Interpretacja Urzędu Skarbowego w Otwocku
1417/VAT/443/487/06/MS
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1417/VAT/443/487/06/MS
Data
2006.06.14



Autor
Urząd Skarbowy w Otwocku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
import towarów
tranzyt


Pytanie podatnika
Dotyczy; Czy podlega podatkowi od towarów i usług na terenie kraju import towarów objęty tranzytem.


Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. /, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku, po rozpatrzeniu wniosku Firmy "XYZ" Spółka Jawna z dnia 17.03.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.

W dniu 17 marca 2006r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka dokonała, od dostawcy z kraju trzeciego, zakupu towaru udokumentowanego dwoma fakturami. Towary zostały odebrane w porcie w Hamburgu transportem zamawianym przez Spółkę. Na podstawie dokumentu T1 zostały przetransportowane transportem drogowym do magazynu celnego w Warszawie. Spółka posiada kserokopię dokumentu T1 i CMR na trasie przejazdu Hamburg - Warszawa. Towary zakupione na jedną z faktur zostały dopuszczone do obrotu na terenie kraju, na dowód czego Spółka posiada oryginał karty 8 dokumentu SAD. Pozostałe towary złożone zostały pod nadzorem celnym w magazynie celnym czasowego składowania w Warszawie, a następnie przeładowane na inny środek transportu i w niezmienionym stanie, po wydaniu z magazynu celnego, wywiezione na podstawie karnet TIR transportem drogowym do Azerbejdżanu. Spółka posiada oryginał CMR wystawiony przez firmę transportową. Dla tej części towaru Spółka XYZ wystawiła w dniu 17.02.06r. fakturę sprzedaży nr 04/06, gdzie na podstawie § 7d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. /, zastosowała obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku VAT. Przedmiotowa faktura sprzedaży wystawiona dla odbiorcy z Azerbejdżanu opatrzona została okrągłą pieczęcią służby celnej z datownikiem. Po wystawieniu ww. faktury Spółka uznała, iż zastosowano błędną stawkę podatku VAT oraz błędnie wskazano podstawę prawną zastosowanej stawki. W celu skorygowania nieprawidłowości, w dniu 28.02.06r. Spółka wystawiła fakturę korygującą nr 1/2006/KOR, w której zastosowana stawka 0% zastąpiona została stwierdzeniem "sprzedaż dokonana poza granicami kraju, nie podlega VAT".

Zdaniem strony, import towarów objęty został procedurą tranzytu, w której nastąpił również ich wywóz z terytorium kraju. Przedmiotowe towary należy więc traktować jako towary sprzedawane poza terytorium kraju i w związku z tym, nie podlegają VAT na terenie kraju.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm. / zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,2. eksport towarów,3. import towarów,4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W zaprezentowanym stanie faktycznym Podatnik dokonuje dwóch transakcji:1. nabycia towarów od kontrahenta z kraju trzeciego2. dostawy towarów niewspólnotowych na rzecz kontrahenta z Azerbejdżanu.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju jest importem towarów. Dokonując przywozu towarów zakupionych w państwie spoza Wspólnoty, a więc ich importu, podatnik musi dokonać rozliczenia podatku VAT z tego tytułu.

Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje zasadniczo z chwilą powstania długu celnego - art. 19 ust. 7 ustawy. Jest on również ściśle związany z miejscem importu towarów.

W art. 19 ust. 9 ustawy postanowiono, iż w przypadku importu towarów objętych procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat. Obowiązek ten powstaje więc z chwilą zrealizowania importu. Zatem w sytuacji, gdy towary objęte są procedurą tranzytu, obowiązek podatkowy powstanie w momencie, gdy zostaną wyjęte z tej procedury. Z przepisów zawartych w Rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny wynika, iż zakończenie procedury tranzytu następuje, gdy towary objęte tą procedurą otrzymują inne przeznaczenie celne. Wynika z tego, że opodatkowanie zawieszone jest do momentu zakończenia tych procedur, chyba że wcześniej zachodzi obowiązek uiszczenia opłat wspólnotowych, co rodzi obowiązek podatkowy w imporcie towarów. Zgodnie z Kodeksem Celnym Wspólnotowym towary importowane podlegają, co do zasady, cłu i innym opłatom importowym dopiero w momencie dopuszczenia do obrotu.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie, w którym zwolnił od podatku import towarów objętych procedurą tranzytu, składu celnego, przetwarzania pod kontrolą celną, pod warunkiem że na podstawie przepisów celnych nie powstał obowiązek uiszczenia cła - § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. /

Przez eksport towarów, stosownie do postanowień przepisu art. 2 pkt 8 ww. ustawy, rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz. Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 - 9 cyt. ustawy, w eksporcie towarów, w którym wywóz dokonywany jest z terytorium kraju przez dostawcę lub w jego imieniu, stawkę podatku 0% stosuje się pod warunkiem otrzymania, w określonych cytowanymi przepisami terminach, odpowiedniego dokumentu celnego, wystawionego przez określony w przepisach celnych urząd celny, potwierdzającego procedurę wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Ustawa z dnia 11 marca 2004r. Nie określa form dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Dokumentem potwierdzającym eksport towarów, stosowanym w przypadku przepływu towarów pomiędzy Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi, jest Jednolity Dokument Administracyjny ( SAD - karta SAD 3). W sytuacji, gdy zastosowane procedury celne nie przewidują możliwości posiadania przez podatnika potwierdzenia wywozu przez graniczny urząd celny Wspólnoty, wówczas należy uwzględnić inne dokumenty lub informacje, które by taki wywóz potwierdzały, np. faktura lub inny zastępujący ją dokument, potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione ze Wspólnoty.

Od 1 stycznia 2006r. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów / Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. / zaczął obowiązywać m.in. przepis § 7d, w którym postanowiono, iż dostawa towarów w składzie celnym, przywiezionych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, oraz dostawa towarów objętych procedurą składu celnego są opodatkowane stawką 0% VAT. Do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% rozporządzenie zawiera następujące warunki: dostawa towarów powinna być dokonana na rzecz podmiotu będącego podatnikiem podatku VAT, towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, a towary inne niż objęte procedurą składu celnego nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy, wyprowadzone ze składu celnego. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wprowadzonych do składu celnego będzie podlega zwolnieniu z VAT pod warunkiem, że towary przeznaczone są do odsprzedaży w składzie celnym podmiotowi będącemu podatnikiem VAT. Dodatkowo towary powinny znajdować się pod dozorem celnym i być ujęte w ewidencji towarowej.

Z przedstawionego stanu wynika, iż przedmiotowe towary niewspólnotowe, otrzymały przeznaczenie celne polegające na objęciu ich procedurą celną, tj. tranzycie oraz powrotnym wywozie towaru poza obszar celny Wspólnoty. Uwzględniając zatem ww. przepisy należy stwierdzić, iż w zaistniałym stanie faktycznym, nie wystąpił obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów sprowadzonych do kraju spoza terytorium Wspólnoty. Jak podaje podatnik, przedmiotowy towar nie został dopuszczony do obrotu na terytorium kraju, a w magazynie czasowego składowania złożony pod dozorem celnym jedynie w celu przeładunku, po czym w niezmienionym stanie na podstawie karnet TIR opuścił obszar Wspólnoty i przewieziony został do Azerbejdżanu.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w opisanym stanie faktycznym przepis § 7d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów / Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. / nie znajduje zastosowania, a dla towarów objętych procedurą tranzytu, obowiązek podatkowy powstaje w momencie, gdy zostaną spod niej wyjęte i dopuszczone do obrotu, czyli poza granicami kraju.

W związku z powyższym, stanowisko reprezentowane przez "XYZ" Spółka Jawna w piśmie z dnia 17 marca 2006r., jest więc prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj