Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PP/443-37/06/AK
z 25 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-37/06/AK
Data
2006.10.25



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
faktura VAT
import usług
miejsce świadczenia usług
usługi budowlane


Pytanie podatnika
Jak zafakturować roboty budowlane, polegające na budowie domów we Francji oraz czy nabywane w związku z tymi usługami towary i usługi od kontrahentów francuskich należy traktować jako import usług ?.


POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 30 sierpnia 2006r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wystawiania faktur i importu usług w związku z realizacją robót budowlanych polegających na budowie domów we Francji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 30 sierpnia 2006r. zwrócił się Pan o udzielenie interpretacji w sprawie wystawiania faktur i importu usług w przypadku realizacji usług budowlanych polegających na budowie domów we Francji.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych wykonywanych na terenie kraju i za granicą. W lutym 2006r. podpisana została umowa z kontrahentem we Francji na realizację robót budowlanych polegających na budowie domów w stanie surowym na terenie Francji. W związku z powyższym podatnik dokonał rejestracji do podatku VAT UE w Polsce. Kontrahent francuski jest również unijnym podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Przepisy francuskie zobligowały podatnika do zarejestrowania się jako podatnika podatku od wartości dodanej we Francji. Za wykonane usługi wystawiane są faktury z unijnym nr NIP oraz podatkiem obowiązującym we Francji wraz z adnotacją, że podatek od wartości dodanej zostanie rozliczony we Francji i tam jest rozliczany. Z chwilą nadania numeru dla identyfikacji podatkowej we Francji podawany jest również ten numer. Faktury ujmowane są w ewidencji sprzedaży VAT w wartości netto oraz w poz. 21 deklaracji VAT-7.

W związku z wykonywaniem tych robót budowlanych nabywane są towary i usługi od francuskich kontrahentów (m. in. za doradztwo podatkowe, zakup kart telefonicznych, za zużycie energii elektrycznej i gazu w domach wynajmowanych do zakwaterowania pracowników oraz zakup ubezpieczeń), które są rozliczane we Francji wg tam obowiązujących przepisów podatkowych.

    Pytania podatnika są następujące:
  • 1/ Czy prawidłowo wystawiane są faktury dla kontrahenta francuskiego?
  • 2/ Czy zakupione tam usługi należy traktować jako import usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku VAT?

Stanowisko podatnika:
Zdaniem podatnika faktury dla kontrahenta francuskiego wystawiane są prawidłowo, ponieważ przepisy odnośnie miejsca świadczenia usług zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie są spójne z przepisami obowiązującymi we Francji.Jeśli chodzi o import usług to zdaniem podatnika w/w usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce i nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych z tytułu importu usług.Ponadto podatnik nadmienia, że we Francji nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zamieszkania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje:
Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnych sprawach stwierdza się, co następuje: Zgodnie z przepisem art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Oznacza to, że w celu ustalenia, czy świadczenie określonych usług, podlega opodatkowaniu na terytorium Polski, konieczne jest ustalenie miejsca ich świadczenia. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności –miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady w/w ustawa z 11.03.2004r. przewiduje szereg wyjątków. Jeden z nich określa przepis art. 27 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usług architektów i nadzoru budowlanego. Miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Z przepisu tego wynika, że usługi te są opodatkowane zawsze w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu wykonywana jest usługa, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie wykonywane są te usługi. Zasada ta ma jednak zastosowanie tylko gdy usługa związana jest z konkretną nieruchomością, która da się zlokalizować co do miejsca jej położenia.

Jeżeli polski podatnik podatku od towarów i usług świadczy usługi budowlane związane z nieruchomościami w innym państwie, usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce lecz w państwie położenia nieruchomości – zgodnie z tamtejszym prawem. Obrót z tego tytułu powinien być jednak wykazany w składanej w Polsce deklaracji VAT-7 w rubryce 21.

Obowiązek wystawiania faktur VAT wynika z przepisu art. 106 ust. 1 w/w ustawy z 11.03.2004r., który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Ust. 2 artykułu 106 określa, że przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania oraz dane jakie powinna zawierać faktura, o której mowa w w/w art. 106 ust. 2 reguluje przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798 ze zm. )

Zgodnie z ust. 1 w/w paragrafu przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze. Natomiast z ust. 2 w/w paragrafu wynika, że faktury o których mowa w ust. 1 , powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zasady te stosuje się tylko wówczas, gdy podatnik wystawiający fakturę nie jest zarejestrowany, w którymś z tych krajów na potrzeby podatku VAT lub podatku o podobnym charakterze.
W rozpatrywanej sprawie oznacza to, że opisane przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na terytorium Francji, tym samym pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W takim przypadku zarówno stawka podatku, jak i sposób rozliczenia winny być dokonane w oparciu o przepisy francuskiej ustawy o podatku od wartości dodanej.

Natomiast odnośnie pytania dotyczącego poniesionych we Francji kosztów, w związku z wykonywanymi tam usługami budowlanymi i zaliczenia ich do importu usług - w przedstawionym stanie faktycznym kluczowym znaczeniem dla zaliczenia wykonanej usługi do importu usług jest ustalenie miejsca świadczenia usługi, które jest zarazem miejscem opodatkowania transakcji. Miejsce świadczenia usług uregulowane zostało w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług , jako miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy.

W przypadku usług wymienionych na wstępie, zastosowanie znajdzie przepis ogólny wyrażony w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju innego niż Polska - a zatem miejscem opodatkowania transakcji będzie miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. W tej sytuacji nie dochodzi zatem do importu usług , a co za tym idzie nie wykazuje się powyższych transakcji w deklaracji podatkowej VAT-7 i nie wystawia się faktury wewnętrznej.

Biorąc pod uwagę powyższe, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdza się, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
W podsumowaniu tutejszy organ informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14 b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł. od zażalenia i po 0,50 zł. od każdego załącznika zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( tekst jednolity z 2004r. Dz. U. Nr 253 poz. 2532 ze zm. )



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj