Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-169/06/AM
z 25 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-169/06/AM
Data
2006.07.25



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
sekurytyzacja
sprzedaż wierzytelności
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy usługa polegająca na sprzedaży wierzytelności w ramach transakcji sekurytyzacyjnej jest zwolniona od podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona w ramach prowadzonej działalności bankowej udziela kredytów na rzecz osób fizycznych. Z tytułu udzielonych kredytów nabywa wobec nich wierzytelności kredytowe. Dążąc do optymalizacji swojej podstawowej działalności, Strona zawarła umowę ramową ze spółką kapitałową niebędącą towarzystwem funduszy inwestycyjnych ani funduszem sekurytyzacyjnym (dalej: Podmiot Emisyjny). Na mocy tej umowy Strona odsprzedaje na rzecz Podmiotu Emisyjnego - w ramach sekurytyzacji - część spośród ww. wierzytelności kredytowych, wyselekcjonowanych według ustalonych z tym podmiotem kryteriów. Tak więc w ramach swej działalności finansowej Strona zawiera przedmiotowe umowy kredytowe z zamiarem ich dalszej odsprzedaży Podmiotowi Emisyjnemu. Nabywanie wierzytelności kredytowych względem kredytobiorców, ich selekcja, a następnie odsprzedaż na rzecz Podmiotu Emisyjnego dokonywana jest przez Stronę w ramach procesu sekurytyzacji w sposób powtarzający się, stanowi element jej stałej i zamierzonej polityki.

Jednocześnie do wniosku Strona załączyła opinię klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 3.03.2006r. nr OK-5672/KU-1073/2006, z której wynika, iż usługi polegające na sprzedaży przez bank wierzytelności w ramach transakcji sekurytyzacyjnej mieszczą się w grupowaniu PKWIU 65.23.10-00.00 "usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno- rentowych". Z opinii tej wynika również, iż dla potrzeb podatkowych ww. usługi o symbolu PKWiU 65.23.10-00.00 mieszczą się w grupowaniu usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż świadczona przez nią usługa polegająca na sprzedaży wierzytelności w ramach transakcji sekurytyzacyjnej na rzecz Podmiotu Emisyjnego jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy tym przez ww. dostawę towarów rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług - stosowanie do art. 8 ust. 1 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z wyrażoną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasadą stawka podatku wynosi 22% (tzw. stawka podstawowa). Jednakże w ramach odstępstwa od tej reguły zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zostały usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.usług doradztwa finansowego ( PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30 ), z wyłączeniem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust.1 pkt.12 ustawy,

7.usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust.1 pkt.12 ustawy,

8.transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W rezultacie poza usługami wymienionymi wyżej w pkt 1-9 usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 65-67) korzystają w podatku od towarów i usług ze zwolnienia.

Należy przy tym wskazać, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są dla potrzeb tego podatku identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż nie jest uprawniony ani obowiązany w ramach interpretacji prawa podatkowego udzielanej w trybie art. 14a i nast. ustawy - Ordynacja podatkowa do dokonywania lub oceny poprawności zaklasyfikowania usług. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj