Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/75/06
z 7 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/75/06
Data
2006.08.07



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Podatnik

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji


Słowa kluczowe
łączenie spółek
łączenie spółek przez przejęcie
podmiot uprawniony
podmiotowość podatkowa
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
sukcesja uniwersalna
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
Czy "nowy" podmiot powstały po przejęciu przez spółkę akcyjną sp. z o.o. będzie miał prawo do indywidualnego korzystania z przysługującej spółce pomocy publicznej zgodnie z posiadanymi zezwoleniami na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nawet w przypadku, gdy wyodrębniona jednostka posiadająca dzisiaj uprawnienia utraci prawo do pomocy publicznej z przyczyn określonych w przepisach?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 17 ust. 1 pkt 34, art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku spółki z dnia 25.05.2006 r. (...) o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej uznania, czy "nowy" podmiot powstały po przejęciu przez spółkę T. S.A. spółki T. P. sp. z o.o. będzie miał prawo do indywidualnego korzystania z przysługującej spółce pomocy publicznej zgodnie z posiadanymi zezwoleniami na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nawet w przypadku, gdy wyodrębniona jednostka posiadająca dzisiaj uprawnienia np. T. lub T. P. utraci prawo do pomocy publicznej z przyczyn określonych w przepisach, postanawia uznać że, w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 25.05.2006 r. (...) spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej uznania, czy "nowy" podmiot powstały po przejęciu przez spółkę T. S.A. spółki T. P. sp. z o.o. będzie miał prawo do indywidualnego korzystania z przysługującej spółce pomocy publicznej zgodnie z posiadanymi zezwoleniami na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nawet w przypadku, gdy wyodrębniona jednostka posiadająca dzisiaj uprawnienia np. T. lub T. P. utraci prawo do pomocy publicznej z przyczyn określonych w przepisach. Spółka, przedstawiając stan faktyczny sprawy, podaje, że posiada wydane po dniu 1.01.2001 r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W 2005 r. nabyła całość udziałów w spółce z o.o. T. P., która posiada wydane po dniu 1.01.2001 r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zarządy obu spółek w celu konsolidacji organizacji i zarządzania, efektywności gospodarczej oraz przejrzystości w transakcjach z jednostkami zależnymi kapitałowo i personalnie rozważają możliwość rozpoczęcia w 2006 r. procesu połączenia obu spółek. Do ww. wniosku spółka załączyła kserokopie udzielonych ww. Spółkom zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych wraz z kserokopiami decyzji zmieniających te zezwolenia oraz kserokopię pisma Agencji Rozwoju Przemysłu S. A w Warszawie z dnia 26.04.2006 r. stanowiące odpowiedź na zapytanie spółki w sprawie skutków formalno-prawnych związanych z sukcesją posiadanych przez obie spółki zezwoleń na prowadzenie działalności w TSSE i KSSE. W tak przedstawionym stanie faktycznym spółka stawia pytanie, czy "nowy" podmiot powstały po przejęciu przez spółkę T. S.A. spółki T. P. sp. z o.o. będzie miał prawo do indywidualnego korzystania z przysługującej spółce pomocy publicznej zgodnie z posiadanymi zezwoleniami na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nawet w przypadku, gdy wyodrębniona jednostka posiadająca dzisiaj uprawnienia np. T. lub T. P. utraci prawo do pomocy publicznej z przyczyn określonych w przepisach. W tak przedstawionym stanie faktycznym spółka uważa, że będzie miała prawo do indywidualnego korzystania z przysługującej spółce pomocy publicznej zgodnie z posiadanymi zezwoleniami na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nawet w przypadku, gdy wyodrębniona jednostka posiadająca dzisiaj uprawnienia np. T. lub T. P. utraci prawo do pomocy publicznej z przyczyn określonych w przepisach.

Wnioskująca podała, że analizy potencjalnej transakcji spółka dokonała w oparciu następujące przepisy prawa gospodarczego i podatkowego:

  • Kodeks spółek handlowych (...),
  • ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych (...),
  • ustawę - Ordynacja podatkowa (...),
  • ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (...),
  • ustawę o podatku od towarów i usług (...),
  • ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych (...).

Z treści wniosku wynika, iż zarządy ww. spółek przewidują, że przejęcie spółki T. P. przez spółkę T. (spółka przejmująca) nastąpi poprzez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą za akcje, które spółka przejmująca wyda wspólnikom spółki przejmowanej lub też bez wydawania takich akcji na podstawie art. 515 kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z art. 494 kodeksu spółek handlowych spółka przejmująca albo spółka nowozawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Dotyczy to w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się, chyba, że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Z powyższego spółka wywodzi twierdzenie, iż podmiot powstały po połączeniu spółek T. i T. P. powinien co do zasady, w drodze sukcesji generalnej, przejąć wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowych spółek. Wymienione wyżej spółki zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, odpowiednio w tarnobrzeskiej i katowickiej, uzyskały po dniu 1.01.2001 r. Zatem, w myśl art. 494 kodeksu spółek handlowych, który stanowi, że omawianą zasadę stosuje się do koncesji zezwoleń oraz ulg przyznanych po dniu wejścia w życie ustawy, zezwolenia te podlegały będą sukcesji. Tezę tę, zdaniem spółki, potwierdza również przepis art. 93 § 1 wskazanej wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym osoba prawna powstała w wyniku łączenia się spółek kapitałowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten stosuje się również w razie przejęcia danej spółki przez inną. Udogodnienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej mają charakter zwolnień podatkowych, zatem jako takie podlegają uregulowaniom ustawy - Ordynacja podatkowa, o ile w poszczególnych ustawach podatkowych nie zawarto innych rozwiązań. Przez przepisy prawa podatkowego, zdaniem spółki, rozumieć należy "wszelkie akty, z których wynikają prawa lub obowiązki o charakterze podatkowym, a zatem również pojęcie sukcesji powinno się w tym przypadku interpretować szeroko". Spółka uważa, iż skoro nie istnieją szczególne uregulowania w zakresie przejścia prawa do zwolnienia podatkowego w ramach SSE, to uznać należy, że znajdą tutaj zastosowanie wskazane wyżej normy ogólne ustawy - Ordynacja podatkowa i prawo do zwolnień podatkowych w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE nadal będzie przysługiwało sukcesorom, co potwierdza Zarząd TSSE w Tarnobrzegu pismem z dnia 26.04.2006 r., którego kserokopię załączono do wniosku. Wnioskująca wskazuje, iż w powołanej wyżej ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych również brak jest unormowań w zakresie skutków połączenia spółek jako przyczyna cofnięcia lub wygaśnięcia zezwolenia. Rozszerzające interpretowanie tych postanowień, według spółki, należy uznać za niedopuszczalne.

Odnosząc się do powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Podatnikiem, zgodnie z normą zawartą w art. 7 § 1 wskazanej powyżej ustawy - Ordynacja podatkowa jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, przy czym zgodnie z art. 5 ust. 2 tej ustawy, ustawy podatkowe modą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1. Wskazana wyżej ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w myśl postanowień art. 1 ust. 1 reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami" . Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W stanie faktycznym opisanym przez spółkę w zapytaniu, podatnikiem, jako osoba prawna, będzie "nowa" spółka powstała w wyniku połączenia wymienionych w zapytaniu spółek, w związku z czym ze zwolnień podatkowych zapisanych we wskazanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może korzystać spółka jako podatnik, a nie wyodrębniona organizacyjnie jednostka spółki. Tak samo uprawnienia do pomocy publicznej może utracić spółka, a nie wyodrębniona organizacyjnie jednostka spółki. Z powyższego wynika, że w przypadku, gdy spółka (nie jednostka organizacyjna spółki) utraci prawo do korzystania z pomocy publicznej, utraci tym samych prawo do zwolnień podatkowych, bowiem w myśl wskazanego art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa, stanowi pomoc publiczną.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj