Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-81/06/IS
z 20 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-81/06/IS
Data
2006.10.20



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
skład celny
sprzedaż towarów


Pytanie podatnika
Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego spółka może dokonać sprzedaży towaru zakupionego w Korei, innej spółce polskiej, który nie został dopuszczony do obrotu (oclony), oraz czy transakcja ta może być potraktowana jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko firmy przedstawione we wniosku z dnia 21.08.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 11.10.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług tj. w sprawie sprzedaży towaru będącego na składzie celnym, który nie został dopuszczony do obrotu jako sprzedaż poza granicami kraju na rzecz innej polskiej spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.08.2006 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek z dnia 21.08.2006 r., firmy .... , o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11.10.2006 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

Spółka zakupiła towar w Korei. Kontener z towarem nie przekroczył granicy Rzeczpospolitej Polskiej - stoi w Gdyni, na placu celnym bazy kontenerowej. Spółka zamierza odsprzedać towar innej spółce polskiej jako sprzedaż poza granicami kraju.

Zapytanie:

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego spółka może dokonać sprzedaży towaru zakupionego w Korei, innej spółce polskiej, który nie został dopuszczony do obrotu (oclony), oraz czy transakcja ta może być potraktowana jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Własne stanowisko w sprawie:

Podatnik uważa, iż możliwa jest sprzedaż towaru przed dopuszczeniem go do obrotu jako sprzedaż poza granicami kraju. Udokumentowaniem tej sprzedaży byłaby zwykła faktura. Zdaniem podatnika zgodnie z zasadą terytorialności, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega jedynie sprzedaż towarów na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, natomiast sprzedaż poza granicami kraju wyłączona jest spod tego podatku. Kontener z towarem, który stoi na nabrzeżu portu w Gdyni zostaje zafakturowany innej spółce polskiej wraz z następującymi dokumentami towarzyszącymi: konosamentem; kopią pierwotnej faktury handlowej; kopią listy towarowej (packing list); kopią świadectwa pochodzenia; certyfikatami CE. Na fakturze zawarte zostają następujące uwagi dodatkowe: numer konosamentu; numer kontenera; umiejscowienie kontenera (plac celny baza kontenerowa Gdynia); numer listy towarowej (PACKING LIST); numer świadectwa pochodzenia. Zatem, opisaną transakcję, w której towar nie przekroczy granicy Rzeczpospolitej Polskiej, należy potraktować jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena prawna:

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ze względu na fakt, iż pojęcie "terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" nie zostało doprecyzowane - należy uznać, iż ustawa pojęciem tym posługuje się w znaczeniu określonym w innych ustawach, zwłaszcza w ustawie z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz.U. Nr 78, poz. 461 ze zm.). Zgodnie z powołaną ustawą granicą państwową jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną, oddzielającą terytorium państwa polskiego od terytoriów innych państw i od morza pełnego. Obszary, nad którymi Rzeczypospolita sprawuje swoje zwierzchnictwo stanowią - w rozumieniu ustawy o ochronie granicy państwowej - jej terytorium. Zatem skład celny, zgodnie z definicją terytorium Rzeczypospolitej polskiej zawartą w powołanej ustawie, jest na potrzeby ustawy z dni 11 marca 2004 r. traktowany jako terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z prawem wspólnotowym, składem celnym jest każde miejsce zaakceptowane przez organy celne i podlegające ich kontroli, w którym towary mogą być składowane zgodnie z ustalonymi warunkami.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wobec powyższego sprzedaż towarów na terenie składu celnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dokonywana na terytorium kraju. Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie przewidują jakiegokolwiek rozróżnienia, jeżeli chodzi o opodatkowanie dostawy towarów z terenu składu celnego w porównaniu z dostawą z jakiegokolwiek innego miejsca położonego na obszarze Polski.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż przedmiotowa transakcja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Podatnika przedstawionego we wniosku i stwierdza, iż odsprzedaż towaru zakupionego w Korei, znajdującego się w składzie celnym, który nie został dopuszczony do obrotu - zgodnie z wyżej cyt. przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem możliwa jest sprzedaż towaru innej spółce polskiej, ale jako podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj