Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/57/2006/AN/IS
z 29 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/57/2006/AN/IS
Data
2006.06.29



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
eksport towarów
eksport (wywóz)
skład celny
stawki podatku
urząd celny


Pytanie podatnika
1. Czy i kiedy mamy prawo do zastosowania zerowej stawki VAT dla sprzedawanych towarów ze składu celnego?2. Czy w takiej sytuacji firma powinna zarejestrować się na Białorusi i tam rozliczać podatek VAT? 3. Jaki urząd celny powinien potwierdzić wywóz towaru z Polski?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 marca 2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.2 pkt 8, art. 86 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.). NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE-stan faktyczny podany we wniosku: Spółka zamierza sprzedawać towary na Białorusi w ramach umowy zawierającej elementy umowy składu jak i umowy sprzedaży. Wyroby będą przemieszczane do składu celnego położonego na Białorusi prowadzonego przez firmę białoruską. Dokumentem będzie SAD oraz faktura pro-forma. Dostawy ze składu celnego na rzecz kontrahenta prowadzącego skład celny, jak i dla innych kontrahentów z Białorusi będą realizowane na bieżąco, pod określone potrzeby i będą dokumentowane fakturami VAT po sprzedaży każdej partii opuszczającej skład celny. Do momentu sprzedaży ze składu celnego towar będzie własnością firmy polskiej, a przeniesienie prawa własności na kontrahenta z Białorusi nastąpi w momencie opuszczenia składu celnego.

-treść pytania:1. Czy i kiedy mamy prawo do zastosowania zerowej stawki VAT dla sprzedawanych towarów ze składu celnego?2. Czy w takiej sytuacji firma powinna zarejestrować się na Białorusi i tam rozliczać podatek VAT? 3. Jaki urząd celny powinien potwierdzić wywóz towaru z Polski?

-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego Zgodnie z art.2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów należy rozumieć potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art.7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:- dostawcę lub w jego imieniu,- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub w jego imieniu, Wynika z tego, że aby mówić o eksporcie towarów, wywóz musi być dokonany w wykonywaniu czynności, o których mowa w art.7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy a więc:- odpłatnej dostawy towarów,- czynności zrównanych z odpłatną dostawa towarów.Wywóz w wykonaniu innej czynności nie jest eksportem.Przemieszczenie towarów z Polski na Białoruś odbędzie się na podstawie dokumentu celnego SAD, do którego będzie dołączona faktura pro-forma, a przeniesienie prawa własności na kontrahenta z Białorusi nastąpi w momencie opuszczenia przez towary składu celnego.Mimo że urząd celny wyjścia potwierdzi fakt fizycznego opuszczenia przez towary obszaru celnego Wspólnoty na odwrocie karty 3 dokumentu SAD, dla polskiej firmy nie będzie to eksport. Dostawa w momencie wywozu nie jest odpłatna, nie jest też czynnością zrównaną z odpłatną dostawą. Ponieważ nie mamy do czynienia z eksportem w rozumieniu ustawy o VAT, to Spółka nie ma prawa do zastosowania zerowej stawki VAT. Spółka powinna zarejestrować się na Białorusi i tam rozliczyć podatek. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, jeżelipodatnik będzie sprzedawał towar znajdujący się np. w magazynie na terytorium Białorusi, miejscem opodatkowania dla tej transakcji będzie miejsce, gdzie ów towar znajduje się w momencie dostawy (Białoruś). Co oznacza, że w polskiej deklaracji VAT nie pojawi się obrót z tego tytułu. Na podstawie art. 86 ust.8 ustawy Spółka będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów związanych z dostawą towarów dokonaną poza terytorium kraju, jeśli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik będzie posiadał dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Eksportem towarów w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54, poz.535 ze zm.)-zwanej dalej „ustawą o VAT” (art. 2 pkt 8) jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju (Polski) poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art.7 ust.1 pkt 1-4 ustawy o VAT, jeżeli wywóz dokonywany jest:a) przez dostawcę lub na jego rzecz, lubb) przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju (Polski), lub na jego rzecz,

Aby zatem daną czynność uznać za eksport towarów muszą zostać spełnione następujące przesłanki:1)wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych,2)wywóz nastąpić musi poza terytorium Wspólnoty, tzn. poza terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej; eksportem dla celów VAT jest także wywóz towarów na terytoria wyłączone z terytorium Wspólnoty Europejskiej (art.2 pkt 3 lit.b ustawy o VAT),3) wywóz towarów musi nastąpić w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust.1 pkt 1-4 ustawy o VAT, czyli czynności spełniających kryteria zaliczenia do pojęcia dostawy towarów w rozumieniu tego przepisu, przy czym spełniający te warunki wywóz towarów musi być zrealizowany przez ściśle określone podmioty:-przez dostawcę lub na jego rzecz, tzw. eksport bezpośredni lub-przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju (Polski) lub na jego rzecz, tzw. eksport pośredni. Przekazania (przemieszczenia) towarów przez zarejestrowanego w Polsce podat­nika czynnego VAT do składu celnego znajdującego się poza terytorium Wspólnoty, nie można uznać za eksport towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Nie ma tu bowiem wykonania czynności, o których mowa w art.7 ust. pkt 1-4 ustawy o VAT, tzn. spełniających kryterium przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co stanowi warunek do uznania określonej czynności za dostawę towarów w rozumieniu art.7 ust.1 pkt 1-4.Przepisy prawa celnego i definicje tam zawarte nie są wiążące w sprawach podatkowych. Jeżeli podatnik jedynie wywozi towary poza granice Wspólnoty, ale nie wiąże się to z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, eksport towarów nie występuje, gdyż nie miała miejsca żadna czynność podlegająca opodatkowaniu, o których mowa w art.7 ust.1 pkt 1-4 ustawy o VAT. Z wywozem takim nie wiąże się zatem możliwość stosowania stawki podatku 0%.

W obecnym stanie prawnym, w przypadku sprzedaży towarów przez podatnika w sytuacji, gdy znajdują się o­ne poza terytorium Wspólnoty, należy uznać, iż nie będzie o­na podlegała przepisom ustawy o VAT. W myśl bowiem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie odpłatna dostawa towarów na terytorium Polski. Zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących dostawy poza terytorium Polski, pod warunkiem że podatek ten mógłby być odliczony, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium Polski, a podatnik posiadał dokumenty, z których wynika związek z tymi czynnościami. Jeśli podatnik jest zdecydowany prowadzić działalność handlową na terytorium Białorusi, to stosunkowo najprostszą formą prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Białorusi jest przedstawicielstwo.

Co do pytania nr 3 dotyczącego urzędu, który powinien potwierdzić wywóz towaru z Polski to należy wyjaśnić, iż przepisy art.793 ust.2 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady EWG nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny definiują pojęcie „urząd celny wyprowadzenia”, którym jest:

a.) w przypadku towarów wywożonych koleją, pocztą, drogą powietrzną lub drogą morską, urząd celny właściwy dla miejsca, w którym towary przejmowane są w ramach umowy przewozu w celu transportu do państwa trzeciego przez towarzystwo kolejowe, organy pocztowe, towarzystwo lotnicze bądź przedsiębiorstwo żeglugowe,

b.) w przypadku towarów wywożonych rurociągami i w przypadku energii elektrycznej, urząd wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje sie siedziba eksportera,

c.)w przypadku towarów wywożonych w inny sposób lub w okolicznościach nie objętych lit. a.) i b.), ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty. Urzędem tym może być zarówno urząd graniczny, jak i wewnętrzny urząd celny. Zależy to od procedury jaką objęty jest towar.

Pouczenie Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art.236 Ordynacji podatkowej). Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej – na podstawie przepisów art.1 pkt1 ust.1 lit.a.) ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r nr 253, poz.2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj