprawidłowe należy uznać stanowisko zgodnie z którym: „w kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym doszłoby do podziału, byłby zobligowany do zapłaty zaliczki w wysokości wynikającej z kalkulacji dokonanej za okres, w którym dojdzie do podziału, ale już bez uwzględnienia wartości przychodów i kosztów ich uzyskania „przejętych” przez NewCo. Jeżeli tak skalkulowana zaliczka będzie większa od sumy zaliczek zapłaconych od początku roku, Wnioskodawca zapłaci różnicę w terminie ustawowym, tj. do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on jednak zobligowany do zapłaty jakichkolwiek odsetek karnych, gdyż konieczność dopłacenia zaliczki na podatek nie będzie powodowała powstania u Wnioskodawcy zaległości podatkowej.”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.07.2012 r. (data wpływu 13.07.2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym wniosek z dnia 19.09.2012r. (data wpływu 21.09.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • skutków podatkowych kwalifikacji składników majątku będących przedmiotem transakcji podziału przez wydzielenie - jest prawidłowe,
  • rozliczeń zaliczek na podatek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych kwalifikacji składników majątku będących przedmiotem transakcji podziału przez wydzielenie oraz ustalenia wielkości zaliczek na podatek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej jako „Spółka”) jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, mającą swoją siedzibę w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Działalność gospodarcza koncentruje się w dwóch obszarach:

  1. w zakresie loterii pieniężnych oraz gier liczbowych — świadczenie usług informatycznych oraz obsługi działalności T S („TS”) związanej ze sprzedażą produktów TS poprzez zapewnienie dostępu do systemu Informatycznego stworzonego specjalnie na potrzeby TS w celu obsługi tej sprzedaży i odpowiedniego gromadzenia i przetwarzania danych w ramach świadczenia tzw. usługi systemowej, a także świadczenie innych usług objętych umową zawartą z TS lub odrębnymi zleceniami (tzw. „Działalność Loteryjna”).
  2. w zakresie usług telekomunikacyjnych — świadczenie usług centrum telekomunikacyjnego oraz usług telekomunikacyjnych dla podmiotów z grupy G w Europie oraz podmiotów niepowiązanych (Działalność Telekomunikacyjna”).

W celu zwiększenia efektywności w prowadzeniu obu rodzajów działalności gospodarczej Spółka zamierza dokonać ich rozdzielenia poprzez wydzielenie ze swej struktury Działalności Telekomunikacyjnej. Podział przez wydzielenie miałby nastąpić w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. 2000 Nr 94, poz. 1037 ze zm.; „KSH”), tj. poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). W przypadku Spółki doszłoby do przeniesienia części majątku Spółki, związanego z prowadzeniem Działalności Telekomunikacyjnej, na spółkę już istniejącą na dzień podziału (dalej określaną jako „NewCo”).

Spółka nie będzie zamykała ksiąg rachunkowych na dzień podziału przez wydzielenie, gdyż zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, nie ma takiej konieczności (art. 12 ust. 3a Ustawy o rachunkowości). Oznacza to, że na dzień podziału nie dojdzie do zamknięcia roku podatkowego podmiotu dzielonego, ani do rozliczenia uzyskanego dochodu lub poniesionej straty z działalności prowadzonej od początku roku podatkowego do dnia podziału. Takie ostateczne rozliczenie nastąpi na koniec wybranego roku podatkowego.

Działalność Telekomunikacyjna jest organizacyjnie wyodrębniona w ramach Spółki na podstawie Uchwały Zarządu. Do Działalności Telekomunikacyjnej zostali przypisani pracownicy, zarówno wyższego (kierowniczego) szczebla, pracownicy odpowiedzialni za obsługę urządzeń technicznych oraz świadczenie usług telekomunikacyjnych bezpośrednio do kontrahentów, jak i pracownicy działu administracyjnego/finansowego. W przypadku pracowników szczebla kierowniczego oraz pracowników działu administracyjnego/finansowego osoby te przeznaczają na pracę związaną z Działalnością Telekomunikacyjną jedynie część swojego czasu pracy. Po podziale osoby te pozostaną w Spółce. W tym zakresie w NewCo pojawi się osobny zarząd, a obsługa administracyjna/finansowa zostanie albo powierzona pracownikom NewCo, albo podmiotowi zewnętrznemu. Pracownicy szczebla administracyjnego/finansowego pozostaną w Spółce po podziale i będą zaangażowani już wyłącznie w funkcjonowanie Działalności Loteryjnej.

Ponadto, Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych (księgi rachunkowe) w taki sposób, iż możliwe jest oddzielenie przychodów i kosztów, należności i zobowiązań Działalności Telekomunikacyjnej od przychodów i kosztów, należności i zobowiązań związanych z pozostałą działalnością gospodarczą, tj. z Działalnością Loteryjną. W konsekwencji na poziomie księgowym jest możliwe (i dokonywane przez Spółkę) ustalenie wyniku finansowego Działalności Telekomunikacyjnej oraz sporządzenie bilansu i rachunku zysków i strat odrębnie dla Działalności Telekomunikacyjnej oraz odrębnie dla pozostałej działalności gospodarczej (po wyłączeniu Działalności Telekomunikacyjnej).

W ramach Spółki, zarówno Działalność Loteryjna jak i Działalność Telekomunikacyjna są wydzielone jako odrębne działy — co znajduje potwierdzenie w schemacie organizacyjnym Spółki. Również, o ile Działalność Loteryjna koncentruje się wokół biur zlokalizowanych w W, o tyle Działalność Telekomunikacyjna zlokalizowana jest przede wszystkim w L (urządzenia i instalacje telekomunikacyjne) oraz w K (kancelaria przechowująca dokumenty dotyczące tej działalności).

Spółka pragnie zaznaczyć, iż majątek jaki pozostanie w Spółce po podziale przez wydzielenie, tj. Działalność Loteryjna, również spełnia warunki organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego wyodrębnienia przewidziane przez przepisy prawa podatkowego. Ponadto wskazane powyżej uwagi odnośnie Działalności Telekomunikacyjnej mają również zastosowanie w zakresie Działalności Loteryjnej, ponieważ Spółka wdrożyła te same zasady funkcjonowania Działalności Loteryjnej, jak i telekomunikacyjnej, tj. Działalność Loteryjna również opiera się o zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do świadczenia określonych usług, również są pracownicy dedykowani wyłącznie do Działalności Loteryjnej, oraz jak to zostało wskazane powyżej księgi rachunkowe Spółki pozwalają na odrębne przypisanie przychodów i kosztów do Działalności Loteryjnej albo Działalności Telekomunikacyjnej.

Jak dotąd, w rozliczeniach z tytułu obowiązków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych Spółka wykazuje łączne przychody i koszty ich uzyskania z obu rodzajów działalności. W miesiącach, w których kumulatywnie od początku roku wartość przychodów do opodatkowania przekracza wartość kosztów uzyskania przychodów Spółka oblicza i wpłacała na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek zgodnie z art. 25 ust. l i 1a Ustawy o PDOP.

Spółka nie jest w stanie przewidzieć, czy na dzień wydzielenia, który może mieć miejsce jeszcze w roku 2012 lub dopiero w 2013 r., obie działalności, lub tylko jedna z nich, będą przynosić dochody, czy też dany rodzaj działalności na dzień podziału będzie zamykał się stratą. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zespół składników majątkowych wydzielanych ze Spółki w drodze podziału przez wydzielenie, oraz majątek pozostający w Spółce po wydzieleniu stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP...
  2. Czy w związku z dokonaniem podziału Spółki przez wydzielenie, w wyniku którego majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powstanie dla Spółki przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PDOP...
  3. Czy w przypadku, gdyby w procesie podatkowego rozliczenia podziału, spółka przejmująca (NewCo) ujęła w swoim rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych przychody i koszty ich uzyskania związane z przejętą zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, w wyniku czego działalność pozostająca w Spółce wykazałaby pozycję dochodu do opodatkowania lub też wartość tej pozycji by wzrosła w stosunku do dochodu wykazywanego przez Spółkę z całkowitej działalności do dnia podziału, Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia odsetek karnych od zaległości podatkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zespół składników majątkowych wydzielanych ze Spółki, w drodze podziału przez wydzielenie, oraz majątek pozostający w Spółce po wydzieleniu, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP.

Ad. 2)

Ponieważ w wyniku podziału Spółki przez wydzielenie, zarówno majątek przejmowany na skutek podział jak i majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa, przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PDOP nie powstanie.

Ad. 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdyby w procesie podatkowego rozliczenia podziału spółka przejmująca (NewCo) ujęła w swoim rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych przychody i koszty ich uzyskania związane z przejętą zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i w wyniku tej realokacji przychodów i kosztów wynik podatkowy Wnioskodawcy zamknąłby się dochodem do opodatkowania lub też wartość tej pozycji by wzrosła, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty odsetek karnych, bowiem wyliczone dodatkowe zobowiązanie podatkowe nie będzie stanowiło zaległości podatkowej.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa („ZCP”) rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, że aby można było mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  1. istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
  3. zespól ten przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespól tych składników zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Wydzielony zespół składników majątkowych musi mieć charakter kompleksowy i móc zapewnić zaplecze majątkowe potrzebne do prowadzenia wyodrębnionej działalności w sposób samodzielny.

Zespół składników materialnych i niematerialnych.

Zdaniem Spółki, zarówno Działalność Telekomunikacyjna jak i Działalność Loteryjna stanowią i będą stanowić zbiór składników majątkowych, zarówno materialnych jak i niematerialnych, służących określonemu rodzajowi działalności Spółki, tj. świadczeniu określonych usług. Składniki majątkowe Działalności Telekomunikacyjnej i Działalności Loteryjnej pozostają między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować, jako zorganizowane, autonomiczne zespoły składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespoły przypadkowych elementów, posiadanych przez jeden podmiot. W szczególności prowadzenie Działalności Telekomunikacyjnej w oparciu o określone składniki majątkowe materialne (anteny, urządzenia telekomunikacyjne) jest możliwe dlatego, iż Spółka jest adresatem szeregu decyzji administracyjnych przyznających licencje do działania w obszarze usług telekomunikacyjnych. Podobna sytuacja ma miejsce w zakresie Działalności Loteryjnej, gdzie Spółka posiada odpowiednie składniki materialne (np. komputery, serwery, terminale, etc.) i niematerialne (oprogramowanie), które są specyficzne dla tego rodzaju świadczonych usług oraz niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Działalności Loteryjnej.

Nie ulega wątpliwości, iż istnieje wyraźny, funkcjonalny związek pomiędzy składnikami majątkowymi, przypisanymi do Działalności Telekomunikacyjnej albo Działalności Loteryjnej. Nie są to jedynie przypadkowe zbiory poszczególnych składników, za pomocą których można wykonywać określone usługi, lecz zorganizowane zespoły tych składników, które stanowią wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość, służącą do prowadzenia danego rodzaju działalności usługowej. Na wyraźną odrębność Działalności Telekomunikacyjnej od Działalności Loteryjnej wskazuje również odmienny profil świadczonych przez te działalności usług.

Zdaniem Spółki, na tle zaprezentowanego stanu faktycznego należy uznać, iż zarówno do Działalności Telekomunikacyjnej jak i Działalności Loteryjnej przypisane są składniki majątkowe materialne, zapewniające bazę do prowadzenia dedykowanej działalności gospodarczej, posiadają one bowiem środki trwałe niezbędne do wykonywania określonych, specyficznych usług, wykwalifikowaną kadrę pracowniczą, a od strony organizacyjnej stanowią samodzielne (niezależne) jednostki gospodarcze w ramach Spółki. Podkreślić należy, iż zarówno Działalność Telekomunikacyjna jak i Działalność Loteryjna odrębnie dysponują pracownikami oraz kadrą kierowniczą, która zapewnia ciągłość prowadzenia ich działalności gospodarczych. Wskazać należy, iż zarówno do Działalności Telekomunikacyjnej jak i Działalności Loteryjnej przynależą składniki niematerialne, służące realizacji celów gospodarczych wyznaczonych tym obszarom działalności. Wśród składników niematerialnych znajdują się bowiem, wskazane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną bądź to przez Działalność Telekomunikacyjną (np. decyzje administracyjne wydane przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na gruncie prawa telekomunikacyjnego) albo Działalność Loteryjna (np. umowa zawarta z TS), a także liczne zobowiązania, funkcjonalnie związane z każdą z działalności (w szczególności zobowiązania handlowe), a także składniki niematerialne takie jak wiedza technologiczna czy know-how.

Wyodrębnienie organizacyjne

Zdaniem Spółki, zarówno Działalność Loteryjna jak i Działalność Telekomunikacyjna spełniają przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego. Działalności te są formalnie wyodrębnione w ramach struktury organizacyjnej, co wynika z Uchwały Zarządu. Ponadto, określona grupa pracowników G jest dedykowana wyłącznie albo do jednej albo do drugiej działalnością. Natomiast składniki majątkowe, w oparciu o które funkcjonują odpowiednio Działalność Telekomunikacyjna albo Działalność Loteryjna, stanowią zorganizowaną całość służącą określonym celom gospodarczym realizowanym przez tę działalność (celom usługowym — świadczeniu usług telekomunikacyjnych lub usług w zakresie obsługi Informatycznej loterii).

Wskazać należy, iż przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2008 r. (sygn. IPPB3/423-524/07-2/MB), stwierdził, iż: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.”

Stanowisko, iż wyodrębnienie organizacyjne może być usankcjonowane zapisami regulaminu wewnętrznego spółki lub uchwały, zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 17 października 2008 r. (sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). Poglądy organów skarbowych potwierdzają zatem stanowisko Spółki, iż zarówno Działalność Loteryjna jak i Działalność Telekomunikacyjna stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa. W szczególności pisma interpretacyjne wydawane z upoważnienia Ministra Finansów oraz stanowisko doktryny potwierdzają że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić również wtedy, kiedy dany rodzaj działalności nie jest wydzielony w postaci oddziału w ramach tego samego podmiotu.

Wyodrębnienie finansowe

Zdaniem Spółki, wydzielana Działalność Telekomunikacyjna, jak i również Działalność Loteryjna, wypełniają również wszystkie kryteria wyodrębnienia finansowego, charakterystyczne dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Obie działalności osiągają przychody z tytułu umów handlowych zawartych przez Spółkę w zakresie świadczonych przez nie usług oraz ponoszą w związku z tym określone koszty funkcjonowania. Spółka pragnie podkreślić, iż system finansowo - księgowy pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz zobowiązań i należności do każdej z tych działalności. Oznacza to, że Spółka identyfikuje i przyporządkowuje w sposób jednoznaczny przychody bądź to Działalności Telekomunikacyjnej bądź Działalności Loteryjnej. Jednocześnie, poprzez odpowiednie rozwiązania systemowe możliwe jest identyfikowanie kosztów ponoszonych odpowiednio przez każdą z tych działalności. W szczególności Spółka dla celów zarządczych przygotowuje odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat zarówno dla Działalności Telekomunikacyjnej jak i Działalności Loteryjnej. Spółka, opracowuje również odrębne budżety dla Działalności Telekomunikacyjnej i Działalności Loteryjnej.

Ponadto Spółka pragnie podkreślić, iż wyodrębnienie finansowe, o którym mowa w art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. IPPB3/423-100/08/MS), iż wyodrębnienie finansowe: „Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w Interpretacji z dnia 17 października 2008 r. (sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). W związku z powyższym należy, zdaniem Spółki, uznać, iż Działalność Telekomunikacyjna spełnia wymogi wyodrębnienia finansowego określone w art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP.

Realizacja określonych zadań gospodarczych

Składniki majątkowe wchodzące w skład bądź to Działalności Telekomunikacyjnej, bądź Działalności Loteryjnej są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, wyraźnie określonych dla każdej z tych działalności. Mając na uwadze zaprezentowany stan faktyczny, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, iż zarówno Działalność Loteryjna jak i Działalność Telekomunikacyjna posiadają składniki majątkowe niezbędne do realizacji powierzonych im zadań, tj. w przypadku Działalności Telekomunikacyjnej jest to świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Spółkę na rzecz podmiotów z grupy G w Europie oraz podmiotów trzecich, a w przypadku Działalności Loteryjnej świadczenie usług informatycznych oraz obsługi działalności TS. W związku z tym, zdaniem Spółki, zarówno Działalność Telekomunikacyjna, jak i Działalność Loteryjna, poprzez wyodrębnienie w strukturach organizacyjnych Spółki, realizują powierzone im zadania gospodarcze, zgodne z celem biznesowym, dla którego zostały utworzone.

Zadania gospodarcze realizowane w ramach Działalności Telekomunikacyjnej są zupełnie odrębne od tych realizowanych w ramach Działalności Loteryjnej. Zadania te są odrębnie wyznaczane przez zarząd Spółki, oraz odrębnie budżetowane i rozliczane.

Możliwość stanowienia samodzielnego przedsiębiorstwa

Zdaniem Spółki, podkreślić należy, iż Ustawodawca posługuje się w art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP trybem przypuszczającym; „zespół składników (...) który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Takie brzmienie analizowanego przepisu wskazuje na konieczność przeprowadzenia hipotetycznej analizy, czy istniałaby możliwość samodzielnego działania (funkcjonowania) zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Działalności Telekomunikacyjnej), gdyby miała być ona odseparowana od pozostałej działalności podatnika. Co istotne, nie chodzi o stan obecny, ale o pewien hipotetyczny stan przyszły. W konsekwencji oznacza to, iż należy przeanalizować czy wydzielona działalność, przy w miarę racjonalnym podzieleniu pewnych zadań lub funkcji, z którymi można się standardowo spotkać na rynku (np. zawarcie umowy najmu czy umów na obsługę administracyjno-księgową) mogłaby działać niezależnie w oparciu o przydzielone jej składniki majątkowe. Zarówno zespół składników majątkowych stanowiący Działalność Telekomunikacyjną, jak i zespół składników majątkowych stanowiący Działalność Loteryjną, mają taki stopień zorganizowania, że mogłyby stanowić, każda odrębnie, niezależne, samodzielne przedsiębiorstwa realizujące określone zadania gospodarcze i mają możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębne podmioty prowadzące zadania gospodarcze realizowane obecnie w Spółce. Składniki majątkowe przypisane do tych działalności, pozwolą im na samodzielne realizowanie zadań gospodarczych, osiąganie przychodów i funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Spółka pragnie podkreślić, iż po dokonaniu podziału i wydzieleniu Działalności Telekomunikacyjnej do NewCo (która do dnia podziału nie będzie prowadzić działalności gospodarczej), Działalność Telekomunikacyjna stanie się de facto przedsiębiorstwem NewCo i będzie samodzielnie funkcjonować w obrocie gospodarczym, jako dostawca usług telekomunikacyjnych. Natomiast Spółka dalej będzie prowadzić swoją działalność gospodarczą w oparciu o Działalność Loteryjną. W związku z czym, zdaniem Spółki, zarówno Działalność Loteryjna jak i Działalność Telekomunikacyjna spełniają warunek możliwości stanowienia samodzielnego przedsiębiorstwa (wyodrębnienia funkcjonalnego) określony w art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP.

Takie rozumienie kryterium zdolności do niezależnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz orzeczeniach sądów administracyjnych, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 maja 2008 r. (IPPB3/423-282/08-2/PS) zaś w postanowieniu z dnia 24 maja 2005r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wyraził pogląd, że „zorganizowana część mienia przedsiębiorstwa to taki zespól składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębnie zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość”. Natomiast w postanowieniu z dnia 6 lutego 2006 r. (sygn. 1471/DPD1/423-111/OS/KK) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, że analizując, czy w konkretnym stanie faktycznym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa „najbardziej miarodajnym kryterium jest ustalenie, czy nabyto minimum środków, bez których kontynuowanie przez nabywcę działalności realizowanej przed zbyciem nie jest możliwe”.

Podobne stanowisko w tej kwestii prezentuje orzecznictwo sądowo-administracyjne. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r. (sygn. akt SA/Gd 1097/96) wskazano, iż: „Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowaną jego część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. zakładu, sklepu, czy punktu usługowego”. Również w wyroku z dnia 20 kwietnia 2000 r. (sygn. akt I SA/Wr 1/99) Naczelny Sąd Administracyjny wyraźnie podkreślił, iż „za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, a w szczególności zakład, sklep i punkt usługowy”.

Podsumowując, w ocenie Spółki zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań stanowiące odpowiednio: Działalność Loteryjną i Działalność Telekomunikacyjną spełniają w analizowanym stanie faktycznym przesłanki określone w art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP i w konsekwencji stanowią odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa.

W konsekwencji powyższego, Działalność Telekomunikacyjna, która zostanie przeniesiona do Spółki w wyniku podziału przez wydzielenie, jak i Działalność Loteryjna, która pozostanie w po podziale przez wydzielenie, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w świetle przepisów prawa podatkowego.

Ad. 2)

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOP przychodami, z zastrzeżeniem ust 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa — wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu, przychód podatkowy dla spółki podlegającej podziałowi może powstać gdy:

  • majątek przejmowany na skutek podziału nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa (gdy podział odbywa się w innym trybie, niż przez wydzielenie),
  • majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa (gdy podział odbywa się przez wydzielenie).

Wnioskując więc a contrario, jeżeli wydzielona część majątku stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdy podział odbywa się w innym trybie niż przez wydzielenie, lub jeżeli obie części dzielonego przedsiębiorstwa, tj. wydzielona i pozostająca stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w przypadku podziału przez wydzielenie, to podział nie będzie skutkował powstaniem przychodu do opodatkowania. Ponieważ Wnioskodawca zamierza przeprowadzić podział w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH (tj. przez wydzielenie) oznacza to, iż aby u Wnioskodawcy nie powstał przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PDOP, zarówno majątek przejmowany jak i majątek pozostający u Wnioskodawcy powinien stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 niniejszego wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Działalność Telekomunikacyjna, podlegająca wydzieleniu u Wnioskodawcy, jak i Działalność Loteryjna, pozostająca w Spółce, stanowią, każda z nich odrębnie, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów Ustawy o PDOP. Jak argumentował już Wnioskodawca, wszystkie przesłanki istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w treści art. 4a pkt 4 Ustawy o PDOP, zarówno dla Działalności Telekomunikacyjnej jak i Działalności Loteryjnej pozostają spełnione. Każda z działalności funkcjonujących aktualnie w Spółce została odpowiednio wyodrębniona organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie. Każda z tych działalności odrębnie charakteryzuje się spójnością (stanowi zespół) pozwalającą na niezależne, samodzielne egzystowanie na rynku wykonując zadania, do których każda z osobna została powołana.

Skoro zatem, zarówno majątek podlegający wydzieleniu u Wnioskodawcy, jak i majątek pozostający w Spółce stanowią każdy odrębnie zorganizowane części przedsiębiorstwa, u Wnioskodawcy nie powstanie przychód do opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PDOP.

Podejście zaprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie wśród organów podatkowych, np. w Interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.01.2011 r. (ITPB3/423-759/09/10-2/DK) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził: (...) przychód wystąpi w sytuacji gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w Spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem ażeby skorzystać z wyłączenia z przychodów obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. (...) Biorąc powyższe pod uwagę, a także fakt, iż majątek pozostający w Spółce stanowi w ocenie Wnioskodawcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy stwierdzić, iż w związku z podziałem przez wydzielenie w odniesieniu do majątku związanego z działalnością teleinformatyczną po stronie Spółki nie dojdzie do powstania przychodu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji z dnia 11.10.2011 r., (ILPB3/423-314/11-2/MM), potwierdził stanowisko podatnika, iż „w wyniku podziału przez wydzielenie, przy założeniu, że zarówno majątek wydzielony, jak i majątek pozostający w Spółce będą stanowiły ZCP, po stronie spółki dzielonej nie powstanie przychód do opodatkowania w wysokości równej wartości rynkowej wydzielanego majątku. Mając na względzie treść powołanych przepisów oraz przekonanie Wnioskodawcy co do tego, iż zarówno majątek przejmowany w procesie podziału przez wydzielenie jak i majątek pozostający w Spółce stanowić będą, każdy odrębnie, zorganizowane części przedsiębiorstwa, przychód, o którym mowa w art. 12 ust 1 pkt 9 Ustawy o PDOP, nie powstanie.

Ad. 3)

Jak wskazano w stanie faktycznym niniejszego wniosku, Spółka zamierza dokonać podziału przez wydzielenie, wydzielając ze swej struktury zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci Działalności Telekomunikacyjnej i przenieść tę działalność do spółki przejmującej — NewCo. W wyniku podatkowego rozliczenia tego podziału NewCo ma przejąć, prawa i obowiązki podatkowe pozostające w związku z przejmowanym majątkiem, tj. przypadające na Działalność Telekomunikacyjną, w postaci m.in. przychodów jak i odpowiadających im kosztów wygenerowanych przez Działalność Telekomunikacyjną w spółce dzielonej w roku podatkowym, w którym dokona się podział. W celu potwierdzenia słuszności tego podejścia, spółka przejmująca złoży we własnym imieniu wniosek do Ministra Finansów o indywidualną interpretację prawa podatkowego.

Cały proces podatkowego rozliczenia podziału będzie miał wpływ na wielkość przychodów i kosztów ich uzyskania, prezentowaną już po podziale przez Wnioskodawcę i będzie w dużej mierze zależał od tego, jak na dzień podziału będzie wyglądała dochodowość poszczególnych rodzajów działalności, której w tej chwili nie można przewidzieć. Co do zasady można sobie wyobrazić cztery możliwe sytuacje:

  1. zarówno Działalność Loteryjna jak i Działalność Telekomunikacyjna będą dochodowe,
  2. zarówno Działalność Loteryjna jak i Działalność Telekomunikacyjna będą zamykały się stratą,
  3. Działalność Loteryjna zamykała się będzie stratą a Działalność Telekomunikacyjna będzie dochodowa,
  4. Działalność Loteryjna będzie dochodowa a Działalność Telekomunikacyjna będzie zamykała się stratą

W ostatnim z przedstawionych przypadków wynik podatkowy Wnioskodawcy zamknąłby się dochodem do opodatkowania pomimo, że wcześniej w wyniku sumowania rezultatów obu działalności Spółki był „na stracie”, lub też, gdyby mimo straty w Działalności Telekomunikacyjnej był „na dochodzie” dochód ten by się zwiększył. W takiej sytuacji Wnioskodawca, w kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym doszłoby do podziału, byłby zobligowany do zapłaty zaliczki w wysokości wynikającej z kalkulacji dokonanej za okres, w którym dojdzie do podziału, ale już bez uwzględnienia wartości przychodów i kosztów ich uzyskania „przejętych” przez NewCo. Jeżeli tak skalkulowana zaliczka będzie większa od sumy zaliczek zapłaconych od początku roku, Wnioskodawca zapłaci różnicę w terminie ustawowym, tj. do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on jednak zobligowany do zapłaty jakichkolwiek odsetek karnych, gdyż konieczność dopłacenia zaliczki na podatek nie będzie powodowała powstania u Wnioskodawcy zaległości podatkowej.

Swoje stanowisko Wnioskodawca wywodzi z faktu, iż zarówno do dnia podziału jak i po nim, w kwestii ustalania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, postępuje i będzie postępował zgodnie z przepisami prawa. W szczególności Wnioskodawca stosuje się do regulacji, o których mowa w art. 25 ust. 1 i 1 a Ustawy o PDOP, stanowiących, iż podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, mają obowiązek wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Zaliczki miesięczne podatnicy wpłacają w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Zgodnie z art. 5 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm. — dalej zwana „Ordynacją podatkową”), zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania.

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej zaliczka na podatek jest również rozumiana jako „podatek” (art 3 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej). Obowiązek jej uiszczenia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wynika natomiast z przedstawionego powyżej art. 25 ustawy o PDOP. O zaległości podatkowej z tytułu niezapłaconej w terminie zaliczki na podatek można mówić jedynie wówczas, gdy dana zaliczka była należna za dany okres, ale nie została zapłacona w terminie, co wynika z treści art. 51 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Jednakże w przypadku Wnioskodawcy, do dnia podziału nie dojdzie do powstania zaległości podatkowej z tytułu niezapłacenia zaliczki na podatek gdyż takie zaliczki, jak dotąd, nie były jeszcze należne lub były należne, ale w wysokości wynikającej z sumowania całokształtu działalności podatnika. Powstanie ewentualnego zobowiązania podatkowego z tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za okres od początku roku podatkowego do miesiąca, w którym dokona się podział, będzie bieżącym zobowiązaniem podatkowym wymagalnym w terminie wynikającym z art. 25 ust. la ustawy o PDOP. Tym samym nie ma podstaw do zastosowania wobec Wnioskodawcy sankcji karnych, o których mowa w art. 53a Ordynacji podatkowej, tj. wydania decyzji określającej wysokość odsetek za zwłokę.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku gdyby w procesie podatkowego rozliczenia podziału spółka przejmująca (NewCo) ujęła w swoim rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych przychody i koszty ich uzyskania związane z przejętą zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i w wyniku tej realokacji przychodów i kosztów wynik podatkowy Wnioskodawcy zamknąłby się dochodem do opodatkowania lub też wartość tej pozycji by wzrosła, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty odsetek karnych od zaległości podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stwierdzam co następuje:

Odpowiedź na pytania nr 1 oraz 2

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź na pytanie nr 3

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3 - 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Stosownie do art. 25 ust. 1a ww. ustawy, zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 25 ust. 6 ww. ustawy, podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w przedmiotowej sprawie nastąpił podział Spółki przez wydzielenie. Wydzielane części majątku uznane zostały zgodnie z powyższym, za zorganizowane części przedsiębiorstwa.

W świetle przepisu art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 29 września 1994r. ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2009r., Nr 152, poz. 1223 ze zm.) można nie zamykać ksiąg rachunkowych, jeżeli podział jednostki następuje przez wydzielenie. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca podkreśla, że Spółka nie będzie zamykała ksiąg rachunkowych na dzień podziału przez wydzielenie, gdyż zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, nie ma takiej konieczności. Oznacza to, że na dzień podziału nie dojdzie do zamknięcia roku podatkowego podmiotu dzielonego, ani do rozliczenia uzyskanego dochodu lub poniesionej straty z działalności prowadzonej od początku roku podatkowego do dnia podziału. Takie ostateczne rozliczenie nastąpi na koniec wybranego roku podatkowego.

Mając na uwadze zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy, rozstrzygnięcia wymaga, która ze spółek będzie uwzględniała w rocznym rozliczeniu podatkowym, zapłacone przez Spółkę dzieloną do dnia podziału, zaliczki na podatek dochodowy w części dotyczącej wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Sukcesja prawno - podatkowa w rozliczeniach z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oznacza obowiązek wykazania w rozliczeniu rocznym spółek, przychodów i kosztów podatkowych wygenerowanych w trakcie całego roku podatkowego przez wyodrębniane zorganizowane części przedsiębiorstwa. Wynika to bezpośrednio z przepisu art. 93c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.), gdzie § 1, określa, że osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Natomiast § 2, zawiera rozwinięcie, z którego wynika, że przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W praktyce oznacza to, iż w rozliczeniu rocznym Spółki oraz NewCo, powinien zostać uwzględniony dochód osiągnięty od początku roku do dnia podziału związany z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż skoro obowiązek wykazania w rozliczeniu rocznym przychodów i kosztów podatkowych wygenerowanych w trakcie całego roku podatkowego przez wyodrębniane zorganizowane części przedsiębiorstwa przejdzie na NewCo, to powinna one uwzględnić w rocznym rozliczeniu podatkowym zapłacone przez Spółkę – Wnioskodawcę, do dnia podziału zaliczki na podatek dochodowy w części dotyczącej Działalności Telekomunikacyjnej. Jest to tym bardziej uzasadnione, gdyż na dzień podziału nie dojdzie do zamknięcia roku podatkowego podmiotu dzielonego, ani do rozliczenia uzyskanego dochodu lub poniesionej straty z działalności prowadzonej od początku roku podatkowego do dnia podziału. Takie ostateczne rozliczenie nastąpi na koniec wybranego roku podatkowego.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości podatnika, związanych z powstaniem zaległości podatkowych, należy zauważyć, że zgodnie z art. 51 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Za zaległość podatkową uważa się także m.in. niezapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek (art. 51 § 2 Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej, od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę. Na mocy art. 53 § 2 ww. ustawy, przepis ten stosuje się również do należności, o których mowa w art. 52 § 1, oraz do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, w części przekraczającej wysokość podatku należnego za rok podatkowy. Zgodnie natomiast z art. 53a § 1 Ordynacji podatkowej jeżeli w postępowaniu podatkowym po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego organ podatkowy stwierdzi, że wysokość zaliczek jest inna niż wykazana w deklaracji lub zaliczki nie zostały zapłacone w całości lub w części organ ten wydaje decyzję, w której określa wysokość odsetek za zwłokę na dzień złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy, a w przypadku niezłożenia zeznania w terminie - odsetki na ostatni dzień terminu złożenia zeznania, przyjmując prawidłową wysokość zaliczek na podatek.

Odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5, art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 i art. 76a § 1 (art. 53 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa). Zgodnie z art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej, odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego. Stosownie do art. 55 § 1 ww. ustawy, odsetki za zwłokę wpłacane są bez wezwania organu podatkowego.

W sytuacji zatem opisanej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko zgodnie z którym: „w kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym doszłoby do podziału, byłby zobligowany do zapłaty zaliczki w wysokości wynikającej z kalkulacji dokonanej za okres, w którym dojdzie do podziału, ale już bez uwzględnienia wartości przychodów i kosztów ich uzyskania „przejętych” przez NewCo. Jeżeli tak skalkulowana zaliczka będzie większa od sumy zaliczek zapłaconych od początku roku, Wnioskodawca zapłaci różnicę w terminie ustawowym, tj. do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on jednak zobligowany do zapłaty jakichkolwiek odsetek karnych, gdyż konieczność dopłacenia zaliczki na podatek nie będzie powodowała powstania u Wnioskodawcy zaległości podatkowej.”

Wnioskodawca, w roku, w którym dojdzie do podziału przez wydzielenie, zobowiązany będzie do skorygowania sum przychodów oraz kosztów i w efekcie do ponownego obliczenia dochodu (z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy o PDOP). W przypadku wystąpienia, dochodu podlegającego opodatkowaniu w wysokości wyższej niż przed wyodrębnieniem Działalności Telekomunikacyjnej u Wnioskodawcy powstanie zaległość podatkowa, która powinna zostać wyrównana i opłacona wraz z należnymi odsetkami, naliczonymi od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności zaliczki do dnia wpłaty włącznie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj