Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-255b/06/LS
z 14 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-255b/06/LS
Data
2006.09.14
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia z tytułu importu towarów
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
badania kliniczne
faktura VAT
faktura wewnętrzna
import towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe
substytucja
zakup towarów
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy w opisanym przypadku faktura od dostawcy z kraju członkowskiego WE dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez przedstawiciela handlowego na rzecz Strony może być podstawą do wystawienia przez nią faktury wewnętrznej z uwzględnieniem zwolnienia od podatku od towarów i usług?
P O S T A N O W I E N I E
W związku z tym Strona zwróciła się z zapytaniem, czy w opisanym przypadku faktura od dostawcy z kraju członkowskiego WE dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez przedstawiciela handlowego na rzecz Strony, w której jest Ona wskazana jako odbiorca towaru, może być podstawą do wystawienia przez nią faktury wewnętrznej z uwzględnieniem zwolnienia od podatku od towarów i usług Na podstawie art. 57 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwolniony od podatku jest import nieprodukowanych na terytorium kraju substancji biologicznych lub chemicznych, nadających sie głównie do celów naukowych, przywożonych w ilościach, które nie wskazują na przeznaczenie handlowe. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 ww. artykułu powyższe zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że towary są przeznaczone dla instytucji publicznych, których podstawową działalnością jest edukacja lub prowadzenie badań naukowych, albo dla wydzielonych jednostek tych instytucji, jeżeli podstawową działalnością tych jednostek jest prowadzenie badan naukowych lub edukacja. W myśl art. 44 pkt 2 ustawy również wewnątrzwspólnotowe nabycie takich substancji w ww. warunkach korzysta ze zwolnienia od podatku. Należy podkreślić, iż na podstawie wymienionych przepisów zwolniony od podatku został wyłącznie odpowiednio import oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie określonych w nich towarów. Dalsza ich dostawa (odsprzedaż) na terytorium kraju (Polski) nie podlega więc zwolnieniu. Przy tym w myśl ww. przepisów jest bez znaczenia, kto dokonuje importu lub wewnątrzwspónotowego nabycia tych towarów. Istotne natomiast jest, obok innych okoliczności, aby były one przeznaczone dla instytucji publicznej, której podstawową działalnością jest edukacja lub prowadzenie badań naukowych. Jedynie więc w przypadku gdy Strona dokonuje importu bądź wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych substancji, występując w charakterze podatnika podatku od towarów i usług obowiązanego do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu, może skorzystać z określonego ww. przepisami zwolnienia od podatku. Jednocześnie należy zauważyć, iż przepisy te mają charakter bezwzględnie obowiązujący, co oznacza, iż w przypadku ziszczenia się określonych w nich przesłanek dana czynność podlega zwolnieniu z mocy prawa, bez względu na wolę podatnika w tym zakresie. Wskazać w tym miejscu należy, iż przez import towarów rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Natomiast przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się w myśl art. 9 ust. 1 nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu wymieniony przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywca oraz dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, (tj. osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobą fizyczną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą określoną w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. Jak z powyższego wynika, aby czynność stanowiła wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, łącznie winny zostać spełnione następujące warunki: winno dojść do nabycia przez nabywcę prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, towary w wyniku dostawy, której konsekwencją jest nabycie, winny zostać wysłane (przetransportowane) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu, nabywca towarów winien być podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, dostawca towarów winien być podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik winien stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy wystawić fakturę wewnętrzną. Sam fakt wskazania na fakturze wystawionej przez zagranicznego dostawcę Strony jako ostatecznego odbiorcy towarów jest więc niewystarczający w świetle cytowanych przepisów do uznania, iż to na niej jako podatniku podatku od towarów i usług ciąży obowiązek podatkowy z tytułu ich importu bądź wewnątrzwspólnotowego nabycia, a w konsekwencji, iż przysługuje jej omawiane zwolnienie od podatku. Ww. okoliczność nie zmienia bowiem faktu, iż nabywcą (importerem) tych towarów, na zamówienie Strony, jest autoryzowany przedstawiciel handlowy i to on przy zachowaniu ww. warunków skorzystać może ze zwolnienia oraz to na nim ciąży obowiązek udokumentowania dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów fakturą wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy. Tylko w przypadku gdyby przedstawiciel handlowy działał w charakterze pośrednika (agenta) Strony, jej stanowisko należałoby uznać za prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.