Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/556/53/2006/GW
z 26 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/556/53/2006/GW
Data
2006.06.26



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
ciągnik
ciągnik rolniczy
marża
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
prawo do odliczenia
towar używany


Pytanie podatnika
1) Czy sprzedaż ciągników rolniczych może odbywać się na zasadzie opodatkowania marży , jako sprzedaż towarów używanych, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT?
2) Co z podatkiem VAT naliczonym zawartym w kosztach działalności (np. Części do naprawy kupowanego ciągnika rolniczego). Czy podatek naliczony z tego rodzaju kosztów Spółka może odliczyć w pełnej wysokości?
3)Czy mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów?
4)Czy Spółka może stosować ogólne zasady opodatkowania wystawiając fakturę VAT ze stawką 22%?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 28.03.2006r (data wpływu do tut. Urzędu) sprostowanego w dniu 07.06.2006r, żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art 9 ust. 1 i 2, art. 86 ust. 1 i 3, art. 88 ust. 1 pkt 3, art. 120 ust. 1, 4, 10 i 14 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Spółka z o.o. jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od wartości dodanej (nie zarejestrowany na terytorium Anglii jako podatnik podatku od wartości dodanej) nabywa w Anglii ciągniki rolnicze od osób fizycznych (rolnicy) nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej w celu ich dalszej odsprzedaży (towar handlowy) na terytorium RP. Ciągniki rolnicze nabywane są na umowę kupna - sprzedaży.


Pytania Spółki:

  1. Czy sprzedaż ciągników rolniczych może odbywać się na zasadzie opodatkowania marży , jako sprzedaż towarów używanych, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT?
  2. Co z podatkiem VAT naliczonym zawartym w kosztach działalności (np. Części do naprawy kupowanego ciągnika rolniczego). Czy podatek naliczony z tego rodzaju kosztów Spółka może odliczyć w pełnej wysokości?
  3. Czy mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów?
  4. Czy Spółka może stosować ogólne zasady opodatkowania wystawiając fakturę VAT ze stawką 22%?


Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:

AD. 1
Ciągniki zakupione od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędącymi podatnikami podatku od wartości dodanej, które wcześniej były przez nie używane powoduje, iż możliwe jest zastosowanie procedury opodatkowania marży. Osoby te, jako niepodatnicy, stanowią jedną z kategorii osób, od których nabycie uprawnia do stosowania przedmiotowej procedury,
AD. 2
Zakupy kosztowe ponoszone przez Spółkę wynikające z faktur i zakup paliwa do ciągników rolniczych, materiały i części zamienne oraz części zamienne zużyte do naprawy zakupionych towarów , wykorzystywane są do prowadzonej działalności gospodarczej, zatem przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami.
AD. 3
Jeżeli ciągniki rolnicze nabywane są od podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej (art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) nie występuje WNT.
AD. 4
Zdaniem Spółki podatnik, któremu przysługuje prawo do opodatkowania marży może sam wybrać sposób opodatkowania według procedury szczególnej (marży) lub ogólnej (pełen obrót) wystawiając fakturę VAT.


Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do ust. 2 w/w artykułu przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że: 1) nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W świetle powyższego zakup przez Spółkę używanych ciągników rolniczych od brytyjskich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej na umowę kupna - sprzedaży, na mocy w/w przepisów nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

Przepis art. 120 ust. 4 ustawy o VAT określa, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, w tym także samochodów używanych , spełniających warunki towaru używanego według art. 120 ust. 1 pkt 4, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie z art. 120 ust. 10 w/w ustawy przepis ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, nie będącej podatnikiem , o którym mowa w art. 15, lub nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, 2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5, 4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113, 5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka nabywa towary używane od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej w celu ich dalszej odsprzedaży. W świetle powyższego Spółka dokonując dostawy towarów używanych nabytych uprzednio od osób fizycznych może zastosować procedurę opodatkowania marży. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 120 ust. 14 w/w ustawy Spółka może stosować ogólne zasady opodatkowania dostaw , do których stosuje się przepisy art. 120 ust. 10 i 11. System opodatkowania ma bowiem charakter fakultatywny tzn. Spółka może podjąć decyzję o opodatkowaniu towarów używanych (w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 120 ust. 10 cyt. ustawy) w systemie marży bądź na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art.86 ust. 2 pkt 1 lit. a.) ustawy o VAT. W przypadku gdy zakupy kosztowe ponoszone przez Spółkę, wynikające z faktur zakupu materiałów, części zamiennych i części zamiennych zużytych do naprawy zakupionych towarów wykorzystywane są w prowadzonej działalności gospodarczej, to przysługuje Spółce prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami w zakresie w jakim wykorzystywane są one do wykonywania czynności opodatkowanych (związanych z dostawą towarów opodatkowanych według zasad ogólnych bądź opodatkowanych przy zastosowaniu szczególnej procedury marży). Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. z późn. zm.) - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Przepis art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Stosownie do art. 2 pkt 44 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym pod pojęciem ciągnika rolniczego należy rozumieć pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych. Z kolei stosownie do pkt 33 art. 2 wyżej wymienionej ustawy pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Z powyższego wynika zatem, iż przepisy ustawy - "Prawo o ruchu drogowym", nie traktują ciągnika rolniczego jako pojazdu samochodowego.
Odnosząc zatem powyższe unormowania prawne do stanu faktycznego niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż ciągnik rolniczy nie jest samochodem osobowym, ani też innym pojazdem samochodowym, którego dotyczy zakaz odliczania podatku VAT od zakupionego paliwa, na podstawie przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego Spółka podatek naliczony wynikający z faktur zakupu paliwa do ciągników rolniczych nabywanych od osób fizycznych, odsprzedawanych na terenie RP, podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj