Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju
PP/442-17/06
z 23 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/442-17/06
Data
2006.10.23



Autor
Urząd Skarbowy w Jastrzębiu Zdroju


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
następstwo prawne
podatek naliczony
proporcja
przekształcanie podmiotów
sukcesja
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
  1. Czy przysługuje jednostce budżetowej prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zarachowanych w księgach rachunkowych w miesiącu czerwcu w zakładzie budżetowym, a którego odliczenie przysługuje w miesiącu następnym tj. w lipcu?
  2. Czy jednostka może przyjąć proporcję dla odliczanego podatku VAT wyliczoną przez zakład budżetowy?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31.07.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na podmiot przekształcony oraz prawa do stosowania współczynnika struktury sprzedaży ustalony przez ten podmiot, w przypadku przekształcenia się w drodze likwidacji z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 01.08.2006 r. do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek jednostki o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

W przedmiotowej sprawie przedstawiono następujący stan faktyczny:

Z dniem 01.07.2006 r. wnioskodawca przekształcił się w drodze likwidacji z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową na podstawie art. 25 pkt 1 i pkt 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104), w związku z czym Jednostka otrzymała nowy NIP oraz złożyła VAT-R.

Jednostka prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną oraz dokonuje zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną jak i ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną – wówczas Jednostka odlicza podatek VAT proporcjonalnie.

Wnioskodawca zadaje dwa pytania:

  1. Jaką przyjąć proporcję dla odliczanego podatku od miesiąca lipca...
  2. Czy ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zarachowanych w księgach rachunkowych w miesiącu czerwcu w zakładzie budżetowym, a którego odliczenie przysługuje w miesiącu następnym tj. w lipcu...

Zdaniem Wnioskodawcy podatek naliczony powstały w miesiącu czerwcu Jednostka może odliczyć w deklaracji za miesiąc lipiec na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy o finansach publicznych oraz na podstawie art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa, natomiast podatek naliczony odliczany proporcjonalnie Jednostka może odliczać w proporcji jaką wyliczono w zakładzie budżetowym.

Tutejszy organ podatkowy dokonując oceny prawnej przedstawionego w piśmie stanowiska stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej oraz przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.

Natomiast w myśl art. 93b cytowanej ustawy przepis art. 93a stosuje się odpowiednio do przekształceń komunalnych zakładów budżetowych, przy czym nie zawiera on jakichkolwiek ograniczeń co do formy przekształcenia. Możliwe są więc różne formy organizacyjno-prawne, w które może zostać przekształcony komunalny zakład budżetowy. Przedmiotem następstwa prawnego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego. W myśl art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego, rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. W związku z czym następstwo prawne obejmuje pełny zakres sukcesji praw i obowiązków wynikających ze wszystkich aktów normatywnych prawa podatkowego, zarówno formalnego jak i materialnego, niezależnie od ich treści.

Zgodnie z zapisem art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka, zatem biorąc pod uwagę ten przepis oraz art. 93b ustawy – Ordynacja podatkowa, jednostka budżetowa staje się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu i obejmuje to również okres przed likwidacją.

Reasumując powyższe, jednostka budżetowa jako następca prawny ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zarachowanych w księgach rachunkowych zakładu budżetowego w miesiącu czerwcu, a którego odliczenie przysługuje w miesiącu lipcu, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Jeżeli chodzi o kwestię proporcji, zagadnienie to reguluje art. 90 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 90 ust. 3 proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie, uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Przy czym określa się tę proporcję procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu, do którego jest ustalana proporcja, o czym stanowi art. 90 ust. 4 ustawy.

Z kolei w myśl art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Biorąc jednak pod uwagę wyżej cytowane przepisy Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji podatkowej, jednostka jako następca prawny może przyjąć wskaźnik struktury sprzedaży wyliczony przez przekształcony zakład budżetowy.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku, na dzień wydania niniejszego postanowienia tutejszy organ podatkowy uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj