Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek
1437/ZI/443/275/DJW/06
z 19 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1437/ZI/443/275/DJW/06
Data
2006.09.19
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego
Pytanie podatnika
Czy w przedmiotowym stanie faktycznym i prawnym, biorąc pod uwagę, że miejscem przeznaczenia towarów jest kraj poza Unią Europejską, miejscem rozpoczęcia transportu jest kraj inny niż Polska, a transport dokonywany jest w części poprzez Polskę, można zastosować stawkę 0% z tytułu dokonywania transportu międzynarodowego.
POSTANOWIENIE Wystąpił Pan z zapytaniem, czy w przedmiotowym stanie faktycznym i prawnym, biorąc pod uwagę, że miejscem przeznaczenia towarów jest kraj poza Unią Europejską, miejscem rozpoczęcia transportu jest kraj inny niż Polska, a transport dokonywany jest w części poprzez Polskę, można zastosować stawkę 0% z tytułu dokonywania transportu międzynarodowego. Strona stoi na stanowisku, iż może stosować stawkę 0% z tytułu dokonywania transportu międzynarodowego. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje: Art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy definiuje pojęcie transportu międzynarodowego jako przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: a. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Zgodnie z powyższą definicją za transport międzynarodowy uważa się: transport, który rozpoczyna się w Polsce i kończy w kraju spoza UE, rozpoczyna się w kraju spoza UE i kończy w Polsce oraz, który rozpoczyna się i kończy w krajach spoza UE, jeżeli transport w części przebiega przez Polskę lub zaczyna się w kraju UE i kończy poza UE, albo też zaczyna poza UE i kończy w kraju UE, gdy trasa w pewnym odcinku przebiega przez Polskę. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik wykonuje usługę transportową na odcinku Hiszpania - Francja - Niemcy - Polska -, która jest częścią usługi transportowej na trasie Hiszpania - Rosja, a zatem usługi spełniającej definicję usług transportu międzynarodowego. Miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego ustalane jest w oparciu o zasady określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli jest to miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest zatem odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce. Podatek VAT należy bowiem zapłacić w każdym kolejnym kraju, przez który transport faktycznie przebiega, według zasad obowiązujących w każdym z tych krajów. Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.Dodatkowym warunkiem niezbędnym do uznania usługi transportowej za międzynarodową i opodatkowania jej stawką VAT w wysokości 0 % jest posiadanie przez podatnika dowodów potwierdzających charakter wykonywanej usługi. Dowodami tymi w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora zgodnie z art. 83 ust. 5 są następujące dokumenty: list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Jeżeli usługa transportowa dotyczy towarów importowanych, oprócz dokumentów wymienionych powyżej podatnik powinien posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. W związku z powyzszym stwierdzic należy, iż usługa wykonywana przez Podatnika spełnia ustawową definicję transportu międzynarodowego towarów i przy jej świadczeniu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na terytorium Polski (zgodnie z art. 5 oraz art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania przez Stronę dokumentów, o których mowa powyżej. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek postanowił jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.