Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DM/P/415-0071/05/AP
z 14 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DM/P/415-0071/05/AP
Data
2006.02.14



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
fundusz inwestycyjny
obowiązek płatnika
płatnik
pobór podatku
przychód z kapitału pieniężnego


Pytanie podatnika
Czy Bank jako pośrednik w procesie uzyskiwania przez uczestników zagranicznego funduszu inwestycyjnego dochodów związanych z udziałem w tym funduszu ma obowiązek podatkowy jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w sprawie: pośrednictwo Banku w procesie uzyskiwania przez uczestników zagranicznego funduszu inwestycyjnego dochodów związanych z udziałem w tym funduszu, a obowiązki podatkowe Banku jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego oraz obowiązki informacyjne Banku

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W ramach prowadzonej działalności Spółka reprezentuje węgierski Fundusz Inwestycyjny w Polsce i współuczestniczyć będzie - na podstawie odpowiedniego zezwolenia wydanego przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd w Polsce - w dystrybucji jednostek uczestnictwa tego Funduszu na rzecz Inwestorów, tj. osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w Polsce.

Węgierski Fundusz Inwestycyjny inwestuje w polskie i zagraniczne instrumenty kapitałowe i dłużne. Wypracowane przezeń dochody są reinwestowane, a więc Inwestorzy nie uzyskują dochodów o charakterze dywidend lub udziału w zysku. Uzyskują oni dochód dopiero w wyniku wykupu tych jednostek, który z punktu widzenia polskiego prawa cywilnego odbywa się poprzez sprzedaż tych jednostek.

Oprócz Spółki, innymi podmiotami zaangażowanymi w proces dystrybucji jednostek uczestnictwa węgierskiego Funduszu Inwestycyjnego w Polsce są:

  • bank z siedzibą na Węgrzech, będący głównym dystrybutorem jednostek uczestnictwa Funduszu, działającym w imieniu i na rzecz Funduszu, jak również prowadzący ewidencję tych jednostek i środków pieniężnych w posiadaniu Inwestorów (z wyłączeniem przyjmowania/dokonywania jakichkolwiek płatności z niniejszego tytułu) oraz
  • bank z siedzibą w Polsce, agent płatności przyjmujący od Inwestorów płatności za nabywane jednostki uczestnictwa oraz dokonujący na ich rzecz wypłat z tytułu wykupu (sprzedaży) tych jednostek.

W ramach współpracy z bankiem z siedzibą na Węgrzech, Spółka pośredniczy w zawieraniu przez węgierski bank oraz Inwestorów umów dotyczących prowadzenia przez ten bank ewidencji jednostek uczestnictwa Funduszu i środków pieniężnych w posiadaniu Inwestorów.

Zarówno Fundusz Inwestycyjny, jak i bank z siedzibą na Węgrzech nie są fizycznie obecne w Polsce, czy to za pośrednictwem biura, pracowników, czy też w jakiejkolwiek innej formie.

W ocenie Spółki, nie jest ona - jako płatnik - obowiązana na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez Inwestorów w przypadku wykupu (sprzedaży) jednostek uczestnictwa węgierskiego Funduszu Inwestycyjnego, z uwagi na fakt, iż Spółka nie dokonuje wypłat (świadczeń) ani też nie stawia do dyspozycji Inwestorów dochodów z ww. tytułu. Spółka nie pełni funkcji agenta płatności. Spółki nie dotyczą również obowiązki informacyjne wynikające z art. 42c i 42d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca wyspecyfikował źródła przychodów. Zgodnie z przyjętym podziałem odrębnym źródłem przychodu w rozumieniu ustawy są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (pkt 7).

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26.07.1991r. od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz zagranicznych funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Różnica między wypłaconą kwotą za odkupione jednostki uczestnictwa a wpłaconą ceną zakupu jednostek stanowi dochód do opodatkowania na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązek podatkowy powstanie w momencie uzyskania dochodu ze zbycia jednostek uczestnictwa.

Przez fundusze kapitałowe, stosownie do art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozumie się m. in. fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów o funduszach inwestycyjnych.

Zasady prowadzenia działalności przez fundusze inwestycyjne, w tym przez zagraniczne fundusze inwestycyjne reguluje ustawa z dnia 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ustawy fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Przez fundusz zagraniczny rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną z siedzibą w państwie członkowskim prowadzące działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe (art. 2 pkt 9 ustawy).

Przepisy ustawy regulują zasady zbywania przez fundusz zagraniczny tytułów uczestnictwa.

Zgodnie z art. 258 ustawy fundusz zagraniczny może zbywać tytuły uczestnictwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio, za pośrednictwem spółki zarządzającej lub oddziału tej spółki po spełnieniu warunków określonych w rozdziale 2 niniejszego działu, podmiotu prowadzącego działalność maklerską, towarzystwa oraz podmiotu, o którym mowa w art. 32 ust. 2.

Art. 32 ust. 2 ustawy dopuszcza prowadzenie pośrednictwa w zakresie zbywania i odkupywania m. in. tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych przez podmioty inne niż podmioty prowadzące działalność maklerską, pod warunkiem uzyskania przez zainteresowany podmiot zezwolenia Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.

Fundusz zagraniczny zamierzający zbywać emitowane przez siebie tytuły uczestnictwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma m. in. obowiązek ustanowienia agenta płatności (art. 253 ust.1 i ust. 7, art. 253 ust. 2 pkt 7 ustawy).

Zgodnie z art. 257 ust.1 ustawy agentem płatności może być wyłącznie bank krajowy lub krajowy oddział instytucji kredytowej.

Agent płatności, na podstawie umowy z funduszem zagranicznym, jest obowiązany w szczególności do:

  1. przyjmowania wpłat na nabycie tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego;
  2. dokonywania wypłat środków z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego;
  3. dokonywania wypłat dochodów lub innych świadczeń należnych uczestnikom funduszu zagranicznego (art. 257 ust.2 ustawy).

Agent płatności może również pośredniczyć w zbywaniu i umarzaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego, jeżeli posiada zezwolenie Komisji, o którym mowa w art. 32 ust. 2 (art. 257 ust. 3 ustawy).

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż głównym dystrybutorem jednostek uczestnictwa Funduszu oraz prowadzącym ewidencję tych jednostek i środków pieniężnych w posiadaniu Inwestorów - z wyłączeniem przyjmowania i dokonywania jakichkolwiek płatności - jest bank z siedzibą na Węgrzech. Natomiast agentem płatności jest inny bank z siedzibą w Polsce, który przyjmuje od uczestników Funduszu płatności za nabywane jednostki uczestnictwa oraz dokonuje na ich rzecz wypłat z tytułu wykupu (sprzedaży) tych jednostek. Spółka nie dokonuje wypłat. Rola Spółki w procesie dystrybucji jednostek uczestnictwa Funduszu polega na pośrednictwie w zawieraniu przez bank z siedzibą na Węgrzech oraz Inwestorów umów dotyczących prowadzenia przez tenże bank ewidencji jednostek uczestnictwa Funduszu i środków pieniężnych w posiadaniu Inwestorów.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Nie dokonując na rzecz uczestników Funduszu wypłaty świadczeń z tytułu ich udziału w zagranicznym funduszu kapitałowym Spółka nie staje się - na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy - płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego. Nie ma tym samym obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, wg stawki 19%, od dochodu wypłacanego (świadczonego) lub stawianego do dyspozycji podatników (art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy).

Przepis art. 41 ust. 4 ww. ustawy łączy obowiązek poboru podatku wyłącznie z faktem dokonywania wypłat z tytułów wskazanych w tym przepisie.

Wypłacającym jest podmiot zobowiązany do realizacji na rzecz podatnika świadczeń (należności) będących dochodem tego podatnika. W omawianym przypadku wypłacającym należności jest inny bank z siedzibą w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, w tym miejscu tut. Organ podatkowy zauważa, iż wynikający z art. 30a ust. 11 ustawy z dnia 26.07.1991r. obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym podatku od przychodów (dochodów) wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 1-5, w tym od dochodu z tytułu udziału w zagranicznym funduszu inwestycyjnym będzie dotyczył, stosownie do art. 45 ust. 3b ustawy, wyłącznie przypadków, gdy podatek nie został pobrany przez płatnika.

Takie sytuacje będą miały miejsce wówczas, gdy podatnik uzyska dochód m. in. z tytułu udziału w zagranicznym funduszu inwestycyjnym bezpośrednio z tego funduszu, bez pośrednictwa innego podmiotu, będącego polskim rezydentem podatkowym.

Sam fakt, że dochód pochodzi z zagranicy, tj. z zagranicznego funduszu kapitałowego, nie jest wystarczającą przesłanką do uznania, że zastosowanie ma przepis art. 30a ust. 11 ustawy. Okoliczność ta nie wyłącza bowiem zastosowania art. 41 ust. 4 ustawy w sytuacji, gdy wypłat (świadczeń) lub postawienia do dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu udziału w funduszu zagranicznym dokonuje podmiot będący rezydentem podatkowym Polski, tj. podmiot, który na podstawie ustawy posiada status płatnika a jak wskazano powyżej wypłacającym należności jest inny bank z siedzibą w Polsce.

W przedmiocie obowiązków informacyjnych wynikających z przepisów art. 42c i 42d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania informacji o wypłaconych dochodach z oszczędności oraz o przychodach z odsetek, obowiązki te spoczywają na podmiotach wypłacających przychody (dochody) z określonych tytułów, natomiast jak wskazano powyżej Spółka nie dokonuje wypłat a zatem do sporządzania tychże informacji obowiązana nie jest.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj