Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-443/67/06
z 16 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-443/67/06
Data
2006.10.16



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
materiały reklamowe
nagrody w konkursach
podatek należny
podatek naliczony
przekazanie nieodpłatne


Pytanie podatnika
W ramach prowadzonej działalności Spółka przekazuje słuchaczom w ramach audycji na antenie radiowej lub w trakcie organizowanych imprez plenerowych, z tytułu udziału w różnego rodzaju konkursach nagrody, materiały reklamowe (np. koszulki, płyty z logo radia), których nie można zaliczyć ani do drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, ani do prezentów o małej wartości i próbek. W tym stanie faktycznym, Jednostka zwróciła się o wyjaśnienie, czy w stosunku do towarów o których mowa powyżej, co do których radio odliczyło część podatku naliczonego, w przypadku ich przekazania np. na antenie radiowej czy też w trakcie imprez plenerowych (a więc na cele związane z prowadzoną działalnością), należy naliczyć podatek należny?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 13.03.2006 r., znak: I US-II-443/13/06/02, w ten sposób, że uznaje za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku złożonym 30.01.2006 r.

Wnioskiem złożonym 30.01.2006 r. wystąpiono do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik wskazał, iż usługami świadczonymi przez Niego są usługi radia (polegające głównie na emisji programu radiowego - symbol PKWiU: 92.20.11), które są zwolnione od podatku VAT oraz usługi reklamowe (polegające na emisji reklam - symbol PKWiU: 74.4), które są opodatkowane.

W ramach prowadzonej działalności Spółka przekazuje słuchaczom w ramach audycji na antenie radiowej lub w trakcie organizowanych imprez plenerowych, z tytułu udziału w różnego rodzaju konkursach nagrody, materiały reklamowe (np. koszulki, płyty z logo radia), których nie można zaliczyć ani do drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, ani do prezentów o małej wartości i próbek. W tym stanie faktycznym, Jednostka zwróciła się o wyjaśnienie, czy w stosunku do towarów o których mowa powyżej, co do których radio odliczyło część podatku naliczonego, w przypadku ich przekazania np. na antenie radiowej czy też w trakcie imprez plenerowych (a więc na cele związane z prowadzoną działalnością ), należy naliczyć podatek należny.

W ocenie Wnioskodawcy czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ustawa o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r. wyłączyła z opodatkowania przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Ponadto, w opinii Podatnika zachowa on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego na zasadach ogólnych (a zatem w części).

Postanowieniem z 13.03.2006 r., znak: I US-II-443/13/06/02, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uznał, że zaprezentowane przez Stronę stanowisko jest prawidłowe. Od rozstrzygnięcia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie nie zostało wniesione zażalenie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 26.09.2006 r., znak: IS.II/2-443/67/06 wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wzruszenia pisemnej interpretacji organu podatkowego, po przeprowadzeniu którego zważył, co następuje:

W myśl postanowień art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, m.in. jeżeli rażąco narusza ono prawo lub orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co do zasady zatem dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy jest dostawą odpłatną. Od wymienionej reguły ustawodawca przewidział wyjątki, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, stanowiącym, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

    1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 3 tej ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r.) - nie uznaje się za dostawę przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, próbek i prezentów o małej wartości. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego - w ocenie tut. organu podatkowego - w przypadku nie objęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny.

Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy zatem wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. W przypadku więc przekazania towarów (nie będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości i próbkami) na cele związane bądź niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa - traktować je należy jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Ponadto podkreślić należy, iż unormowania art. 7 ust. 2 i 3 ustawy, nawiązują do treści art. 5(6) VI Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), wedle którego zastosowanie przez podatnika towarów stanowiących część aktywów jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też pozbycie się ich nieodpłatnie albo, bardziej ogólnie, użycie ich do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych towarów lub ich części składowych podlegały w całości lub w części odliczeniu, będzie traktowane jako dostawa odpłatna. Jednakże jako takie nie jest traktowane przekazanie próbek towarów lub towarów stanowiących prezenty o małej wartości do celów działalności podatnika.

Z regulacji unijnej wynika zatem, iż za dostawę towarów uważa się zarówno nieodpłatne zbycie towarów do celów innych niż prowadzona działalności gospodarcza, jak i do celów tej działalności. Potwierdzeniem takiej wykładni art. 7 ust. 2 ustawy, jest także stanowisko zaprezentowane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 23.11.2005 r., sygn. akt I SA/Bd 473/05 (opubl. System Informacji Prawnej LEX 182822). Skład orzekający stwierdził, iż sformułowanie zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ograniczyło zakres przedmiotowy czynności, które podlegają opodatkowaniu, do przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, z pominięciem nieodpłatnych przekazań towarów na cele związane z przedsiębiorstwem. Dopiero wnioskowanie z ust. 3 art. 7 ustawy pozwala na interpretację zgodną z art. 5(6) Szóstej Dyrektywy. Wobec tego art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług trzeba rozumieć w ten sposób, że nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu, jeśli przy nabyciu tychże towarów przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego.

Nadto zaakcentować należy, że w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy zakupie towarów, to ich nieodpłatne przekazanie (gdyby było nieopodatkowane) w rezultacie prowadziłoby do sytuacji, gdy żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Pozostawałoby to w sprzeczności z zasadą powszechności i neutralności opodatkowania.

Reasumując stwierdzić należy, że jeżeli Podatnik przekazuje nagrody (które nie będą spełniały definicji prezentów o małej wartości, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz próbek, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy) w ramach prowadzonych konkursów - przekazanie to podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, pod warunkiem, że Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części, w związku z nabyciem powyższych nagród. Natomiast w przypadku, gdy zakupione towary (nagrody) będą wykorzystywane przez Podatnika wyłącznie do wykonywania czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (usługi radia PKWiU 92.20.11), ich przekazanie nie podlega regulacjom art. 7 ust. 2 ustawy.

Po dokonaniu analizy przedstawionego stanu faktycznego oraz dokonując oceny prawnej zaprezentowanego przez Stronę stanowiska, tut. organ stwierdza zatem, iż jest ono nieprawidłowe. Mając na uwadze fakt, iż Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w dokonanej interpretacji rażąco naruszył przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz 7 ust. 2 i 3 ustawy, Dyrektor tut. Izby rozstrzygnął jak w sentencji decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj