Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PP-OIO/443/161/06/ŁG/91867
z 28 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PP-OIO/443/161/06/ŁG/91867
Data
2006.08.28



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
miejsce świadczenia przy dostawie towarów
przemieszczanie towarów


Pytanie podatnika
Czy powyższe rozwiązanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami o podatku od towarów i usług.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2006 r. (data wpływu 05.07.2006 r.) znak: DK/435/2006, uzupełnionym pismami z dnia 18.07.2006 r. znak: DK/448/2006 i 24.07.2006 r. znak: DK/457/2006, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w pierwszej części pytania jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 05.07.2006 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka przyjęła do realizacji zamówienie na wykonanie konstrukcji stalowej dla komina pomocniczego na zlecenie firmy z siedzibą w Niemczech i posiadającą numer NIP unijny na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Podpisując umowę 08.05.2006 r. Spółka nie otrzymała oferty na montaż i demontaż tej konstrukcji wobec czego uznała, że będzie to wewnątrzwspólnotowa dostawa i zastosuje 0% podatku VAT po otrzymaniu dokumentów potwierdzających dostawę do firmy w Niemczech. Przed dokonaniem pierwszych wysyłek konstrukcji firma z Niemiec złożyła ofertę na montaż i demontaż wykonanej konstrukcji, którą to ofertę Spółka przyjęła i w najbliższym czasie będzie zawarta umowa. Biorąc pod uwagę, że miejscem świadczenia tj. usługi na majątku ruchomym są Niemcy, wobec czego wykonanie tych usług Spółka chce potraktować jako nie podlegające polskiej ustawie o podatku od towarów i usług a podatek ten zapłaci nabywca usługi.

Spółka w pismie z dnia 18.07.2006 r. wyjaśniła, iż umowa została zawarta ze Spółką i podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Spółki, natomiast kontrakt będzie realizowany przez Oddział w Niemczech. Przedmiotowe umowy są umowami odrębnymi. Spółka dokonuje sprzedaży i przemieszczenia towarów na rzecz kontrahenta z Niemiec. Oddział Spółki z siedzibą w Ludenscheid - Niemcy dokona montażu i demontażu konstrukcji stalowej. Oddział wystawi fakturę na montaż i demontaż przedmiotowej konstrukcji, natomiast Spółka wystawi fakturę VAT na wewnątrzunijną dostawę z 0% podatkiem VAT po spełnieniu wymaganych ustawą warunków.

Pytania Spółki:

Czy powyższe rozwiązanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Spółki:

Zdaniem Spółki zawarcie odrębnych umów pozwala na zastosowanie innych zasad dla dostawy wewnątrzunijnej i innych dla usługi wykonanej na ruchomym majątku na terenie Niemiec. Umowy na dostawy i montaż nie powinny być łączone, ponieważ spowoduje to konieczność zastosowania art. 22 ust. 1 pkt 2 i przeprowadzenia niezbędnych korekt faktur na dostawy wewnątrzunijne oraz ewidencji pod potrzeby podatku VAT. Łączenie umów jest niekorzystne również i z tego powodu, że klient może nie przyjąć korekt faktur i obowiązku zapłaty podatku w Niemczech jeżeli to nie będzie wynikało z umowy. Spółka rozważa możliwość przekazania umowy na montaż i demontaż komina do podpisania i realizacji przez oddział zarejestrowany w Niemczech pod potrzeby podatku od wartości dodanej i posiadający NIP unijny w Niemczech. Oddział z siedzibą w Ludenscheid rozlicza się z wszystkich podatków w Niemczech. Jeżeli Spółka przyjmie takie rozwiązanie to nie ma żadnych przeszkód aby dostawy konstrukcji potraktować jako wewnątrzunijną dostawę, a montaż i demontaż tej konstrukcji, której właścicielem będzie już kontrahent z Niemiec zostanie opodatkowany podatkiem od wartości dodanej w Niemczech przez nabywcę lub oddział. Transport konstrukcji do Niemiec będzie realizowany przez Spółkę co w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nie ma znaczenia, ale jeżeli umowy należy połączyć, to z art. 13 ust. 4 pkt 1 wynika, iż przemieszczanie towarów przez podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz a następnie ich montowanie nie jest wewnątrzwspólnotową dostawą. Spółka uważa, iż jeżeli transport dostawy będzie realizowany z zakładu Spółki na własny rachunek a następnie montowany przez Spółkę to jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa i nie należy łączyć tych umów. Reasumując Spółka uważa, iż w przedstawionym stanie faktycznym dostawy konstrukcji do kontrahenta z Niemiec są wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, natomiast usługa montażu i demontażu powinna być rozliczona przez oddział lub kontrahenta niemieckiego.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do przepisu art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz (art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Tak więc w przypadku dostawy towarów montowanych (instalowanych) przez dostawcę lub podmiot działający na jego rzecz, miejscem dostawy jest miejsce montażu (instalacji) towaru. Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż zarówno umowa dotycząca dostawy konstrukcji stalowej jak i jej montażu oraz demontażu została zawarta przez Spółkę, natomiast montaż i demontaż przedmiotowej konstrukcji będzie dokonany przez Oddział w Niemczech. W momencie wysyłki konstrukcji stalowej wiadomo było, iż ww. konstrukcja zostanie montowana i zdemontowana przez Oddział Spółki na terytorium Niemiec. Zatem w przedmiotowym przypadku znajduje zastosowanie przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego wywóz konstrukcji stalowej z terytorium kraju w wykonaniu dostawy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemcy) w przypadku, gdy ma być ona montowana i demontowna przez Oddział Spółki nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, natomiast miejscem dostawy (opodatkowania całej transakcji) jest miejsce, w którym towary są montowane oraz demontowane, tj. terytorium Niemiec.

Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika w zakresie pytanie pierwszego jest nieprawidłowe.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj