Interpretacja Urzędu Celnego w Gdyni
321000-RPA-9104-15b/06/WS
z 15 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
321000-RPA-9104-15b/06/WS
Data
2006.09.15



Autor
Urząd Celny w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
ogrzewanie
olej napędowy
olej opałowy
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy wykorzystanie oleju opałowego zamiast oleju napędowego do suszenia wnętrza kontenerów, po umyciu, przy pomocy nagrzewnicy zasilanej olejem opałowym, w której olej opałowy spalany jest bezpośrednio, dostarczając ciepło, nie stanowi naruszenia przepisów zawartych w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 w związku z art. 14a § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn. zm.), art. 62, art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) w związku z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87 poz. 825 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 19.06.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu), uzupełniony w dniu 28.06.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu), w kwestii dopuszczalności zakupu oleju opałowego z zastosowaniem obniżonej stawki akcyzy w celu użycia zamiast oleju napędowego do suszenia wnętrza kontenerów przy pomocy nagrzewnicy zasilanej olejem opałowym

postanawiam uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego dotyczącego niniejszego zagadnienia stwierdzam, iż stanowisko Państwa należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3% (art. 62 ust. 2).

W myśl art. 65 ust. 1 w/w ustawy stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Przepis art. 65 ust. 1a wskazanej wyżej ustawy stanowi, iż w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi: dla olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, natomiast dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Z kolei przepis art. 65 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy zawiera delegację do obniżenia przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia stawek określonych w art. 65 ust. 1. Przepis § 3 wydanego na podstawie tej delegacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87 poz. 825 z późn. zm.) określił stawkę akcyzy w wysokości 232 zł za 1.000 litrów, stosowaną dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe bez względu na symbol PKWiU, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy temperaturze 350° C lub których gęstość w temperaturze 15 C jest niższa od 890kg/m3 w przypadku, gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, oraz stawkę 60 zł od 1.000 kg dla pozostałych olejów napędowych, w przypadku, gdy dotyczą oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe.

Zarówno ustawa o podatku akcyzowym w art. 65, jak i rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego w § 3 posługują się pojęciem olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, do których mają zastosowanie obniżone stawki akcyzy. Kluczowe jest tutaj pojęcie "celów opałowych", które nie jest w omawianych aktach prawnych szczegółowo zdefiniowane. W konsekwencji należy odnieść się w tym zakresie do potocznego znaczenia tego pojęcia. Na konieczność takiego sposobu ustalania treści pojęć zawartych w przepisach prawa podatkowego wskazuje wiele orzeczeń sądów administracyjnych, w szczególności wyrok NSA z dnia 26.05.2003r. sygn. akt III S.A. 2551/01, Biul. Skarb. 2003/6/23, w którym sąd wskazał, że skoro: "przepis ten nie zawiera definicji tych pojęć, zatem należy mieć na względzie potoczne ich znaczenie". Zgodnie z definicjami zawartymi w słowniku języka polskiego PWN pojęcie "opał" oznacza to, czym się pali (np. w piecu), materiał służący do ogrzewania, zaś pojęcie "opałowy" to dotyczący opału, handlu opałem, służący do opalania. Biorąc zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, iż "cel opałowy" spełniony zostanie w każdym takim przypadku, gdy zużywany olej służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania itp. Wykładnia literalna omawianych przepisów każe przyjąć, iż mamy tu do czynienia z procesem technologicznym polegającym na spalaniu oleju opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do celów grzewczych, np. ogrzewania różnego rodzaju pomieszczeń, co wiąże się z użycia do tego celu urządzeń grzewczych, przez które zdaniem organu celnego należy rozumieć urządzenia zasilane olejem opałowym, służące do wytwarzania energii cieplnej, jak i wszystkie połączone z nim urządzenia, poprzez które rozprowadzona jest energia cieplna, w szczególności przewody ciepłownicze, grzejniki itp.

Zużyciem oleju na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania oleju opałowego na energię cieplną.

Wskazana przez Państwa nagrzewnica olejowa, w której olej jest spalany bezpośrednio dostarczając ciepło - bez wątpienia jest urządzeniem grzewczym, w konsekwencji zużycie oleju opałowego w takim urządzeniu można uznać za przeznaczenie tego oleju na cele opałowe, bowiem przedmiotowa nagrzewnica jest urządzeniem, którego podstawową funkcją jest wytwarzanie energii cieplnej służącej do celów grzewczych. W konsekwencji zachodzi przesłanka do tego, aby pracę wymienionej przez Państwo nagrzewnicy zakwalifikować jako wykorzystywanie oleju opałowego do celów opałowych w rozumieniu art. 65 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj