Interpretacja Ministra Finansów
DD7-033-146/KA/06/1751
z 19 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD7-033-146/KA/06/1751
Data
2006.10.19



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
Dania
maszyny rolnicze
należności licencyjne
urządzenie przemysłowe


Pytanie podatnika
czy powstaje obowiązek pobrania podatku dochodowego przez płatnika w Polsce w wysokości 5% z uwagi na wypożyczonie maszyny rolniczej od kontrahenta z Danii ?


Działając na podstawie art. 14 e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień art. 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz.U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368; dalej: Konwencja ),


Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia b.r., dotyczące opodatkowania przez Spółkę należności z tytułu korzystania z maszyny rolniczej wypłacanych podmiotowi z siedzibą w Danii.



Uzasadnienie


Dnia 14 kwietnia 2006 r., do Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek spółki Spółki X Sp. z o.o.(dalej: Spółka) o udzielenie pisemnej interpretacji na podstawie wyżej wymienionej Konwencji.


Zgodnie z art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organem właściwym w sprawie wydawania pisemnych interpretacji w indywidualnych sprawach, w których nie toczyło się i nie toczy postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyłącznie w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej jest Minister właściwy do spraw finansów publicznych.


W związku z tym, stosownie do art. 170 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego przekazał wniosek Spółki Ministrowi Finansów do załatwienia zgodnie z właściwością.


Jak wynika ze stanu faktycznego, który został przedstawiony we wniosku z dnia 14 kwietnia 2006 r., Spółka prowadzi działalność rolniczą. Do prowadzenia prac polowych Spółka wypożyczyła maszynę od kontrahenta z Danii. Tytułem wynagrodzenia, za korzystaniez maszyny, Spółka zobowiązana była wypłacić pewną kwotę.


W tak przedstawionym stanie faktycznym pojawiła się wątpliwość interpretacyjna, która powstała w związku z wykładnią gramatyczną art. 12 Konwencji i sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy zapłata za używanie maszyny rolniczej stanowi należność licencyjną.


W ocenie Spółki zapłata za używanie maszyny rolniczej nie stanowi należności licencyjnejw rozumieniu art. 12 ust. 3 Konwencji, z uwagi na to, że maszyna rolnicza nie może być uważana zarówno za urządzenie przemysłowe (wykorzystywana jest w rolnictwie), jak też nie jest urządzeniem handlowym ani nie jest urządzeniem naukowym. Wydzierżawienie maszyny rolniczej przez podmiot z Danii należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej i zgodnie z artykułem 7 Konwencji dochód ten nie podlega opodatkowaniu w Polscew przypadku osoby prawnej posiadającej siedzibę w Danii.


Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej updop), w brzmieniu znajdującym zastosowanie w rozpatrywanej sprawie, podatek od dochodu podatników, którzy nie mają na terytorium RP siedziby lub zarządu, a osiągają tutaj dochód z tytułu przychodów uzyskanych miedzy innymi za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, ustala się w wysokości 20%. Przepisu tego w myśl art. 21 ust. 2 updop nie stosuje się, jeżeli umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, zawarta z krajem, na terytorium którego podatnik ma siedzibę, stanowi inaczej. W rozpoznawanej sprawie przepisem szczególnym w stosunku do postanowień art. 21 ust. 1 updop jest art. 12 ust. 2 i 3 Konwencji.


Z art. 12 ust.1 Konwencji wynika, że należności licencyjne powstające w Polsce i wypłacane osobie uprawnionej, mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Danii, podlegają opodatkowaniu tylko w Danii. Jednakże takie należności mogą być opodatkowane takżew Polsce tj. w państwie, w którym powstały i zgodnie z prawem polskim, z tym że podatek nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych należności a odbiorca musi być właścicielem przedmiotowych należności licencyjnych (art. 12 ust. 2 Konwencji).


Z art. 12 ust.1 Konwencji wynika, że należności licencyjne powstające w Polsce i wypłacane osobie uprawnionej, mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Danii, podlegają opodatkowaniu tylko w Danii. Jednakże takie należności mogą być opodatkowane takżew Polsce tj. w państwie, w którym powstały i zgodnie z prawem polskim, z tym że podatek nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych należności a odbiorca musi być właścicielem przedmiotowych należności licencyjnych (art. 12 ust. 2 Konwencji).


Zakres przychodów objętych opodatkowaniem na podstawie art. 12 ust. 3 Konwencji jest węższy w stosunku do art. 21 ust. 1 pkt 1 updop zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają "przychody z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how)".


Jednakże zarówno przepisy ustawy o podatku od osób prawnych jak również postanowienia Konwencji nie zawierają definicji urządzenia przemysłowego.


Zatem aby wyjaśnić sens tego pojęcia należy sięgnąć do języka potocznego wyrażonego w określeniach słownikowych (por. uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6.12.1996 r., sygn. akt III SA 1091-1092/94, publ. LEX nr 27418, Glosa 1998, nr 9, s. 31, Monitor Prawniczy 1998, nr 6, s. 237). I tak, wg według "Słownika Języka Polskiego" (PWN Warszawa 1996 r., tom III, str. 575) urządzenie jest rodzajem mechanizmu lub zespołem elementów, przyrządów, służącym do wykonywania określonych czynności, ułatwiającym pracę; urządzenie przeładunkowe, transportowe.


Należy podkreślić, iż Strony Konwencji w art. 12 ust. 3 pojęciem należności licencyjnych objęły opłaty z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania jakiegokolwiek urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego. Wynika z tego, iż zamiarem Stron Konwencji było jak najszersze traktowanie pojęcia urządzenia.


W świetle zaprezentowanego rozumienia omawianego terminu uzasadniony jest pogląd, że maszynę wykorzystywaną w rolnictwie, należy zaliczyć do urządzeń przemysłowych,o których mowa w art. 21 updop.


Zatem należności jakie Spółka zobowiązała się wypłacić na rzecz osoby prawnej z siedzibąw Danii z tytułu czynszu za dzierżawę maszyny rolniczej zgodnie z art. 12 Konwencji, stanowią przychód osoby zagranicznej, który na mocy art. 21 updop podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem w wysokości 5%.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla płatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj