Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IB/415-28/06
z 5 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IB/415-28/06
Data
2006.07.05



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz pomocowy
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
program pomocowy
środki pomocowe
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy otrzymywane wynagodzenie współfinansowane ze środków unijnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 15.05.2006r. - za nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 15.05.2006r. wystąpiła Pani o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pani zatrudniona w Urzędzie Marszałkowskim na stanowisku podinspektora w Wydziale ds. Wdrażania Funduszy Akcesyjnych dla Rozwoju Obszarów Wiejskich Departamentu Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
Do Pani obowiązków służbowych należy wdrażanie i monitorowanie na poziomie instytucjonalnym działań Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 20004-2006", współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) Sekcji Orientacji. Wynagrodzenie Pani finansowane jest w 100% w ramach Pomocy Technicznej EFOiGR, a zatem ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej. Cel programu realizuje Pani bezpośrednio, nie zlecając wykonania żadnych czynności w tym zakresie innym osobom fizycznym ani instytucjom.

W opinii Pani otrzymywane wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym stwierdziła Pani, że naliczanie i odprowadzanie przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od tej części dochodów, która jest współfinansowana ze źródeł unijnych jest niesłuszne.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przepisach art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z treści powyższego przepisu wynika, ze dla zastosowania zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie obydwu wymienionych warunków, tj:

  • uzyskanie dochodów ze środków bezzwrotnej pomocy,
  • bezpośrednie realizowanie przez podatnika celu programu finansowego z tych środków.


Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej składa się z dwóch sekcji: z sekcji Orientacji i z sekcji Gwarancji. Jego celem jest wspieranie trwałego rozwoju obszarów wiejskich oraz dostosowywanie struktury rolnej regionów opóźnionych w rozwoju. W ramach funduszu współfinansowane są m. im. inwestycje w gospodarstwach rolnych, pomoc dla młodych rolników i szkolenie zawodowe, środki rolno-środowiskowe, poprawa przetwórstwa i komercjalizacja gospodarstw rolnych, rozwój i przetwarzanie zasobów leśnych, rozwój obszarów wiejskich.
Ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej współfinansowane są działania w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO) "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Urząd Marszałkowski w Łodzi - w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006" - odpowiada za prawidłową realizację następujących działań:

  1. Działanie 2.2. Scalanie gruntów
  2. Działanie 2.3. Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego,
  3. Działanie 2.5. Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi,

We wdrażaniu powyższych działań Samorząd Wojewódzka Łódzkiego - Urząd Marszałkowski w Łodzi pełni funkcję Instytucji Wdrażającej.
Instytucja Wdrażająca odpowiedzialna jest za realizację powierzonych jej przez Instytucję Zarządzającą działań w ramach programu operacyjnego za pomocą projektów składanych i realizowanych przez beneficjentów.
W ramach swych funkcji Urząd Marszałkowski jako Instytucja Wdrażająca jest m. in. odpowiedzialna za:

  1. przyjmowanie wniosków składanych przez potencjalnych odbiorców pomocy i formalną ich kontrolę z procedurami i zapisami programów,
  2. wybór projektów przeznaczonych do realizacji w ramach konkretnych Działań,
  3. podpisywanie umów z beneficjentami pomocy,
  4. monitorowanie wdrażań poszczególnych projektów,
  5. wykrywanie nieprawidłowości i zgłaszanie ich na bieżąco do Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym.
  6. Bezpośrednimi realizatorami projektu i określonego w programie operacyjnym celu działania są natomiast projektodawcy, będący beneficjentami pomocy, którzy są odpowiedzialni za wykonanie projektu i prawidłowe wykorzystanie na ten cel środków pomocy.
    Przykładowo w ramach SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006: w działaniach 2.2. i 2.3.- beneficjentami i wykonawcami projektu jest Starosta powiatu, Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych.

    W świetle powyższych unormowań należy stwierdzić, że kryterium zwolnienia z opodatkowania określone art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - spełniają ostateczni odbiorcy pomocy (beneficjenci), w tym zatrudnione przez nich osoby, które bezpośrednio realizują złożony cel programu, którego źródłem finansowania są fundusze strukturalne.
    Celem Pomocy Technicznej, jednego z Priorytetów wdrażanych programów operacyjnych jest zapewnienie prawidłowego i efektywnego zarządzania i wdrażania tych programów.
    Zakłada on współfinansowanie kosztów przedsięwzięć związanych ze wzmocnieniem zarządzania, monitorowania, oceny, systemów kontroli i promocji działań w ramach programów operacyjnych ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) Sekcji Orientacji.
    Podejmowane w ramach Pomocy Technicznej działania mają charakter pomocniczy (wspierający) w stosunku do podstawowych - merytorycznych Działań realizowanych w ramach Priorytetów SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006". Środki z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Sekcji Orientacji m. in. na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania , monitorowania i kontroli finansowej stanowią refundację wcześniej poniesionych przez w/w wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu Państwa lub innych środków publicznych.

    Z tych też względów przychody ze stosunku pracy, jak i umów cywilno-prawnych otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów z Pomocy technicznej programów operacyjnych finansowane są ze środków krajowych.

    W tym stanie faktycznym powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 nie będzie miał zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdy ż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były środki publiczne.

    W tym stanie sprawy uzyskiwane przez Panią wynagrodzenia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, a płatnik, tj. Urząd Marszałkowski prawidłowo pobiera od Pani wynagrodzeń zaliczki na podatek dochodowy.

    Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2006r.
    Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj