Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rypinie
PDIO-415-21/24/06
z 26 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIO-415-21/24/06
Data
2006.09.26
Autor
Urząd Skarbowy w Rypinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
refundacja
wyposażenie
Pytanie podatnika
Dotyczy zaliczenia zakupionych narzędzi sfinansowanych ze środków Funduszu Pracy do kosztów uzyskania przychodów
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 7 lipca 2006r. (uzupełnionym 19.08.2006r.) o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia zakupionych narzędzi sfinansowanych ze środków Funduszu Pracy do kosztów uzyskania przychodów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. U Z A S A D N I E N I E Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w miesiącu kwietniu otrzymał Pan refundację z Powiatowego Urzędu Pracy przeznaczoną na doposażenie stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Zgodnie z zawartą umową za otrzymane środki w wysokości 12.000,00zł zakupiono narzędzia, wśród których jedno należy do środków trwałych. Pana zadaniem koszt zakupu narzędzi będzie kosztem uzyskania przychodu. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie, udzielając interpretacji w przedmiotowej sprawie, wyjaśnia: Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę, jako wolne od podatku oraz tych, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia. Z kolei z art. 11 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przychodami z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt. 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Powołana definicja przychodu ma charakter ogólny. Stosuje sie ją wszędzie tam gdzie przepis szczególny nie reguluje danej kwestii odmiennie. W pełni ma on zastosowanie jedynie wtedy, gdy przepisy szczególne nie przewidują odrębnego sposobu określenia momentu uzyskania i wysokości osiągniętego przychodu. Z powyższego wynika, że w przypadku przychodów osiąganych w wyniku działalności gospodarczej należy stosować przepis art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego z Powiatowego Urzędu Pracy nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt. 121 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.). W związku z tym należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazują, że otrzymana w/w refundacja stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast jako dotacja otrzymana na zakup środków trwałych nie powiększa przychodów z działalności gospodarczej pod warunkiem spełnienia kryteriów o których w przepisach art. 22a ? 22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. uznanie nabytego składnika za środek trwały i dokonanie odpisów amortyzacyjnych). Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a cytowanej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Z powyższego wynika, iż otrzymana kwota przeznaczona na zakup w/w narzędzi stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zaewidencjonował je Pan do kosztów uzyskania przychodów. Konsekwencją powyższego jest możliwość zastosowania do przedmiotowego stanu faktycznego zapisu art. 22 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...). Jak wynika z cytowanego wyżej przepisu art. 22 ust. 1, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku, wymaga łącznie spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że: 1. wydatek musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, 2. wydatek ten nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, wydatki sfinansowane środkami zaliczonymi uprzednio do przychodów, otrzymanymi przez Pana z Powiatowego Urzędu Pracy na zakup narzędzi (urządzenia nie zaliczane do środków trwałych) ? na podstawie cytowanego art. 22 ust. 1 ww ustawy, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli spełnione zostaną przesłanki definicji kosztów uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzn. wykazany zostanie związek poniesionego wydatku z przychodem, a wydatek ten jednocześnie nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy). Wobec powyższego stwierdzić należy, iż stanowisko wyrażone przez Pana w piśmie, dotyczące zaliczenia zakupionych narzędzi za otrzymane pieniądze z Powiatowego Urzędu Pracy po stronie kosztów jest prawidłowe. Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej) - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.