Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/558/55/2006/MK
z 28 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/558/55/2006/MK
Data
2006.06.28



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
dzierżawa
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
środek transportowy
wynajem


Pytanie podatnika
Jak należy rozliczyć fakturę dotyczącą dzierżawy cystern? Czy dzierżawę cystern należy potraktować w świetle art. 27 ust. 3 oraz ust. 4 pkt 6, czyli uznać, że miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie nabywca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona?
Czy też należy uznać cysterny za środki transportu, a usługę dzierżawy cystern za usługę transportową, czyli miejsce świadczenia takiej usługi zgodnie z art. 28 jest miejsce gdzie transport towarów się rozpoczyna?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.03.2006r. (data wpływu do urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 27 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Firma X prowadzi transakcje zakupu gazu z kontrahentem Unii Europejskiej, którydostarczany jest do Polski w cysternach kolejowych będących własnością firmy sprzedającej gaz. Zgodnie z zawartą umową kontrahent UE dostarcza w swoich cysternach gaz do granicy Polski iwlicza w cenę gazu cenę wyżej wymienionego transportu. Na terenie Polski nadal w cysternach kontrahenta UE transportowany jest gaz, za który odpowiada firma spedycyjna.X może korzystać z cystern kontrahenta UE bezpłatnie przez konkretną ilość dni (zawartych w umowie) od daty przekroczenia granicy, a po przekroczeniu tego terminu obciążanyjest opłatą za dzierżawę tychże cystern.Kontrahent UE wystawia dla X fakturę za towar (gaz) oraz oddzielną fakturę za dzierżawę cystern kolejowych.


Pytanie podatnika :

Jak należy rozliczyć fakturę dotyczącą dzierżawy cystern? Czy dzierżawę cystern należy potraktować w świetle art. 27 ust. 3 oraz ust. 4 pkt 6, czyli uznać, że miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie nabywca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona? Czy też należy uznać cysterny za środki transportu, a usługę dzierżawy cystern za usługę transportową, czyli miejsce świadczenia takiej usługi zgodnie z art. 28 jest miejsce gdzie transport towarów się rozpoczyna?


Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego :

Firma nasza traktuje transakcję polegającą na zakupie gazu i usługi udostępnienia cystern (także po upływie np. 7 dnia od przekroczenia granicy), jako powiązane ze względu na cel handlowy. Cysterny służą tylko i wyłącznie do przewozu zakupionego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i nie są wykorzystywane do innych celów.W art. 31 ust. 2 pkt 2 określono co wlicza się do podstawy opodatkowania jako elementy dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę UE od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.Opłatę dodatkową za korzystanie z cystern kontrahenta UE po upływie umownego terminu kwalifikujemy jako wydatki dodatkowe i wliczamy do podstawy opodatkowania wwewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, jako bezpośrednio związane z nabyciem towarów.


Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym;

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz, 535 z późniejszymi zmianami) zasadą, w przypadku świadczenia usług jest, iż miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy. Niemniej m.in. w przypadku usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, gdy są one świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 4 pkt 6 w związku z ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Przepisy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji środków transportu. W art. 2 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług zdefiniowane zostały "nowe środki transportu", do których zaliczają się m.in. przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm#179; lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. W związku z tym za środki transportu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług uznać należy w/w pojazdy lądowe, które nie spełniają kryteriów uznania ich za nowe zgodnie z art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy.

W poz. 10 załącznika nr 1 do ustawy wymienione są wagony osobowe, towarowe i specjalne (z wyjątkiem wagonów warsztatowych i podobnych) kolejowe lub tramwajowe, z własnym napędem (PKWiU 35.20.2), cysterny kolejowe nie są więc środkami transportu w w/w rozumieniu. Przy tym, jak z powyższego wynika, istotną rolę dla uznania (lub nieuznania) pojazdu za środek transportu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług odgrywa zaklasyfikowanie go do właściwego grupowania PKWiU. Cysterny kolejowe , jako nie wymienione w poz. 10 załącznika nr 1, nie mogą być uznane za środki transportu.

W sytuacji więc, w której - zgodnie z przedstawionym przez Stronę opisem - dzierżawi Ona od kontrahenta z terytorium Wspólnoty rzeczy ruchome - wagony i cysterny kolejowe, które nie spełniają kryteriów uznania ich za środki transportu, miejscem świadczenia tych usług zgodnie z powołanym wyżej art. 27 ust. 3 i 4 pkt 6 ustawy jest miejsce, gdzie posiada Ona jako nabywca usług siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego usługi te są świadczone, tj. terytorium RP. W konsekwencji usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podatek należny z tytułu ich świadczenia winien być naliczany przez Stronę stosownie do art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Z tytułu dzierżawy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 w/w ustawy tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

W art. 19 ust. 19 określono, że przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.W tym celu Wnioskodawca winien wystawić fakturę wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, oddzielnie na WNT i import usług.

Stanowisko to uwzględnia także potrzeby wymiany informacji z państwami członkowskimi UE oraz sprawnego działania systemu VIES. Kontrahent unijny wystawiając fakturę za dzierżawę winien umieścić klauzulę, że dana usługa podlega opodatkowaniu na terenie kraju usługobiorcy i tej faktury kontrahent nie ujmuje w deklaracji zbiorczej, więc wartość tej usługi nie może powiększyć podstawy opodatkowania WNT u Wnioskodawcy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj