Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
PP/443-53/2006
z 25 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-53/2006
Data
2006.10.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
maszyny rolnicze
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
prawo do odliczenia


Pytanie podatnika
Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu paliwa do kombajnu rolniczego oraz paliwa, zużywanego przez ciągniki rolnicze oraz kombajn, a dostarczanego wcześniej do gospodarstwa i magazynowanego w zbiornikach?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16.08.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kwestii czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu paliwa do kombajnu rolniczego oraz paliwa dostarczanego do gospodarstwa i magazynowanego w zbiornikach jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 28.08.2006r. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Strona złożyła pismo uzupełniające w dniu 05.09.2006r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiono następujący stan faktyczny:
Strona prowadząc gospodarstwo rolne o powierzchni 80 hektarów wykorzystuje w nim kombajn rolniczy. Kombajn jest pojazdem nie posiadającym dowodu rejestracyjnego, a tylko numer fabryczny maszyny. W okresie żniw Strona zużywa do kombajnu około 200 litrów oleju napędowego dziennie. Z uwagi na odległość najbliższej stacji paliw od gospodarstwa (ok. 12 km), Strona nie tankuje paliwa do kombajnu na stacji paliw lecz zakupuje je w hurtowni. Paliwo to jest dostarczane do gospodarstwa i wlewane do zbiorników zbiorczych w ilości 1500-2000 litrów na okres tygodnia. Wnioskodawczyni wyjaśnia, iż w czasie żniw nie ma czasu na codzienne tankowanie paliwa na stacji paliw ze względu na czas przejazdu kombajnu (21 km/h). Faktury dokumentujące zakup paliwa nie posiadają numeru rejestracyjnego, gdyż kombajn numeru tego nie posiada, nie ma też numeru rejestracyjnego na fakturach dokumentujących zakup paliwa wlewanego do zbiorników zbiorczych, które następnie wykorzystywane jest do kombajnu i ciągników rolniczych.

Strona pyta czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu paliwa do kombajnu rolniczego oraz paliwa dostarczanego do gospodarstwa i magazynowanego w zbiornikach.

Według stanowiska Wnioskodawczyni - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu paliwa w opisanej wyżej sytuacji.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje:

Zgodnie z § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798 ze zm.), faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu.

Przepis ten dotyczy samochodów oraz innych pojazdów samochodowych.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) definiuje poszczególne kategorie samochodów; zawiera również definicję pojazdu samochodowego w art. 2 pkt 33, zgodnie z którym jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Z powyższego wynika zatem, iż przepisy ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie traktują ciągnika rolniczego jako pojazdu samochodowego. Biorąc pod uwagę fakt, że także kombajn rolniczy porusza się z prędkością nie przekraczającą 25 km/h (osiąga prędkość 21 km/h) oraz, że nie posiada numeru rejestracyjnego - również nie jest traktowany jako pojazd samochodowy.
Tak więc odnosząc powyższe uregulowania prawne do stanu faktycznego niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż ciągnik rolniczy oraz kombajn rolniczy nie są samochodami, ani też innymi pojazdami samochodowymi.

Wobec powyższego faktury dokumentujące sprzedaż paliwa wlewanego do baku kombajnu, ciągnika rolniczego bądź do zbiornika znajdującego się terenie gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni, z którego zgromadzone tam paliwo następnie wykorzystywane jest do napędu używanych w gospodarstwie ciągników rolniczych lub kombajnu nie muszą zawierać numeru rejestracyjnego ciągnika rolniczego; w przypadku kombajnu rolniczego numer taki nie istnieje.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz 124.
Reasumując, Strona ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur, o których mowa wyżej.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj