Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
RO-XV/415/PDOF/392-390/BD/06
z 25 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO-XV/415/PDOF/392-390/BD/06
Data
2006.10.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
data zaliczenia
dokumentowanie wydatków
koszty uzyskania przychodów
moment


Pytanie podatnika
"Czy wydatki poniesione przed rozpocząciem działaności gospodarczej poniesione na wpis do ewidencji dzialalności gospodarczej , wyrobienie pieczatki ,ubezpieczenie samochodu stanowiącego środek trwały firmy , używanego do działalności gospodarczej oraz na remont wynajętego dla potrzeb działalności gospodarczej lokalu użykowego stanowią koszty uzyskania przychodów ?


P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Pierwszego Skarbowego w Białymstoku działając na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) , po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.08.2006 r. stwierdza, iżwydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności, mające związek z później uzyskiwanym przychodem z tego źródła, stanowią koszt uzyskania przychodów .

U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 28.08.2006 r., uzupełnionym w dniu 11.09.2006 r. oraz w dniu 20.10.2006 r zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny : W dniu 27.06.2006 r. zarejestrował Pan w Urzędzie Miejskim w Białymstoku , a w dniu 11.07.2006 r. zgłosił w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Białymstoku działalność gospodarczą . Jako datę rozpoczęcia działalności zadeklarował Pan 01.08.2006 r. Jednakże przed tym terminem poniósł Pan wydatki na remont wynajętego od Spółdzielni Mieszkaniowej na cele działalności gospodarczej lokalu . Jako udokumentowanie wydatków na zakup materiałów zużytych w tym celu posiada Pan faktury VAT, a dotyczą one np. : płyty podłogowej, listwy narożnej, farby akrylowej, oprawy oświetleniowej, przewodu elektrycznego, folii malarskiej, rozcieńczalnika, gipsu szpachlowego, rury i osprzętu do instalacji wodnej i kanalizacyjnej oraz inne - na łączną

kwotę 1.231,53 zł. Ponadto przed rozpoczęciem działalności poniósł Pan wydatki na wykonanie pieczątki w kwocie 43,92 zł, wpis do ewidencji działalności gospodarczej w wysokości 100 zł , a także 627,00 zł tytułem półrocznego ubezpieczenia samochodu ciężarowego marki Citroen Berlingo, służącego działalności gospodarczej i stanowiącego środek trwały . W związku z powyższym zwraca się Pan z pytaniem : czy poniesione w czerwcu i w lipcu 2006 r. wydatki na remont lokalu można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz czy wydatki na wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wyrób pieczątki i ubezpieczenie samochodu, poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów . Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że : wydatki na zakup wyżej wymienionych materiałów budowlanych, wykorzystanych do remontu lokalu, służącego prowadzonej działalności gospodarczej, a także wydatki na pieczątkę i ubezpieczenie samochodu używanego w działalności gospodarczej oraz opłata za wpis do ewidencji działalności gospodarczej mogą jednorazowo zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów .

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia , postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Kwestię zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów regulują przepisy art. 22 i 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tj. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl art.22 ust.1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23. Przepis ten nie zawiera wykazu wydatków, które przesądzają o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów . Natomiast art.23 powołanej wyżej ustawy zawiera katalog wydatków, które pomimo ich poniesienia w celu uzyskania przychodów z danego źródła przychodów nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Tak więc o możliwości zakwalifikowania danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje spełnienie łącznie dwóch przesłanek : poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodów oraz niezakwalifikowanie wydatku do grupy wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonych w art.23. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają unormowania, które zabraniałoby zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przed datą oficjalnego rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jednakże obowiązek udowodnienia wpływu poniesionego wydatku na wysokość przychodu spoczywa na podatniku . Zatem koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanym później przychodem stanowią koszty uzyskania przychodu. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika , że przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej poniósł Pan wydatki na wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz wydatki na wykonanie pieczątki i ubezpieczenie samochodu służącego działalności gospodarczej i zaliczonego do środków trwałych. Zatem w/w wydatki podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów . Natomiast w przypadku wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej obcych składników majątku w oparciu o stosowną umowę ( np. umowę najmu, użyczenia) podatnik może ponosić wydatki związane z przystosowaniem obcych środków trwałych do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość tych wydatków, zgodnie z art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może stanowić koszt uzyskania przychodów jeżeli są to wydatki o charakterze remontowym, albo zostać zaliczona do inwestycji w obcych środkach trwałych i podlegać amortyzacji w myśl art.22 a ust.2 powołanej wyżej ustawy. Stosownie do postanowień art.23 ust.1 pkt. 1 lit. c) cytowanej ustawy, wydatki na remont mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem , że efektem wykonanych prac nie jest zwiększenie wartości technicznej, użytkowej , a w konsekwencji - wartości początkowej środka trwałego , stanowiącej podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. z art.22 g ust.17 ustawy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyjaśnia również pojęcia remontu. Definicja tego terminu zawarta została w art.3 pkt.8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( t. j. Dz. U. z 2003 r , Nr 207 , poz. 2016 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem remont to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokonał Pan remontu, wynajętego na potrzeby działalności gospodarczej, lokalu . W związku z tym poniesione z tego tytułu wydatki mogą być bezpośrednio zaliczone do koszów uzyskania przychodów . Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28.08.2006 r. jest prawidłowe . Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku informuje, że dokumenty dołączone do wniosku o udzielenie interpretacji nie podlegały ocenie przez tut. organ podatkowy . Zgodnie z art.14b § 1 Ordynacji podatkowej ,interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy .Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli właściwych dla wnioskodawcy - art.14b § 2 w/w ustawy . Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa ,które były przedmiotem interpretacji . Na postanowienie Stronie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku , za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego , w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia . Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu ,określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj