Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pucku
NV/4406-1-32/30/05/KM
z 22 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NV/4406-1-32/30/05/KM
Data
2005.09.22



Autor
Urząd Skarbowy w Pucku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
decyzja administracyjna
powiat
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług opłaty wnoszone z tytułu wieczystego użytkowania nabytego na mocy decyzji Wojewody z 24 maja 1994r?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Starostwa Powiatowego XXXXX z dnia 06 czerwca 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu - 22.06.2005r.), uzupełnione pismem z dnia 21.09.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat wnoszonych z tytułu wieczystego użytkowania nabytego na mocy decyzji Wojewody z 24 maja 1994r.

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Ze złożonego wniosku wynika, że decyzją Wojewody G-VII/7222/41/94 z dnia 24 maja 1994r. wydanej na podstawie ustawy z dnia 29 września 1990r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 października 1992r., YYYYY nabyło prawo wieczystego użytkowania gruntów.

YYYYY zgodnie z umową przeniesienia prawa użytkowania wieczystego i własności budowli zawartą 28 maja 2003r. w formie aktu notarialnego Rep. A nr 1701/2003, przeniosło powyższe prawo wieczystego użytkowania na ZZZZZ z siedzibą w Gdańsku.

Zdaniem Wnioskodawcy opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania nie podlegają podatkowi od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe użytkowanie wieczyste nie wynika z umowy cywilnoprawnej, lecz zostało nabyte z mocy prawa, co potwierdza deklaratoryjna decyzja Wojewody.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnoszącego zapytanie nie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zaś do art. 2 pkt 6 ustawy pod pojęciem towaru rozumie się także grunty. Ponadto opodatkowaniu podatkiem VAT podlega obrót prawami do wartości niematerialnych i prawnych - art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się więc w zakresie definicji dostawy towarów, gdyż nie daje prawa do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie (art. 7 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, iż jest ono świadczeniem usług w rozumieniu cytowanego powyżej art. 8 ust. 1 ustawy.

Ponadto należy wskazać, iż stosownie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa, a zatem w myśl powyższego przepisu prawo wieczystego użytkowania nieruchomości podlegać będzie podatkowi od towarów i usług, niezależnie od sposobu w jaki zostało nabyte tj.decyzji administracyjnej, czy umowy cywilonoprawnej.

Art 15 ust. 6 ustawy stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przeniesienie prawa użytkowania wieczystego oraz ustalenie opłat z tego tytułu odbywa się na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 z późniejszymi zmianami) sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej. Obowiązek płacenia rocznej opłaty obciąża każdego użytkownika wieczystego bez względu na to, czy prawo użytkowania wieczystego nabył bezpośrednio od Skarbu Państwa lub gminy, czy też od osoby której to prawo przysługiwało. Opłaty roczne za użytkowanie wieczyste są zobowiązaniami cywilno-prawanymi uiszczanymi bez wezwania na rzecz właściciela gruntu. Zatem w zakresie opłat za usługi wieczystego użytkowania gruntu, Strony nie dotyczy wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust 6 ustawy. Podatnikiem z tytułu poboru tych opłat jest wykonujący te czynności - Starosta.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj